باسمه تعالی

س. ضرب، دف و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(علیهم السلام) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هائی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین(علیهم السلام) که فرمودند: «در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید» استناد می کنند آیا اینگونه حرکات موجب رضایت اهل بیت(علیهم السلام) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروهها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟

ج. حضرت آیة اللّه بهجت: برپائی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.

حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی: هیچ یک جایز نیست و در مجالس مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست و با انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها و پول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنافداء را نگران می سازند.

حضرت آیة اللّه فاضل لنکرانی: بطور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار(علیهم السلام) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود.

حضرت آیة اللّه تبریزی: استعمال آلات لهو در مجالس معصومین(علیهم السلام) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امر مزبور جایز نیست مجالس معصومین(علیهم السلام) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین(علیهم السلام) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد.

حضرت آیة اللّه سیستانی: اگر زدن به کیفیت لهوی باشد که غالبا هم چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهل البیت(علیهم السلام) نیست و اگر هتک شمرده شود حرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرّم نیست.

 

س. آیا نواختن دف در مجالس عروسی که خانم ها از آقایون جدا هستند، اشکالی دارد؟ کلا استفاده از دف در مجالس مختلف چه حکمی دارد؟

ج. آیت الله خامنه‌ای: حكم دف بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، كه اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله زده شود، حرام است.(‌یعنى به سبب ویژگى‌هایى که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‌بندوبارى، بیهودگى و گناه سوق دهد.)

خصوصاً اینکه به‌كار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.

آیات عظام مکارم، سیستانی و وحید: حرام است.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: زدن دف در مجالس مولودی و عروسی اگر به صورت لهوی زده شود حرام است و از دایره و دف اجتناب نمایید؛ تنها در مجلس عروسی زنانه آواز خواندن بین زن ها در صورتی که صدای آن ها را نامحرم نشنود اشکال ندارد.  

سید محمد جواد میرشمسی

دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی

نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد

 

تلفن گویا31121-035

پیامک 30008497

www.naseriyazdi.ir

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا