یزدفردا" معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: میزان مصرف آسپرین 80 میلی گرم در این استان به نسبت جمعیت، سه برابر میانگین کشوری است.

 دکتر محمد حسین مصدق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از دلایل مصرف زیاد این دارو در استان تجویز متخصصان قلب و عروق برای این دسته از بیماران و دیگری اهمیت دادن مردم این خطه به سلامتی و خود مراقبتی است.

وی با بیان اینکه آسپرین موجب رقیق شدن خون و پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی می شود اظهار کرد: همچنین برخی معتقدند مصرف روزانه داروی آسپرین برای پیشگیری از دستگاه سرطان گوارش یا افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند مفید است.
مصدق با بیان اینکه مصرف آسپرین باید حتما با تجویز پزشک صورت گیرد گفت: همچنین اگر فردی نیاز به اعمال جراحی یا حتی خدمات ساده دندانپزشکی و غیره دارد باید هفت روز قبل انجام این اعمال با نظر پزشک این دارو را قطع کند زیرا موجب خونریزی شدید شده و خطر خونریزی پس از عمل را افزایش می دهد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پرمصرف ترین دارو در استان را آنتی بیوتیک ها و آموکسی سیلین بیان و توصیه کرد: افراد از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند زیرا برخی داروها عوارض جانبی دارند.
آسپرین از داروهای مصرفی سرپایی است که با تجمع پلاکت ها در خون تداخل ایجاد کرده و از بروز لخته جلوگیری می کند، از طرفی بر واکنش های التهابی اثر داشته و مانع پیشرفت التهاب و بروز تب می شود.
بسیاری از افراد بدون اینکه دچار بیماری قلبی و عروقی باشند به گمان اینکه مصرف این دارو از بروز سکته ها جلوگیری می کند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو آن هم بدون تجویز پزشک می کنند غافل از آن که همین دارو در مواردی می تواند باعث پارگی مویرگ ها بخصوص در ناحیه مغز شده و عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.
اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ایجاد مشکلات گوارشی است که این مشکلات می تواند از یک ناراحتی ساده معده تا خونریزی های گوارشی باشد که مورد خونریزی های گوارشی بیشتر در سنین بالاتر بروز می کند.
بیماری های قلبی و عروقی ، حوادث ترافیکی و سرطان ها سه عامل مهم مرگ و میر در استان یزد هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا