مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی و اجرایی کاهش ضایعات فرآورده‌های خونی در یزد، گفت: این طرح با موفقیت در یزد به‌صورت کشوری اجرا می‌شود.

به گزارش امیررضازاده :نقی تقوایی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد که به مناسبت 9 مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 40 میلیون اهدای خون در سال‌های پس از تاسیس این سازمان انجام و جان تعداد زیادی انسان نجات پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور به صورت میانگین از هر یک هزار نفر، 28 نفر اهدای خون می‌کنند، گفت: این آمار در استان یزد به نسبت کشوری بسیار بالاتر است و از هر یک هزار نفر، 38 نفر اقدام به این کار می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز نتوانستیم موردی از مجمع خیرین استان یزد را در انتقال خون برگزار کنیم و امیدواریم امسال بتوانیم بخشی از بودجه‌های این مجمع را به سمت انتقال خون سوق دهیم.

تقوایی با اشاره به اینکه روی هر کیسه خون تقریبا 150 هزار تومان هزینه می‌شود، گفت: فرآیند خون‌گیری تا تحویل خون به بیمارستان، فرآیندی پیچیده، دقیق، فنی و علمی است و با وجود هزینه‌ای که برای آن می‌شود، به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بازدید هیئت‌های بین‌المللی از انتقال خون استان یزد برای تایید کیفیت فعالیت، گفت: در چند سال اخیر انتقال خون استان یزد موفق به کسب این تاییدیه و دریافت مجوز و گواهینامه کیفیت شده است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد بیان کرد: در سال گذشته حدود 50 هزار و 361 نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که در صورت امکان اقدام به اهدای خون کنند.

وی در ارتباط با اهدا کنندگان مستمر، گفت: اهدا کننده مستمر به کسی می‌گویند که حداقل در سال دو مرتبه اقدام به اهدای خون کنند و در سال گذشته بیش از 50 درصد مراجعه کنندگان ما اهدا کنندگان مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد در ارتباط با ارسال فرآورده‌های خونی به سایر مراکز، عنوان کرد: مازاد خون مصرفی استان به دیگر استان‌های نیازمند ارسال می‌شود.

تقوایی با بیان این مطلب که استان یزد در زمینه انتقال خون استان معین به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 4 هزار کیسه خون به دیگر استان‌ها انتقال داده شده است.

وی افزود: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی، 40 تا 45 درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی استان یزد مربوط به خارج از استان است که تامین خون آنها هم باید توسط استان انجام شود.

مدیرکل انتقال خون استان یزد افزود: ما توانستیم 99 درصد از درخواست‌های بیمارستان‌ها را پاسخ دهیم که در کل کشور آماری منحصر به فرد است.

تقوایی در ارتباط با گروههای خونی، گفت: به طور معمول میزان اهدای خون مثبت بیشتر است و مصرف آن هم با توجه به اینکه به طور متوسط 85 درصد جامعه این نوع خون را دارند، بیشتر از گروه منفی است.

وی با تاکید بر اینکه زمان مصرف خون 35 روز است، گفت: برخی فرآوردههای خونی از جمله پلاکت سه روز بیشتر تاریخ مصرف ندارند اما فرآوردههایی مثل پلاسما تا دو سال قابل مصرف هستند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد گفت: در زمانهایی که ما تعطیلات داریم و چند روز با تعطیلی مواجه میشویم، در زمینه پلاکت با مشکل پیدا می‌کنیم.

تقوایی در ارتباط با آمار اهدای خون در چهارماهه اول استان یزد، گفت: بیش از 16 هزار نفر مراجعه کردند که 13 هزار و 288 نفر  موفق به اهدای خون شدند.

وی بیان کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در زمینه اهدای خون و اهدا کنندگان مسمتر با افزایش روبرو بودیم اما در زمینه اهدای خون بانوان، یک دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش اهدا را شاهد هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه بیشترین مصرف خون در بیماران تالاسمی است، گفت: از سال 75 تا به الان در استان یزد نمونه‌ای از ابتلا به بیماری‌هایی از جمله ایدز در اثر فرآورده‌های خونی اتفاق نیفتاده است.

تقوایی عنوان کرد: در هفت سال گذشته هم در استان یزد شاهد هیچ گونه نمونه‌ای از ایدز در خون‌های دریافتی نبودیم و میزان هپاتیت ب در سال گذشته، 4 صدم درصد و میزان هپاتیت سی ما سه صدم درصد بوده است که آمار بسیار خوبی است و از نرم بیماری در کشور تقریبا 50 برابر کمتر است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سلامت افرادی که اهدا کنندگان مستمر هستند، تقریبا اطمینان وجود دارد، گفت: با وجود این اطمینان، بر روی تمامی فرآورده‌های خونی حتی از این افراد تمام آزمایش‌ها به صورت کامل انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه خانم‌ها هر چهارماه یک مرتبه و آقایان هر سه ماه یک مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند، گفت: حداکثر سن برای اهدای خون در اهدا کنندگان مستمر 65 سال و در اهدا کنندگان غیر مستمر 60 سال است.

تقوایی افزود: در استان یزد چهار مرکز ثابت داریم که دو مرکز در شهرستان یزد، یک مرکز در اردکان و یک مرکز در شهرستان میبد فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرستان‌ها درخواست وجود مرکز ثابت دارند، ادامه داد: در دیگر شهرستان‌ها ساختمان ثابت نداریم و مردم به مراکز سیار مراجعه می‌کنند و با این وجود، استقبال از این مراکز سیار خوب و زیاد است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اهمیت کاهش ضایعات خون، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در زمینه کاهش ضایعات در استان یزد انجام شده، دریافت خون بر اساس نیاز و مصرف توسط مراکز سیار است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا