هیات اعزامی کشورمان به ریاست احمد جلالی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و با حضور رسول وطن‌دوست و سیدهادی احمدی روئینی مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز علی حاجیلاری نماینده وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده است. محمدرضا سیدحسینی معاون عمرانی استاندار یزد نیز در روز تصویب پرونده کشورمان به نمایندگی از مردم یزد در اجلاس حضور یافت.

محمدحسن طالبیان اعلام کرد: در جریان چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی که در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است، امروز یکشنبه 18 تیر 1396، شهر تاریخی یزد با اجماع اعضای کمیته مزبور به در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و این اولین بار است که کشورمان توانسته است یک شهر تاریخی را به ثبت جهانی برساند.
وی افزود: این موفقیت بزرگ پس از رایزنی ها، مذاکرات و گفت و گوهای کارشناسی گسترده چند روز اخیر در صحن اجلاس کمیته میراث جهانی به دست آمد و هیات اعزامی کشورمان توانست تمام اعضای این کمیته را درخصوص اهمیت و ارزش منحصر به‌فرد جهانی مجموعه تاریخی شهر یزد متقاعد کرده و نظر موافق همه اعضای کمیته را درخصوص ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند تاریخی جلب کند.
طالبیان افزود: در پی تلاش‌های به عمل آمده و براساس توافق انجام شده در جریان رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده انجام شده، بعد از ظهر دیروز، شنبه 17 تیرماه 1396 ابتدا سفیر و نماینده دائم کشور آذربایجان در یونسکو اصلاحیه پیش نویس قطعنامه مربوط به یزد مطرح کرد و بر ضرورت ثبت جهانی این شهر تاریخی تاکید کرد.
این اصلاحیه، توسط چهار کشور جمهوری آذربایجان، کویت، قزاقستان و ترکیه به دبیرخانه کمیته میراث جهانی پیشنهاد شده بود.
به گفته طالبیان، در ادامه کشورهای کویت، ویتنام، ترکیه و تونس در حمایت از پرونده کشورمان صحبت کردند و طی سخنانی با تاکید بر زنده بودن شهر تاریخی یزد، منحصر بفرد بودن آن به لحاظ ارزش جهانی، منظر استثنایی شهر، نمونه بودن شهر تاریخی یزد به لحاظ توسعه پایدار، استدلال‌های علمی، مستدل و منطقی هیات جمهوری اسلامی ایران در تبیین تمام ابعاد مورد نظر ایکوموس و استحقاق شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی، حمایت خود را از اصلاحیه ارائه شده اعلام کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اتمام وقت اجلاس و نظر به اینکه تعداد کشورهای حمایت کننده از پرونده کشورمان زیاد بود و همه آنها نیز بر ارائه سخنرانی در حمایت از پرونده ایران تاکید داشتند، بنا به پیشنهاد رئیس لهستانی جلسه، مقرر شد ادامه نشست به روز بعد، یعنی امروز یکشنبه 18 تیر موکول شود.
وی توضیح داد: در جلسه امروز نیز کشورهای لبنان، کرواسی، پرتغال، قزاقستان، زیمبابوه، اندونزی، کوبا، بورکینافاسو، فیلیپین، کره جنوبی و پرو درخواست وقت برای حمایت کردند که رئیس جلسه تصریح کرد چون هیچ کشوری مخالف نیست و فهرست کشورهای درخواست کننده سخنرانی برای حمایت بسیار طولانی است، لذا بهتر است مستقیم به بررسی اصلاحیه تصویب قطعنامه مربوط به یزد برویم.
طالبیان خاطرنشان کرد: به این ترتیب تعداد کشورهایی که در حمایت از پرونده شهر تاریخی یزد اعلام آمادگی کردند به رقم بی سابقه 15 کشور رسید و نهایتا پرونده کشورمان بدون هیچ مخالفتی و با اجماع تمام اعضای کمیته میراث جهانی به تصویب رسید و شهر یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان این موفقیت بزرگ را حاصل تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر همه دست اندرکاران ذیربط در سطوح مختلف دانست و آن را به مردم کشورمان تبریک گفت.
طالبیان یادآور شد: چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از تاریخ 11 تا 21 تیرماه امسال در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است و این کمیته دارای 21 عضو از میان کشورهای عضو کنوانسیون 1972 میراث جهانی است که برای یک دوره چهار ساله توسط اجلاس مجمع عمومی کنوانسیون مزبور انتخاب می شوند.
اکنون کشورهای آنگولا، جمهوری آذربایجان، بورکینافاسو، کرواسی، کوبا، اندونزی، جامائیکا، قزاقستان، کویت، لبنان، پرو، فیلیپین، فنلاند، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، تونس، ترکیه، تانزانیا، ویتنام و زیمبابوه 21 عضو اصلی این کمیته را تشکیل می دهند.
محمدحسن طالبیان به عنوان رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس پس از تصویب شهر تاریخی یزد در سخنانی خطاب به اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو، از تصمیم شایسته این کمیته و اعضای آن که پرونده ایران را به دقت و با حوصله مورد بررسی قرار دادند و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی حمایت قاطعی به عمل آوردند، قدردانی کرد.
وی همچنین با تشکر از دولت و مردم کشور لهستان به عنوان میزبان اجلاس، تصریح کرد: شهر تاریخی یزد و شرایط کم نظیر آن، حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر مردم سخت‌کوش کویر در طول تاریخ است، آنان برای فائق آمدن بر شرایط سخت طبیعی و آب و هوای خشک کویری آن دیار دست به ابتکارات بسیاری زدند که حاصل این ابتکارات و خلاقیت ها، ایجاد شاهکارهای معماری و سازه های باشکوه در این شهر تاریخی است.
طالبیان اضافه کرد:‌ در میان این خلاقیت ها و ابتکارات می توان به ساخت قنات‌ها، بادگیرها، گودال باغچه ها، ساباط ها، گذرها، آب انبارها و بسیاری دیگر از عناصر معماری سنتی ایرانی اشاره کرد.
وی یادآور شد: مردم یزد آب را از دل کویر مرکزی ایران بیرون کشیدند و آن را با خاک مخلوط کردند و با استفاده خلاقانه از آن توانستند سازه‌های خشتی و گلی بی نظیری بسازند و آن را به شکل بسیار زیبایی با کاشی های فیروزه ای در زمینه کاه‌گلی تزئین کنند و این معماری و نماسازی بی نظیر را می توان در ساخت مدارس، حمام ها، گنبدها، مناره ها، مساجد و دیگر سازه های شهر تاریخی یزد مشاهده کرد.
طالبیان همچنین تاکید کرد که هرچند یزد به عنوان یکی از کانون‌ها و قطب های هنر شناخته می شود در عین حال ساکنان یزد در هنر زیستن مهارت بسیاری داشته و از طریق تعامل با محیط کویری توانسته اند به مهارت های بالایی دست یابند.
هیات اعزامی کشورمان به ریاست احمد جلالی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و با حضور رسول وطن‌دوست و سیدهادی احمدی روئینی مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز علی حاجیلاری نماینده وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده است.
محمدرضا سیدحسینی معاون عمرانی استاندار یزد نیز در روز تصویب پرونده کشورمان به نمایندگی از مردم یزد در اجلاس حضور یافت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا