یزدفردا :دکتر محمد رضا متوسل الحسینی اعلام کرد: تمامی باشگاه های سوارکاری و مراکز پرورش اسب استان یزد با بیش از 7000 رأس اسب که بالغ بر 50 درصد آنها اصیل و از نژاد عرب هستند تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی قرار دارد و پایش مستمر بیماری ها، بازدید های دوره ای و آموزش اسب داران توسط کارشناسان دامپزشکی در مراکز پرورش اسب سراسر استان به اجرا در می آید.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی اعلام کرد: تمامی باشگاه های سوارکاری و مراکز پرورش اسب استان یزد با بیش از 7000 رأس اسب که بالغ بر 50 درصد آنها اصیل و از نژاد عرب هستند تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی قرار دارد و پایش مستمر بیماری ها، بازدید های دوره ای و آموزش اسب داران توسط کارشناسان دامپزشکی در مراکز پرورش اسب سراسر استان به اجرا در می آید.

وی در ادامه افزود به منظور حفظ سرمایه های دامی و تامین بهداشت عمومی در جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک و دامی،      مراقبت های مختلفی از جمله انجام تست مشمشه از طریق پلکی و اخذ نمونه سرمی و ارسال آن به آزمایشگاه انجام می شود.

بیماری مشمشه یک بیماری باکتریایی است که سبب ابتلاء سیستم تنفسی، پوست و سیستم لنفاوی می گردد که فرم پوستی آن در فارسی سراجه گفته می شود. این بیماری به سه فرم حاد، مزمن و مخفی مشاهده می گردد و از بیماری های بسیار خطرناک مشترک بین انسان و تک سمی ها می باشد.

وی عمده ترین هدف اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه را جلوگیری از سرایت بیماری از اسب به انسان و سایر واحدهای پرورشی برشمرد و گفت: با نظارت کارشناسان و رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای می توان از بروز و همه گیری این بیماری ها پیشگیری کرد.

متوسل الحسینی در پایان یاد آور شد: همکاری پرورش دهندگان اسب و ارتباط مستمر آنان با مراکز دامپزشکی و عمل به توصیه های ارائه شده توسط کارشناسان دامپزشکی نقش بسزایی در نیل به اهداف بهداشتی دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا