جسد دومین قربانی حادثه انفجار شهران پیدا شد

 
محسن نوروزی دومین قربانی حادثه بامداد شهران از زیر خروارها خاک بیرون کشیده شد.

دومین قربانی حادثه شهران پس از 10 روز تلاش عوامل مترو و شهرداری تهران از زیر خروارها خاک تونل متروی آبشناسان بیرون کشیده شد.

محسن نوروزی به همراه یک کارگر افغان در پی انفجار خط لوله گاز در منطقه شهران زیر خروارها خاک تونل مترو آبشناسان مدفون شده بودند که جسد کارگر افغان پس از چهار روز و محسن نوروزی پس از 10 روز از زیر خاک بیرون کشیده شد.

حادثه انفجار لوله گاز شهران که صبح روز جمعه هفته گذشته رخ داد به جز تلفات جانی خسارات مالی فراوانی به جای گذاشت و زنگ خطر مدیت شهری را به صدا در آورد بطوری که شهردار اعلام کرد 400 نقطه در تهران مانند شهران وجود دارد که هر لحظه امکان وقوع حادثه برای آن است.

آخرین وضعیت پرونده حادثه شهران

 
۰۵ تير ۱۳۹۵  
چند روزی از حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران می‌گذرد؛ حادثه‌ای که به مرگ دو کارگر و قطع خدمات عمومی مردم همچون گاز و... منجر شد؛ حادثه‌ای که با وجود ادعای برخی مسئولان مبنی بر همدلی و همراهی دستگاه‌ها، بار دیگر ثابت کرد که تهران برای حوادثی این چنینی آماده نیست.

محل انفجار شدید صبح امروز در شهران
چند روزی ازحادثه شهران می‌گذرد و هنوز آثار این حادثه در سطح محله به خوبی نمایان است، با این حال مسئولان امر، عنوان کرده‌اند تا پایان عملیات بهسازی، وضعیت خیابان به همین شکل باقی می‌ماند. علت‌های زیادی از جمله حفر تونل مترو، حرکت TBM، شکستگی لوله آب و فاضلاب، پارگی لوله گاز و... هزار ادعا و بهانه ، برای وقوع این حادثه عنوان شده اما آنطور که عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران به ایسنا گفته بود: براساس ارزیابی‌ها، رانش و نشست زمین منجر به شکستگی لوله گاز زیرزمین شده و در نهایت جرقه برق انفجار را در پی داشته است. 

حادثه شهران با اظهارنظر تعداد زیادی از مدیران ارشد شهری در فضای مجازی همراه شد و  مسئولان شهری از همان ابتدا وجود ارتباط بین حفاری مترو با وقوع حادثه را رد و به این بهانه موضوع مدیریت یکپارچه شهری را مجدد مطرح کردند به نحوی که قالیباف، شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: یکی از نقص‌های اصلی که در چنین بزنگاه‌هایی رخ می‌نماید، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز معتقد است: آتش‌سوزی در محله شهران واقع در غرب تهران هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان‌ها و مسوولان کشور است چراکه به‌دلیل تحقق نیافتن مدیریت یکپارچه شهری شاهد موازی‌کاری تمامی نهادهای خدمتگزار در شهر هستیم و اطلاعات مربوط به آب، گاز، تلفن، برق، شبکه راه‌ها و مترو در اختیار یک نهاد واحد مانند شهرداری قرار ندارد.

عجله شهرداری در بیان علت حادثه
با این حال هاشمی استاندار تهران، با اشاره به انجام پیگیری‌های لازم برای تعیین علت حادثه شهران،‌ تأکید کرد: موضوع علت حادثه خیابان شهران در دست بررسی است و هنوز نظرات کارشناسی در این زمینه اعلام نشده است و با توجه به ورود قوه قضائیه به این موضوع، قطعاً پیگیری‌ها سریع‌تر انجام و علت حادثه نیز مشخص خواهد شد.

استاندار تهران درباره تکذیب ارتباط حادثه شهران با حفاری‌های مترو در منطقه از سوی یکی از مسئولان شهرداری، تأکید کرد: هنوز علت کارشناسی حادثه مشخص نشده است و مسئول مربوطه در بیان این مطلب اندکی عجله کرده است.

عجله را منتشر کنندگان خبر ارتباط مترو با شهران داشتند
ناصر امانی معاون برنامه ریزی و توسعه امور شوراها، با بیان اینکه شهرداری به نظر کارشناسان قوه قضائیه، در خصوص علت حادثه تمکین می کند گفت: شهرداری در بیان علت عجله نکرده بلکه افرادی و دوستانی که در شبکه های مجازی علت را برخورد بیل مکانیکی و مترو عنوان کردند، عجله کردند.

مسئولان شهرداری و اداره گاز صلاحیت بیان علت ندارند
ابوالفضل  قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز با بیان اینکه نه مسئولان شهرداری و نه اداره گاز ، صلاحیت اعلام بیان حادثه را ندارند گفت: در زمان حادثه شهران، مسئولان قوه قضائیه از ساعات ابتدایی در محل حادثه بودند و نسبت به تهیه فیلم، عکس و سایر مستندات اقدام کردند بنابراین نباید مسئولان در مورد علت حادثه فرافکنی کنند و باید همه منتظر اعلام مقام قضائی باشند.

مقصر حادثه خسارت مردم را بدهد
معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر نیز با بیان اینکه اتفاق  عجیبی که در این حادثه رخ داده، فاصله 25 متری  بین نقطه‌ حادثه  و حفاری مترو است گفت:  حفاری مترو یک ماه قبل به اتمام رسیده بود و این درحالی است که حوادث ناشی از گاز، آنی بوده و اگر مترو در  این انفجار نقش داشت باید پیش از این رخ می داد.

وی افزود: پس از اعلام مقصر توسط قوه قضائیه، سازمانی که مقصر شناخته می‌شود که رعایت پایش شاخص ایمنی را انجام نداد و  باید خسارت مالی و جانی حادثه دیدگان  را پرداخت کنند.

ادامه جستجوی برای یافتن جسد کارگر دوم
پرکردن گود ربطی به جسد راننده بیل مکانیکی ندارد
اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر در مورد آخرین وضعیت حادثه شهران با بیان اینکه پیکر یکی از کشته شدگان حادثه پیدا شده اما تلاش برای یافتن جسد دومین نفر ادامه دارد گفت: بااینکه جستجوها در تونل برای یافتن اثری از راننده بیل مکانیکی ادامه دارد اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مدفون شدن جسد این کارگر در چهارراه شهران با پر کردن گودال، گفت:  موضوع آنگونه که در شبکه مجازی اعلام شده نیست چرا که جسد این مرد در تونل قرار دارد و در محدوده گودال نیست کمااینکه تلاش آتش نشانان برای پیدا کردن جسد در داخل تونل  ادامه دارد ولی با توجه به حجم خاک وارد شده به تونل و عمق سه متری آب این روند به کندی صورت می‌گیرد.

سرقت منازل برخی از خانه‌های شهران
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه تمام خطوط زیربنایی به غیر از خط تلفن ثابت در محل  حادثه وصل شده است، گفت: متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها پس از حادثه شهران، نمود و بروز کرد؛ بگونه‌ای که شهرداری اقدام به تامین امکانات برای سکونت موقت برخی از سکنه کرده تا محله ایمن شود  و مقصر از سوی قوه قضائیه مشخص شود اما بعد از تخلیه و تخریب برخی خانه‌ها، متاسفانه شاهد سرقت از این خانه‌ها بودیم هرچند که پلیس این سارقان را دستگیر کرده اما این مسئله نشان می‌دهد در ایجاد تدابیر حفاظتی، امنیتی و پلیسی نقایصی وجود دارد که لازم است پلیس نیز در زمان مدیریت بحران‌ها به موقع وارد شود.

شاکری با بیان اینکه در حادثه شهران تنها یک لوله گاز هشت اینچی شکسته و این درحالیست که لوله گاز 18اینچی نیز از  نزدیکی محل  عبور کرده است گفت: نکته جالب اینکه اداره گاز اعلام کرده زمان تاخیرش به علت دور بودنش از سرمنشا  قطع بوده است و هیچ سیستم اتوماتی برای قطع گاز جود ندارد! که لازم است اداره گاز علاوه برایجاد تکنولوژی جدید، نقشه عبور تاسیسات را به مدیریت شهری بدهد تا حداقل در ساخت و سازها، حریم این لوله که باید 20متر باشد رعایت شود و نباید اطلاعات را  مخفی کنند.

نشت آب را مسئولان ندیدند
عمق گودال غیرقابل قبول است
شاکری با بیان اینکه اداره آب نیز اعلام کرده  که هیچ نشانی از نشتی آب ندیده گفت: بااین حال هم کارگان مترو و هم اهالی از نشت آب چند ساعت قبل از حادثه خبر دادند که دادستانی با جمع آوری اطلاعات و مستندات در حال بررسی این ادعا است.

وی با بیان اینکه قطعا ریزش زمین باعث قطعی شبکه،  انفجار و ورود  آب به داخل تونل مترو شده است گفت: باید  علت نشست زمین بررسی شود چراکه عمق این ریزش غیرقابل تصور است و نشان می‌دهد که به دلیل انفجار، سقف مترو شکسته و این گود عظیم به ارتفاع 50متر ایجاد شده است.

شاکری با اشاره به گزارش مرکز تحقیقات مسکن گفت: کارشناسان این مرکز عنوان کردند حجم خاکی که به تونل ریزش کرده پایین‌تر از حد معمول بوده و این مسئله فرضیه خالی بودن سازه خاکی را نشان می دهد و این درحالیست که  ادارات آب ، گاز و حتی مترو در این منطقه حفاری داشته اما متوجه این فضای خالی نشده است! و این در حالیست که باید  تمام مطالعات ژئوتکنیک خاک را  انجام می‌دادند اما گویا این مهم محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید مهندسان مشاور  مطالعات ژئوتکنیک خاک را تا سطح زمین اندازه گیری می کردند گفت: اگر مطالعات  ژئوتکنیک را انجام و خاک را اسکن کرده بودند حتی تراوش آب را نشان می داد.

شهران درس عبرتی برای مسئولان
شاکری حادثه شهران را درس عبرتی برای مدیران دانست و گفت: اگر خدایی ناکرده این اتفاق در زمان راه اندازی مترو و عبور قطار رخ می‌داد حتما تمام مسافران در زیر خاک مدفون شده و فاجعه ای رخ می‌داد و این درحالیست که باید مشاوران طرحهای آب و گاز پاسخ دهند و اگر توانایی ندارند کنار گذاشته شوند و این درحالیست که پروژه‌ها باید مشاور محور نه کارفرما محور باشد و مشاور براساس کارهای علمی باید کار خود را پیش ببرد نه اینکه بله قربان‌گو باشد و در زمان بروز حوادث باید مشاوران طرح تاوان کوتاهی خود را بدهند.

وی در مورد ورود شورای شهر به این پرونده نیز گفت: پس از ارائه گزارش حادثه شهران توسط قالیباف در صحن علنی، کمیته های مرتبط از جمله ایمنی و عمران و... کارهای پژوهشی خود را برای رفع موانع آغاز کرده و به زودی خبرهای خوبی منتشر خواهد شد.

پرونده انفجار شهران در انتظار نظر مسئولان قوه قضائیه است تا مشخص شود چه عامل و عواملی قاتل جان دو کارگر شد و ترس را برای ساعت‌ها در  دل مردم شهران مهمان کرد.
 

زوایای پنهان و خطرناک حادثه «شهران»

 
۰۴ تير ۱۳۹۵  
قائم‌مقام سازمان امداد و نجات هلال احمر با تشریح زوایای پنهان و خطرناک حادثه «شهران» راهکار اصلی مقابله با حوادث تهران را عنوان کرد. 
 
مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره زوایای دیگر حادثه شهران اظهار داشت: با وجود تمام اقدامات امدادی در حادثه شهران باید پذیرفت که فقدان مدیریت شهری را در این حادثه شاهد بودیم به طوری که کاملاً سیستم ارتباطی قطع شد، بنابراین می‌طلبد برای زوایای حادثه «شهران» میزگردی کارشناسی برگزار شود و ما نیز اعلام آمادگی برای حضور در این نشست می‌کنیم. 
 
قائم‌مقام سازمان امداد و نجات با تأیید مسؤلیت حوادث در تهران که بر عهده شهرداری و شخص آقای قالیباف است، ادامه داد: ما باید در حوادث تهران یک مدیریت یکپارچه داشته باشیم و برای تهران به صورت شفاف اقدامات لازم در زمان حوادث را تعریف کنیم. 
 
سلیمی گفت: باید از اقدامات شعاری برای مقابله با حوادث تهران پرهیز کرد و معتقدیم مهمترین پیش زمینه در این حوزه آموزش مردم است و هر چقدر هم در این زمینه کار شود جای دوری نمی‌رود زیرا باید مردم را برای حوادث تهران آماده کرد. 
 
قائم‌مقام سازمان امداد و نجات با تشریح عملکرد سازمان متبوع خود در جمعیت هلال احمر برای ارتقای آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه به مردم عنوان کرد: ما نیز در این‌باره تا شهریور برنامه‌های جدید عملیاتی را آماده و اعلام می‌کنیم و این برنامه‌ها نیز از شعار به دور است کما اینکه باید آرامش مردم را نیز در نظر بگیریم، به هر حال باید از حوادثی به مانند زلزله‌های بزرگ در کشور درس عبرت بگیریم و آموزش‌های ما نیز نسبت به قبل و بعد از حوادث تفاوت و بازنگری شود. 
 
سلیمی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس در زمینه حوادث و با توجه به تجربه‌های که طی بازدیدهای خود از عملکرد حوادث در کشورهای دیگر دنیا دارم معتقدم راهکار اصلی ارتقای آموزش‌هاست که در این زمینه مؤسسه هلال زیر مجموعه هلال‌احمر نیز فعالیت گسترده‌ای در حال انجام دارد.

نقشه دزدی ۶۰ دقیقه پس از حادثه شهران

 
۰۱ تير ۱۳۹۵  
۳ پسرجوان که برای تفریح قصد رفتن به ارتفاعات کن را داشتند، وقتی به شهران رسیدند و متوجه حادثه انفجار شدند، نقشه سرقت از خانه‌هایی را کشیدند که ساکنان آن سراسیمه منازل خود را ترک کرده بودند.

به گزارش همشهري، سحرگاه جمعه 28خرداد‌ماه همزمان با حادثه آتش‌سوزي در شهران، جمعيت زيادي در محل جمع شده بودند. در اين ميان جوان بسيجي كه براي كمك به مردم به محل آمده بودند متوجه جوان موتورسواري شد. او حدودا 17ساله بود و رفتارهايش مشكوك به‌نظر مي‌رسيد. موتورسوار 17ساله مقابل خانه‌اي ايستاده و گويا منتظر كسي بود.

لحظاتي بعد 2نفر از خانه خارج شدند و درحالي‌كه دستشان لپ‌تاپ، ‌ساك، دوربين و وسايل زيادي بود سوار موتور همدست خود شدند. در آن لحظه بود كه جوان بسيجي براي دستگيري دزدان فرصت‌طلب از اهالي محل كمك خواست. در جريان عمليات تعقيب و گريز براي گير انداختن متهمان، آنها كه دستپاچه شده بودند تعادل خود را از دست دادند و زمين خوردند. همين كافي بود تا آنها دستگير شده و در اختيار مأموران قرار بگيرند.

صاحب‌ خانه‌اي كه دزدان به آنجا دستبرد زده بودند پس از دستگيري آنها در اداره پليس حاضر شد و به مأموران گفت: وقتي صداي انفجار و آتش‌سوزي را شنيديم از خانه بيرون رفتيم. همه جا شلوغ بود، جمعيت زيادي به خيابان‌ها آمده بودند. در آنجا به ما گفتند براي جلوگيري از خطر انفجار احتمالي و ريزش آوار، خانه‌هايتان را چند ساعتي تخليه كنيد. من هم به همراه اعضاي خانواده‌ام به خانه يكي از بستگان رفتيم اما وقتي برگشتيم ديديم كه در خانه تخريب شده است. ابتدا فكر كرديم باز هم انفجار رخ داده و در تخريب شده است اما وقتي وارد خانه شديم، ديديم كه بيشتر وسايل ارزشمند خانه‌مان به سرقت رفته است. آنجا بود كه از همسايه‌ها شنيديم دزدان به خانه ما دستبرد زده و بلافاصله دستگير شده‌اند.

3متهم دستگير شده براي بازجويي در اختيار قاضي عموزاد بازپرس دادسراي ويژه سرقت قرار گرفتند. آنها به سرقت اقرار كردند و انگيزه خود را به‌دست آوردن پول براي تفريح و خوشگذراني عنوان كردند. متهم 18ساله كه سردسته باند بود در بازجويي‌ها گفت: ما هر سه‌دوست و بچه‌محل هستيم و در حاشيه تهران زندگي مي‌كنيم.

چند ساعت قبل از حادثه شهران دور هم جمع شده بوديم و قليان مي‌كشيديم. ساعت از نيمه شب گذشته بود كه يك دفعه تصميم گرفتيم براي پيك‌نيك روز تعطيل(جمعه) به ارتفاعات كن برويم. همين شد كه سوار بر موتور شده و راهي تهران شديم. وقتي به شهران رسيديم جمعيت زيادي ديديم. وقتي پرس‌و‌جو كرديم متوجه شديم كه انفجار مهيبي يك ساعت قبل‌تر در آنجا رخ داده است.

 افرادي كه خانه‌هايشان در نزديكي محل حادثه بود سراسيمه يكي پس از ديگري خانه‌هايشان را از ترس خطر تخليه مي‌كردند. همين شد كه يكباره تصميم به سرقت گرفتيم تا با پولي كه از خانه‌ها برمي‌داريم خرج تفريح و خوشگذراني كنيم اما خيلي زود پيش از دومين سرقت گير افتاديم.

 اين سه‌متهم براي انجام تحقيقات بيشتر در اختيار مأموران اداره آگاهي تهران قرار گرفتند.

(کاریکاتور) عامل انفجار شهران

 
۰۱ تير ۱۳۹۵ 
 
دادستان تهران اعلام کرد

بازداشت 17سرکرده جریان "ضد اخلاق و عفت‌عمومی"

 ۳۱ خرداد ۱۳۹۵  
دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به حادثه‌‌ شهران و ریزش آوار منجر به فوت، از تشکیل پرونده در این ناحیه از دادسرا به‌منظور بررسی علت حادثه و پی‌‌گیری قضایی خبر داد.

به گزارش میزان؛ یکشنبه سی خردادماه 1395 جلسه‌‌ای با حضور تعدادی از معاونان دادستان، سرپرستان دوایر نظارت و قضات ناظر زندان دادسرای عمومی و انقلاب تهران در دادستانی تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر جعفری دولت‌‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته‌‌ قوه قضاییه و میلاد امام حسن مجتبی (ع)، با اشاره به حادثه‌‌ انفجار خط لوله‌‌ گاز در منطقه‌‌ی شهران و ابراز تأسف از فوت دو شهروند که یکی ایرانی و دیگری از اتباع افغانستان بود که جسد تبعه افغان کشف شده است، از مسؤولان شهری به دلیل خدمت‌‌رسانی و برقراری سریع خدمات شهری در منطقه تشکر کرد و اظهار داشت پس از این حادثه دو نفر از معاونان دادستانی تهران در صحنه حادثه حضور یافتند و پیگیری‌های ویژه‌ای انجام دادند.

جعفری دولت‌‌آبادی با اعلام این که رسیدگی به چنین حوادثی و از جمله ریزش آوار منجر به فوت در دادسرای جنایی تهران به عمل می‌‌آید، از تشکیل پرونده در این ناحیه از دادسرا به‌منظور بررسی علت حادثه و پی‌‌گیری قضایی خبر داد و ضمن قدردانی از حضور مستمر و به‌موقع قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در محل حادثه، این اقدام را مصداق حضور به‌موقع و فعال نماینده دادستانی در حوزه اجتماعی دانست که بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

 وی با اظهار این‌‌ که حادثه‌‌ فوق نشانگر نیاز کلان شهر تهران به مدیریت قوی شهری و سرعت در خدمت-رسانی است، در بیان روند رسیدگی به پرونده اظهار داشت. در رابطه با این حادثه هیأت کارشناسی تعیین شده تا علت بروز حادثه مشخص شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران به بازدید جمعی قضات دادسرای انقلاب اسلامی تهران از زندان فشافویه، اشاره و خاطرنشان کرد: تأکید دادستانی تهران بر بازدید از زندان به دلیل آثار مثبتی است که این اقدام از خود به جای گذاشته است و برای کاهش جمعیت زندان‌ها باید کار جهادی کرد.

وی در ادامه از افزایش نوبت‌‌های بازدید معاونان دادسرا، قضات و دادیاران ناظر زندان و قضات اجرای احکام از زندان‌‌ها، در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: دادستانی تهران شرح مفصلی از راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در سه بخش شامل راهکارهای اتخاذی از سوی قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و مراجع قضایی را تهیه و به قوه قضاییه پیشنهاد داده است.

وی با اعلام این‌‌که اجرای این راهکارها می‌‌تواند به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها منتهی شود، به‌عنوان مثال، بخشنامه‌‌ اخیر دادستانی تهران در زمینه‌‌ نظارت سرپرستان بر صدور قرارهای بازداشت موقت را مورد اشاره قرار داد و گفت این بخشنامه به کاهش قابل توجه آمار صدور این نوع قرار تأمین کیفری منجر شده است؛ به نحوی که طی یک ماه اخیر در دادسرای تهران صرفاً هشت مورد قرار بازداشت موقت صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن اذعان به ضرورت صدور قرار بازداشت موقت در جرایم مهم مانند کلاه‌برداری‌های کلان و دیگر جرایم مهم به ترتیب مقرر در قانون، اتخاذ سیاستی هدفمند در بازداشت متهمان به جرایم مهم را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: قضات باید از صدور قرار بازداشت موقت در موارد غیر ضروری خودداری نمایند.

دکتر جعفری دولت‌‌آبادی راهکار دیگر برای کاهش شمار زندانیان را بازدید چهره به چهره‌‌ی قضات ناظر با زندانیان دانست و ابراز امیدواری کرد که این بازدیدها به کاهش جمعیت کیفری زندان‌‌ها و تعیین تکلیف زندانیان منجر گردد و در ادامه با تأکید بر ضرورت اقدامات پیش‌‌گیرانه، این امر را موجب کاهش آمار جرایم ارتکابی و عاملی بازدارنده برای تکرار جرم دانست و با طرح این سؤال که چگونه در شهری کوچک فردی می‌تواند 300 میلیارد تومان کلاه‌برداری کند، یکی از راهکارهای پیشگیری را هوشیاری مقامات قضایی و انتظامی در قبال این‌گونه رویدادها دانست و گفت: چرا باید اجازه دهیم پرونده‌هایی تشکیل شود و سپس در جستجوی متهم و کشف اموال باشیم.

وی اجرای طرح پلیس راهور در مبارزه با رانند‌‌گان متخلف و رانند‌‌گی در حال مستی که با همکاری مؤثر قضات دادسرای ناحیه 32 (راهور) طی هفته گذشته در تهران انجام گرفت را نوعی اقدام پیش‌‌گیرانه دانست که بر اساس آن با رانندگانی که در هنگام رانندگی مرتکب جرم شوند و یا مسکرات مصرف نمایند، برخورد می‌شود.

موضوع دیگری که جعفری دولت‌‌آبادی به آن اشاره کرد، عزم دستگاه قضایی در مبارزه با فساد و جدیت در این زمینه بود. دادستان عمومی و انقلاب تهران فساد اقتصادی را مصداق اعلای فساد دانست؛ اما عارضه‌‌ فساد را منحصر به این حوزه ندانست و با اعلام این‌‌ که سیاست قوه قضاییه در مبارزه با فساد در تمام ابعاد آن جدی است، اظهار داشت: مبارزه با فساد در تمام سطوح ادامه خواهد یافت، اما به جهت پاره‌‌ای ملاحظات از اطلاع‌‌رسانی در خصوص برخی جرایم اجتناب می‌‌شود.

دکتر جعفری دولت‌آبادی برای نمونه به دستگیری و بازداشت هفده نفر از سرشبکه‌های جریان سازمان یافته علیه اخلاق و عفت عمومی طی چند روز اخیر در تهران اشاره کرد که متهمان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت مجرمانه داشته‌اند.

وی با اشاره به آمار جرم ضرب و جرح عمدی در شهر تهران، بر ضرورت توجه دستگاه‌‌های فرهنگی به این مسأله به‌عنوان یک آسیب اجتماعی تأکید نمود. وی افزود: این که در شهر بزرگی مانند تهران، جرم ضرب و جرح عمدی رتبه‌ی دوم جرایم را دارد، حاوی این پیام است که در حوزه‌ی ارتباط افراد با یکدیگر ‌دچار آسیب‌هایی هستیم.

در ادامه، کیان‌‌منش معاون اجرای احکام دادسرای تهران، آماری از جمعیت کیفری زندان‌‌های تهران ارائه نمود و قضات ناظر زندان و هم‌‌چنین قضات شعب محکومان زندانی، مباحث خود پیرامون موضوع جلسه را مطرح نمودند و در بخش پایانی جلسه دکتر جعفری ضمن پاسخگویی به قضات، مواردی را مطرح نمود.

وی از جمله مشکلات کنونی در حوزه‌ی زندانیان را اعطای مرخصی به محکومان با مجازات سنگین به‌ویژه محکومان به حبس ابد و امکان غیبت آن‌‌ها پس از اعطای مرخصی دانست و ایجاد رویه‌‌ی واحد در سراسر کشور پیرامون تضمین اخذ شده از زندانی بابت مرخصی را امری ضروری خواند، اما در ادامه افزود: ارائه راهکار و نسخه‌‌ی واحد برای همه‌‌ی زندانیان مناسب نیست و لازم است که وضعیت و شخصیت زندانی و جرم ارتکابی مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران رفع مغایرت آماری زندان و دادسرا را مستلزم ایجاد ارتباط سامانه‌‌ای میان این دو بخش دانست. دکتر جعفری استقرار شعب اجرای احکام محکومان زندانی در محل زندان را ایده‌‌ای دانست که در صورت اجرایی شدن نقش به سزایی در کاهش جمعیت کیفری زندان‌‌ها خواهد داشت.

وی هم‌چنین ادغام محکومیت‌های متعدد محکومان زندان را موجب تعیین تکلیف محکومان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها دانست.
 

علت شکسته شدن لوله گاز شهران مشخص شد

 ۳۱ خرداد ۱۳۹۵  
فرماندار تهران با تاکید بر اینکه در بررسی‌های کارشناسی جدید در خصوص علت شکسته شدن لوله گاز و انفجار آن در شهران مشخص شد که علت شکستگی، نشست زمین بوده است، گفت: هنوز علت نشست زمین مشخص نشده است.

عیسی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای مشخص شدن علت نشست زمین در منطقه شهران باید دستگاه‌های مختلفی همچون آب، برق، گاز و زمین شناسی گزارش و بررسی‌های کارشناسی خود را ارائه کنند و پس از جمع بندی این گزارش‌ها علت حادثه مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که از سوی مسئولین شهرداری اعلام شده مترو تهران به هیچ عنوان علت بروز این حادثه نبوده است؟ گفت: هر اظهار نظری بدون کار کارشناسی منطقی نخواهد بود. بی تردید علت این حادثه باید با انجام بررسی‌های دقیق و توسط کارشناسان اعلام شود.

استاندار تهران: هنوز علت حادثه شهران مشخص نشده است

 ۳۱ خرداد ۱۳۹۵  
 استاندار تهران در واکنش به تکذیب ارتباط حادثه شهران با حفاری مترو در منطقه از سوی شهرداری تهران، تأکید کرد: هنوز علت کارشناسی حادثه مشخص نشده است و مسئول مربوطه در بیان این مطلب اندکی عجله کرده اند.

به گزارش ایسنا، هاشمی با اشاره به انجام پیگیری‌های لازم برای تعیین علت حادثه شهران،‌ تأکید کرد: موضوع علت حادثه خیابان شهران در دست بررسی است و هنوز نظرات کارشناسی در این زمینه اعلام نشده است.

او گفت: با توجه به ورود قوه قضائیه به این موضوع، قطعاً پیگیری‌ها سریع‌تر انجام و علت حادثه نیز مشخص خواهد شد.

استاندار تهران درباره تکذیب ارتباط حادثه شهران با حفاری‌های مترو در منطقه از سوی یکی از مسئولان شهرداری، تأکید کرد: هنوز علت کارشناسی حادثه مشخص نشده است و مسئول مربوطه در بیان این مطلب اندکی عجله کرده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته هرگونه ارتباط حادثه شهران با حفاری مترو را تکذیب کرده بود.

هشدار قالیباف: حادثه شهران در کمین ٤٠٠ نقطه تهران

 ۳۱ خرداد ۱۳۹۵  
خیلی دور از انتظار نبود، حادثه انفجار لوله گاز در شهران هم به سرنوشت بقیه اتفاق‌ها در ایران دچار شده است: «سخنرانی مسئولان درباره اتفاق و هشدار درباره لزوم جلوگیری از تکرار آن.» جلسه دیروز شورای شهر تهران هم این فرصت را برای اعضای شورا ایجاد کرد تا درباره «آسیب‌پذیری تهران و لزوم توجه به آن» و «ناهماهنگی ارگان‌های مختلف در زمان بروز حادثه» و «جلوگیری از اجرای پروژه‌های بی‌مطالعه» و از این قبیل موارد صحبت کنند.

شهرداری تهران که در تمام روزهای بعد از حادثه تلاش خود را برای تکذیب و انکار احتمال نقش داشتنش در بروز حادثه کرده بود؛ شورای شهر هم دیروز در جلسه غیرعلنی‌اش از آسیب‌پذیری تهران در برابر حادثه‌هایی با این مقیاس ابراز نگرانی کرد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران ازجمله اعضایی بود که به موضوع پرداختند. به گفته او، حادثه شهران نشان داد که آسیب‌پذیری شهر تهران و شهرهای بزرگ کشور در برابر حوادث احتمالی مثل زلزله بسیار بالاست. در این «حادثه محدود» حوزه‌های مختلف در مرحله بحران سردرگم بودند و مدیریت و فرماندهی واحدی نداشتند. حافظی ضعف ساختاری ستاد مدیریت بحران کشور را یکی از دلایل سردرگمی دانسته و گفته سایر دستگاه‌ها از ستاد مدیریت بحران تبعیت نمی‌کنند و بهتر است این ستاد به سطح معاون رئیس‌جمهوری ارتقا یابد تا بتواند تمام دستگاه‌های اجرایی را تحت امر خود قرار دهد.

به اعتقاد او، مجلس نهم شورای شهر را رقیب خود می‌دانست و همکاری لازم را نداشت و  در همین ارتباط از مجلس دهم خواست با تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری زمینه فرماندهی واحد در عملیات مقابله با بحران را فراهم کند.

در این جلسه «تحقق مدیریت یکپارچه شهری» نسخه اغلب اعضای شورای شهر تهران برای کاهش ناهماهنگی در مواقع بحران بود. همین موضوع رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران را به این فکر انداخت تا به همکارانش در شورا پیشنهاد دهد «یک مدیریت یکپارچه غیررسمی» تشکیل دهند. محمد سالاری معتقد است «وقتی نمی‌گذارند مدیریت یکپارچه ایجاد شود» باید برای شهری که آبستن حوادث است «خودمان» کار کنیم.

به گفته سالاری، شهرداری تهران چند سالی می‌شود که رصدخانه  شهری ایجاد کرده که باید در آن تمام اطلاعات شهری گنجانده شود، اما وزارتخانه‌ها به جای آن‌که اطلاعات خود را در اختیار این رصدخانه بگذارند در اقدامی موازی رصدخانه خودشان را ایجاد کرده‌اند. به اعتقاد سالاری، اگر وزارتخانه‌ها اطلاعات مورد نیاز ازجمله نقشه‌های تاسیساتی را در اختیار شهرداری بگذارند، شاهد چنین حادثه‌هایی نخواهیم بود. سالاری در ادامه پیشنهاد ایجاد مدیریت یکپارچه شهری غیررسمی، گفته با این اقدام هر چند نمی‌توان از بروز حوادث جلوگیری کرد، اما به یقین ابعاد آن بسیار کاهش خواهد یافت.

ادامه اختلاف نظرها درباره علت حادثه

محسن سرخو، دیگر عضو شورای شهر تهران بود که درباره تبعات این حادثه صحبت کرد و گفت شهرداری «نباید بدون دریافت استعلامات پروژه اجرا کند.» به گفته رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران، باید مهندسان مشاور را ملزم کرد که در پروژه‌های عمرانی به‌ویژه اجرای تونل‌ها که تغییر مسیر آب رخ می‌دهد، رفتار خاک را به دقت تحلیل کنند تا شاهد ایجاد حفره‌های آنچنانی نباشیم. به اعتقاد سرخو، در حادثه اخیر شرکت پیمانکار مسئولیت اصلی را دارد، چرا که ‌باید مطالعات دقیقی را انجام می‌داده و استعلامات مورد نیاز از سازمان‌های تاسیساتی (آب، برق و گاز ) دریافت می‌کرده که البته اقدام به این کار کرده «ولی به‌موقع هم جواب نگرفته، اما این دلیل نمی‌شود که شروع به عملیات کند.» 

سرخو همچنین با اشاره به این‌که باید از این حادثه درس گرفت، گفت این حادثه به ما نشان داد که «کارگاه‌های مترو آسیب‌پذیرند» که این آسیب‌پذیری باید رفع شود تا در بحران‌های بدتر دچار مشکل نشویم. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم دیگر عضو شورا بود که «انجام مطالعات دقیق ژئوتکنیکی» را لازمه اجرای پروژه‌ها دانست و اعلام کرد تا وقتی این مطالعات انجام نشده «نباید پروژه‌ای اجرا شود، ولو به قیمت زمان‌بر شدن آن.» شاکری همچنین گفته مدیریت شهری تهران و شورای شهر «باید صدقه بزرگی کنار بگذارند» چرا که اگر این حادثه در ساعاتی غیراز ساعت حادثه اتفاق می‌افتاد، تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار فراوان می‌شد. این عضو شورا هم معتقد است باید «از این حادثه درس گرفت.»

 به اعتقاد شاکری، خطرناک‌ترین قسمت کار در حوزه شهری «فضای زیرسطحی است» بنابراین باید مطالعه دقیق فضای زیرسطحی انجام شود. این عضو شورای شهر تهران برخلاف ادعای شهرداری تهران که معتقد است حفاری مترو عامل این حادثه نبوده، مسئول اصلی پاسخگویی درباره حادثه را «مشاور حمل‌ونقل در ساخت مترو» دانسته چرا که این مطالعات مربوط به آنهاست. او البته گفته دستگاه‌های اجرایی نظیر آب و برق و گاز هم باید پاسخگو باشند که «آیا آنها نقشه‌های زیرسطحی تاسیساتشان را دارند؟»  علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران هم پیشنهاد کرد ساختمان‌ها به صورت اجباری بیمه شوند. به گفته او، پیچیدگی زندگی شهری به ما این امکان را نمی‌دهد که به راحتی به آسیب‌دیدگان کمک کنیم و نیز مقصر را نمی‌توان به راحتی پیدا کرد. صابری معتقد است اگر بیمه برای ساختمان‌ها همانند خودرو اجباری شود و نیز خود شهرداری مانند سایر سازمان‌ها بیمه شود، می‌توان به جبران خسارات آسیب‌دیدگان امیدوار بود.

اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در جلسه دیروز توصیه کرد در بررسی‌های کارشناسی از حوادث به‌ویژه حادثه اخیر «قبل، حین و بعد حادثه مورد بررسی قرار گیرد» تا از حوادث آینده جلوگیری شود. به گفته او، در کشور فقط بعد از بحران بررسی می‌شود.

دوستی با اشاره به این‌که بررسی نکردن دقیق موجب گمانه‌زنی می‌شود، پرسیده قبل از بحران در مسیری که تونل مترو عبور می‌کرده «آیا گمان نمی‌کردند آنجا حفره‌ای وجود داشته باشد؟» این درحالی است که در شهر تهران کلی خطوط تاسیساتی، نظیر آب و برق و گاز وجود دارد و این درحالی است که خود این سازمان‌ها نظیر گاز اطمینان ندارند که لوله‌های انشعابات استاندارد است.

تهران ٤٠٠ نقطه مانند شهران دارد
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم که در این جلسه حضور داشت گفته اگر می‌خواهیم شهری ایمن داشته باشیم «باید شبکه استاندارد زیرسطحی یا کانال مشترک تأسیسات شهری» ایجاد کرد که این امر هم «مستلزم ایجاد مدیریت یکپارچه است.» قالیباف همچنین گزارشی از اقدامات شهرداری در زمان بروز حادثه شهران ارایه کرد و گفت در همان دقایق اول نیروهای آتش‌نشانی در فاصله زمانی ٢ دقیقه در محل حادثه حضور یافتند. قالیباف گفته در بررسی حادثه، شهرداری تهران از موضع دفاع از حقوق شهروندی وارد شده است و خواستار تهیه گزارش دقیقی از خسارت‌های به‌بار آمده و صورت‌برداری از این خسارات شده است. در ادامه شهردار تهران شائبه برخورد دستگاه‌های حفاری با لوله گاز را رد کرد. به گفته او برخورد بیل مکانیکی یا لودر یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است چرا که «از تاریخ ٢٦ اردیبهشت‌ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می‌کرده انجام نشده» و البته این تونل استحکام‌سازی هم شده بود.

او همچنین این موضوع را که گفته می‌شود «تونل مترو مقاوم‌سازی نشده بود» درست ندانست و در ادامه به یکی از فاجعه‌های زمان مدیریتش که یک نفر در آن کشته شد، رجوع کرد و مدعی شد: «از این دست شایعات در زمان اجرای تونل توحید هم ایجاد کرده بودند، زمانی که حجم عظیمی از خاک بر تاج تونل ریخت و حفره‌ای ١٨ متری ایجاد کرد.» شهردار تهران باز هم ادعا کرد: «حفره تونل توحید هیچ ارتباطی با تونل نداشت ولی چون آن قسمت را هنوز لاینینگ نکرده بودیم، حجم عظیم خاک بر تاج تونل وارد شد.»

قالیباف همچنین بر لزوم «ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری» هم تأکید کرد. به گفته او امروزه هر دستگاهی حفاری می‌کند که این خود یک عامل تهدیدزا است درحالی‌که اگر مدیریت یکپارچه وجود داشت با ایجاد کانال مشترک تاسیسات چنین وضعیتی به وجود نمی‌آمد. شهردار تهران به کسانی که می‌پرسند چرا شهرداری این کار را نمی‌کند هم پاسخ داد. به گفته او، وقتی از برنامه سوم تا برنامه پنجم موضوع مدیریت یکپارچه مطرح می‌شود و قانون می‌شود و حتی ابلاغ هم می‌شود، اما اجرا نمی‌شود دست شهرداری بسته می‌ماند.

قالیباف با اشاره به این‌که تهران ٤٠٠ نقطه مشابه شهران دارد که احتمال بروز حادثه در آنها می‌رود، گفت: امروزه شهر‌هایی در دنیا ایمن هستند که شبکه عظیم استاندارد زیرسطحی داشته باشند، شبکه حمل‌ونقل، فاضلاب، آب‌های زیرسطحی و اگر بخواهیم تهران را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم شهر ما در حوزه زیرساخت‌های شهری استاندارد نیست و با استاندارد‌های دنیا فاصله‌ای زیاد دارد.
قاضی شهریاری

"حادثه شهران به دلیل رانش زمین رخ داده است"

 ۳۰ خرداد ۱۳۹۵  
سرپرست دادسرای جنایی تهران با رد وقوع هر گونه حادثه امنیتی در منطقه شهران گفت: انفجار روز جمعه قطعاً به دلیل رانش زمین رخ داده است.

به گزارش فارس، قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران  با اعلام این خبر گفت: متأسفانه برخی شبکه‌های معاند در تلاشند حادثه روز جمعه منطقه شهران را یک موضوع امنیتی جلوه دهند.

وی گفت: براساس کارشناسی‌های دقیقی که در 2 روز گذشته در این منطقه از سوی کارشناسان رسمی دادگستری تهران صورت گرفته اینگونه ادعاها کذب است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران تصریح کرد: حادثه روز جمعه به طور قطع ناشی از رانش زمین و سپس انفجار لوله گاز بوده اما اینکه این رانش به دلیل شسته شدن زمین، نشت آب و یا فعالیت کارگاه ساخت مترو بوده امری است که از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: قویاً و براساس شواهد علمی موجود، امنیتی بودن این حادثه کذب محض است و به زودی نتیجه کارشناسی‌های دقیق کارشناسان اعلام خواهد شد.

قاضی شهریاری همچنین با تأیید خبر کشف جسد کارگر افغانستانی 23 ساله گفت: همانطور که روز جمعه غروب اعلام کردیم شاهدان فقدان 2 نفر را گزارش داده بودند که یک راننده لودر و یک کارگر افغانستانی بودند.

وی افزود: ساعتی قبل جسد کارگر 23 ساله کشف شد و تلاش برای کشف راننده لودر همچنان ادامه دارد.
 
 

جسد کارگر مفقود شده در شهران پیدا شد

 ۳۰ خرداد ۱۳۹۵  
با جست و‌جوی مأموران آتش‌نشانی، جسد کارگر مفقود شده در حادثه انفجار شهران پیدا شد.

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ اظهار داشت: در پی درخواست نیروهای شرکت مترو تهران مبنی بر کمک برای جست و جوی کارگر مفقود شده، گروه نجات آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: بعد از جست و جوی محل حادثه، مأموران آتش‌نشانی توانستند جسد کارگر23 ساله‌ مفقود شده را از زیر خروارها خاک خارج کنند و به عوامل مترو تحویل دهند.
 

چهار عبرت تهران از حادثه شهران

 ۳۰ خرداد ۱۳۹۵  
حادثه بامداد جمعه شهران نشان داد مجموعه مدیریت شهری پایتخت و دستگاه‌های دولتی مرتبط با مدیریت بحران، آمادگی لازم برای کنترل حوادث طبیعی بزرگ‌تر از انفجار خط لوله گاز را ندارد. آتش‌سوزی شهران مقیاس کوچکی از بزرگ‌ترین حادثه طبیعی در راه تهران (زلزله بزرگ احتمالی) است که چهار «درس عبرت» برای پایتخت به همراه دارد. کارشناسان حوادث غیرمترقبه و همچنین مدیران حوزه خطرپذیری شهر روز گذشته به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: اولین درس عبرت این حادثه که از عملکرد مجموعه مدیریت بحران در مواجهه با حادثه شهران مشخص شد این است که پایتخت در حال حاضر با اندک آمادگی برای مهار بحران اولیه و جلوگیری از حوادث ثانویه رو به رو است که این عدم توانایی کامل در کنترل ابعاد حادثه می‌‌تواند برای تهران خطرناک باشد.

دومین درس عبرت که از همه مهم تر است به نقص و نابسامانی اطلاعاتی در شبکه شریان‌های حیاتی شهر تهران بر می‌گردد. در حال حاضر نقشه جامع و اطلاعات واحد و دسته‌بندی شده از موقعیت و جانمایی دقیق خطوط انتقال شریان‌های حیاتی شهر(آب، برق، گاز و...) در اختیار نهادهای مسوول مدیریت بحران وجود ندارد و این موضوع باعث شده برخی از خدمات زیرساختی شهر که در دنیا هنگام بروز حوادث طبیعی در خدمت اطلاع‌‌رسانی به شهروندان قرار می‌گیرد، در تهران نقش معکوس بازی کنند و سربار مدیران و شهر شوند.

در این میان اقدامات اجرایی دستگاه‌های مرتبط با کنترل ابعاد حادثه مشخص کرد آمادگی چندانی برای جلوگیری از سرایت پیامدهای حادثه وجود ندارد و درس عبرت آخر نیز این است که شهر تهران به‌صورت بالقوه آبستن هر نوع بحران گسترده ناشی از کوچک‌‌ترین حادثه انسان ‌ساز یا طبیعی است که این واقعیت زیرپوست شهر تهران ضرورت بازنگری اساسی در نظام مدیریت شهری را نشان می‌دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از گذشت دو روز از حادثه انفجار لوله گاز در غرب تهران که بامداد جمعه اتفاق افتاد دو نوع اظهارنظر در مورد علت بروز حادثه و ایجاد اختلال در زندگی روزمره اهالی محله شهران مطرح است. گروهی از کارشناسان فرو نشست زمین را علت اصلی ترکیدگی لوله گاز منطقه و به دنبال آن قطع سایر شریان‌‌های حیاتی شامل آب، برق و تلفن می‌دانند و گروهی دیگر ریزش تونل در دست احداث یکی از خطوط مترو را عامل اصلی ترکیدگی لوله گاز بیان می‌‌کنند.

فراتر از این دو نوع اظهار نظر اولیه که نهادهای مختلف شهری و دولتی در حوزه رسیدگی به حوادث به دنبال بررسی صحت و سقم هر یک از آنها در بروز حادثه شهران هستند، این حادثه پنجره جدیدی را به روی حقایق زیرپوستی شهر تهران از بابت میزان آمادگی این کلانشهر در برابر حوادث طبیعی بزرگ از جمله سیل و زلزله احتمالی گشوده است. کارشناسان شهری معتقدند حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران از دو زاویه درخصوص میزان آسیب‌‌پذیری شهر تهران در برابر حوادث طبیعی و همچنین تاب پایتخت در برابر حوادث غیرمترقبه در ابعاد بزرگ با اهمیت و قابل بررسی است.

علی بیت‌‌اللهی، مدیر بخش خطرپذیری و زلزله‌شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تحلیل عبرت این حادثه برای کلانشهر تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: زاویه اول آنکه حادثه شهران مقیاس کوچک شده‌‌ای از یک بحران بزرگ شهری است که می‌توان آن را «درس عبرت» از بابت آمادگی در برابر حادثه بزرگی همچون سیل و زلزله دانست. میزان آمادگی در برابر حادثه‌ای کوچک همچون ترکیدگی لوله گاز و ایجاد یک گودال 20 متری و میزان اندک آمادگی برای جلوگیری از گسترش ابعاد بحران‌های بعدی ناشی از یک حادثه کوچک به خوبی می‌تواند نشان دهد که کلان‌شهر تهران در صورت بروز حادثه بزرگی همچون سیل یا زلزله با چه بحران‌هایی مواجه خواهد شد.

او اظهار کرد: زاویه دوم نیز میزان هماهنگی کلیه عناصر درگیر در ساخت وسازهای شهری و شبکه شریان‌های حیاتی مستقرشده زیر زمین تهران است. درهم‌تنیدگی خطوط انتقال شریان‌های حیاتی و خدمات زیرساختی و نبود نظام مشخص در ایجاد شریان‌های حیاتی شهری اعم از آب و برق و گاز گرفته تا تونل مترو و کابل‌‌های فیبر نوری از جمله عواملی است که در زمان بروز حادثه از سوی یکی از این عناصر به سرعت به سایر عناصر تسری پیدا کرده و ابعاد حادثه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مدیر بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: پس از وقوع حادثه شهران و ایجاد یک گودال 20 متری مجموعه‌‌ای از عناصر مربوط به زیرساخت‌های شهری نمایان شده است که بدون نظم خاصی در جوار یکدیگر مستقر شده‌اند. افزون بر این عناصر، در سطح زیرین این عناصر نیز حفاری تونل مترو در جریان است که در زمان وقوع حادثه به سرعت یکدیگر را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بیت‌اللهی معتقد است حادثه شهران دو عبرت بزرگ به شهر تهران داد؛ اول آنکه بنیه آمادگی کلانشهر تهران برای مقابله با بحران‌‌ها به ویژه در ابعاد بزرگ به میزان کافی نیست و درس دیگر اینکه اقدامات اجرایی در مجموعه مدیریت شهری منطبق بر کاهش بحران نیست.

به گفته وی فارغ از این موضوع که در این حادثه ریزش تونل مترو منجر به ترکیدگی لوله گاز شده است یا آنکه فرونشست زمین این حادثه را به وجود آورده است نکته مهم‌تر این است که در زمان بروز حوادث این‌چنینی به دلیل ساختار شبکه زیرساخت شهری، ایجاد اختلال در هریک از این شبکه‌‌ها تبعاتی را برای سایر عناصر زیرساخت شهر تهران و شریان‌های حیاتی شهر به وجود خواهد آورد.

او تصریح کرد: قطعا این حادثه نشان از وجود نقصی در شبکه زیرساخت شهری دارد. ضمن آنکه این نکته را نباید فراموش کنیم که این حادثه در منطقه‌‌ای از شهر رخ داد که از یکسو تراکم جمعیت و بافت مسکونی اندکی درآن مستقرند و از سوی دیگر در تونل مترو کارگران مشغول به کار نبودند وگرنه بی تردید ابعاد خسارات احتمالی این حادثه گسترش پیدا می‌‌کرد.به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه کارشناسان شهری معتقدند همانند خسارت حادثه «انسان‌ساز» در منطقه شهران می‌‌تواند در ابعاد بزرگ‌تری در زمان وقوع زلزله احتمالی شهر تهران رخ دهد؛ کارشناسان مدیریت بحران می‌گویند در حال حاضر سیستم هشدار سریع زلزله تهران که در 14 نقطه مستقر شده است امکان تجهیز برای تمامی سازمان‌های خدمات شهری همچون شرکت آب و برق و گاز به این سیستم را به وجود آورده است. این سیستم از فاصله زمانی بین دو موج زلزله –موج p که موج پیشرو محسوب می‌شود و خطر چندانی ندارد و موج S که موج مخرب و اصلی به حساب می‌آید- استفاده کرده و با شناسایی موج اول، اخطار آمدن موج دوم را اعلام کنند. بنابراین این شرکت‌‌ها در صورتی که تقاضای اتصال به سیستم هشدار سریع زلزله را داشته باشند، می‌توانند با خریداری آن از سازمان مدیریت بحران شهر تهران امکان قطع شبکه گازرسانی یا آب، برق و... را در مواقع بروز حوادث پیدا کنند و در صورت وقوع یک حادثه طبیعی همچون زلزله یا سیل از بروز انفجار در شریان‌های حیاتی شهر جلوگیری می‌شود چراکه به گفته کارشناسان شهری حادثه ترکیدگی لوله گاز در شهران که به‌عنوان یک حادثه کوچک و انسان‌‌ساز منجر به از بین رفتن بخشی از شبکه زیرساخت و اختلال در زندگی روزمره شهروندان منطقه شد، نشان می‌دهد حادثه بزرگی همچون زلزله به مراتب آسیب و خسارات و به‌هم‌ریختگی شهری بیشتری را برای پایتخت به همراه خواهد داشت.

حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه شهری
حادثه شهران با اظهارنظر تعداد زیادی از مدیران ارشد شهری در فضای مجازی همراه شد. تکیه اصلی مدیران شهری در علت واقعی بروز این حادثه «نبود مدیریت یکپارچه شهری» است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پست صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه وقوع حادثه شهران امتحانی برای تمامی مدیران و مسوولان مرتبط با مدیریت بحران است، نوشت: یکی از نقص‌های اصلی که در چنین بزنگاه‌‌هایی رخ می‌‌نماید، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است. همچنین مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران نیز این حادثه را ناشی از حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه شهری دانست.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز معتقد است: آتش‌‌سوزی در محله شهران واقع در غرب تهران هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان‌‌ها و مسوولان کشور است چراکه به‌دلیل تحقق نیافتن مدیریت یکپارچه شهری شاهد موازی‌‌کاری تمامی نهادهای خدمتگذار در شهر هستیم و اطلاعات مربوط به آب، گاز، تلفن، برق، شبکه راه‌‌ها و مترو در اختیار یک نهاد واحد مانند شهرداری قرار ندارد.

او با اشاره به تاسیس رصدخانه شهر تهران در سال‌های اخیر گفت: با وجود ایجاد وضعیت نرم‌افزاری قابل‌‌توجهی برای ارائه داده‌های مربوط به تمامی سازمان‌ها و نهادهای شهر تهران، تاکنون معدود سازمان یا نهادی نسبت به ارائه اطلاعات خود به رصدخانه اقدام کرده است. او افزود: مجموع این اتفاقات نشان‌دهنده آن است که تهران آبستن اتفاقات وحشتناکی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه خواهد بود و تمامی تاسیسات شهری و شبکه‌ها و قنات‌هایی که در زیر زمین رها شده‌اند، در زمان حادثه‌ای همچون زلزله عاملی برای افزایش خسارات و کشتار خواهند بود، در صورتی که در کشور‌های در حال توسعه که شهرهایشان دارای مدیریت یکپارچه هستند در زمان وقوع حوادث، تاسیسات شهری آنها برای کاهش خسارات و تلفات به کمک آنها می‌آید اما در تهران مجموع این شبکه بار حادثه را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در ژاپن از طریق اتصال سیستم‌های هشدار سریع زلزله به سیستم‌های موبایل، امکان بروز حادثه به تمامی شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود اما در حادثه شهران موبایل شهروندان واقع در محل از دسترس خارج شد. غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره حادثه شهران اظهار کرد: باید از اکنون متوجه چنین حوادثی باشیم زیرا تراکم جمعیتی تهران از یکسو و کنار هم قرار گرفتن تاسیسات از سوی دیگر، تهران را به یک کانون تهدید و بحران تبدیل کرده است.

در این زمینه نیز برخی کارشناسان شهری در دسترس نبودن نقشه‌های قنات شهری در زمان حفر تونل مترو (به‌عنوان مثال خط سه مترو) را یکی از نمونه‌‌های هماهنگ نبودن دستگاه‌‌های مختلف برای ایجاد شبکه زیر ساخت شهری عنوان می‌‌کنند. به‌ویژه آنکه در مناطقی از شهر که شبکه شریان‌‌های حیاتی همچون آب قدیمی و فرسوده هستند نقشه‌‌های دقیقی از رشته قنات شهری که در زمان اجرای سایر پروژه‌های شهری همچون مترو قابل استناد باشد، وجود ندارد.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان شهری با لحاظ دیدگاه مدیران شهری که نبود مدیریت یکپارچه شهری را علت بروز چنین حوادثی می‌‌دانند معتقدند که به جای ارائه چنین نگاه آرمانی به مدیریت پایتخت باید واقعیت‌‌های موجود را دید. به تعبیر دیگر حتی در صورت تصویب و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، لمس آثار اجرایی آن در محدوده کلان‌شهری همچون تهران زمان می‌‌برد بنابراین اگر حادثه‌‌ای همچون زلزله در تهران همین امروز رخ دهد چه تدابیری برای مدیریت بحران پس از وقوع آن وجود دارد؟

از این‌رو یکی از تدابیر اولیه برای مقابله با بحران حوادث این‌چنینی پیگیری مقام ارشد شهرداری به‌عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران برای ایجاد و شکل‌گیری نقشه جامع و واحد شبکه زیرساخت شهر تهران خواهد بود. این شبکه در حال حاضر پایتخت را آبستن حوادث مشابه «شهران» کرده است.

کارشناسان مدیریت بحران با اشاره به خسارت احتمالی وارد شده به منطقه شهران به دنبال ترکیدگی لوله گاز عنوان می‌کنند: در مقابل حوادث کوچک، انسان‌ساز و قابل کنترلی همچون حاد ثه شهران، حوادث طبیعی و بزرگی همچون زلزله به مراتب خسارات بیشتری به محدوده شهری وارد می‌کند، بنابراین اگر راهکارهایی برای مدیریت بحران حوادث طبیعی بزرگی همچون زلزله از طریق سیستم‌های هشدار سریع زلزله در سازمان‌های خدمات‌رسان شهری مثل آب، برق و گاز ایجاد شود بی‌تردید کنترل و مدیریت بحران‌های کوچکی همچون حادثه شهران نیز به آسانی امکان‌پذیر می‌شود. ضمن آنکه در این مسیر مکان، زمان و شدت حادثه بر ابعاد خسارت‌های احتمالی پس از وقوع بحران اثرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر حادثه‌ای مشابه حادثه شهران در بافت فرسوده شهری که دارای شبکه زیر ساخت قدیمی، ساختمان‌های فرسوده و تراکم جمعیتی بالاتری است اتفاق بیفتد، ابعاد خسارت مالی و جانی چندین برابر خواهد شد.
 

جست و جو برای دو مفقودی شهران ادامه دارد

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵  
 فرماندار تهران با بیان اینکه گودال ایجاد شده ناشی از انفجار گاز روز گذشته (جمعه) در محله شهران پایتخت با خاک و شن پر و کوبیده شده گفت: تلاش می کنیم تا وضعیت محل حادثه تا سه روز آینده به شکل عادی برگردد.

به گزارش ایرنا، ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد دیروز (جمعه) در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار (در شمال غرب تهران) حادثه انفجار لوله گاز رخ داد.

انفجار لوله گاز موجب ایجاد گودالی به طول حدود 30متر طول و عمق بیش از 15 متر شده است.
عیسی فرهادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از عملیات کوبیدن خاک ریخته شده در گودال، عملیات حفاری کانال به عمق دو متر برای ترمیم لوله های اصلی آب، گاز و خطوط برق انجام می شود.

وی تصریح کرد: اکنون عملیات تخلیه آب و لجن از خیابان ها محل حادثه در حال انجام است.

فرماندار تهران با اشاره به اینکه از دیروز عصر جریان آب، برق، و گاز به صورت موقت در منطقه وصل شده است یادآور شد: آب، برق و گاز مورد نیاز مردم محدوده به صورت موقتی از سایر خطوط شهر تهران تامین کردیم تا اینکه خطوط اصلی این محدوده ترمیم شود.

وی از پوشش کامل شبکه تلفن همراه در محدوه مورد نظر خبر داد و گفت: با توجه به آسیب جدی واردشده به خطوط تلفن ثابت، تا تعمیر خطوط اصلی و اطلاع بعدی خطوط تلفن ثابت در محدوده حادثه قطع خواهد بود.

فرهادی خاطرنشان کرد: از شرکت مخابرات استان تهران درخواست کردیم با بکار گرفتن نیروی بیشتر نسبت به رفع هرچه سریع تر این مشکل اقدام کند. 

* جست و جو برای یافتن دو مفقود همچنان ادامه دارد
فرماندار تهران درخصوص اخبار ضد و نقیض اعلام شده از آمار کشته ها یا مفقودان نیز گفت: تاکنون دو نفر در این حادثه مفقود هستند که جست و جو برای یافتن آنان ادامه دارد.
وی هرگونه اظهار نظر دیگر در این ارتباط را رد کرد.

این در حالی است که ابوالفضل قناعتی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با ایرنا از کشف جسد یکی از مفقودان حادثه خبر داده و گفته که تلاش برای یافتن فرد دیگر هنوز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرد دیگر حادثه نیز به دلیل حجم زیاد آب و گل و لای به احتمال زیاد تاکنون جان خود را از دست داده است.

* تشخیص علت حادثه نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد
فرماندار تهران در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر علت اصلی وقوع حادثه، تاکید کرد: اظهارنظرها در خصوص علل این حادثه علمی و دقیق به نظر نمی رسد و بررسی علل وقوع این حادثه نیاز به حضور کارشناسان دستگاه های مرتبط دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه روایت های مختلفی از علل وقوع حادثه وجود دارد، کارشناسان دستگاه های مختلف از جمله گاز، آب، برق، مترو و ... باید پس از بررسی های گسترده علت اصلی را اعلام کنند.

فرماندار تهران خاطرنشان کرد: از معاون عمرانی فرماندار خواستم تا با کمک نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط نسبت به شناسایی علل این حادثه اقدام کند.

وی یادآور شد: شناخت علت اصلی حادثه، تجربه ای برای آینده است و باعث می شود از وقوع حوادث احتمالی آینده پیشگیری شود.

* تکذیب گزارش دزدی از ساکنان محل حادثه
فرماندار تهران با تکذیب برخی گزارش های اعلام شده در خصوص دزدی از ساکنان محل حادثه تاکید کرد: حضور عوامل نیروی انتظامی از دقایق ابتدایی در محل حادثه چشمگیر بود. 
وی گفت: در ساعات ابتدایی حادثه و پس از مهار آتش، ساکنان تخلیه شده به سرعت به خانه های خود بازگشتند و فرصتی برای دزدی باقی نماند.

به گزارش ایرنا به دنبال صدای مهیب انفجار، شمار زیادی از ساکنان اطراف محل آتش سوزی از بیم ادامه خطر سراسیمه از خانه خود خارج شده و با حضور در خیابان های اطراف تا ساعت ها در بیرون از خانه خود حضور داشتند.

* جبران خسارت پس از ارزیابی کارشناسی
فرماندار تهران با اشاره به اینکه ساختمان های مجاور محل وقوع انفجار اداری بودند افزود: جبران خسارت واردشده پس از ارزیابی کارشناسان به صدمه دیدگان پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا دو ساختمان اداری و مسکونی در محل حادثه دچار حریق شدند ولی به گفته اورژانس در ساختمان هایی که دچار حریق شده اند تلفات و مصدوم وجود نداشته است.

* تمجید از عملکرد هماهنگ دستگاه ها و مدیریت یکپارچه حادثه
فرماندار تهران ضمن تمجید از عملکرد به موقع و هماهنگ دستگاه ها در مدیریت حادثه گفت: مدیران ارشد شهرداری، آبفا، گاز، برق، بحران، هلال احمر، فرمانداری، نیروی انتظامی و ... از ساعات اولیه وقوع حادثه در محل حضور داشتند که همین تصمیم گیری های سریع و روان را در پی داشت.

فرهادی یادآور شد: مدیریت یکپارچه حادثه براساس محل وقوع آن برعهده شهرداری تهران بود.
 

ضد و نقیض‌های یک انفجار

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵  
از حادثه انفجار گاز در منطقه شهران در حالی بیش از 30 ساعت می‌گذرد که اظهارات درباره علت حادثه و سرنوشت دو مفقودی این حادثه متناقض است

به گزارش ایسنا، حوالی ساعت 4:30 بامداد دیروز بود که پس از صدایی غیرعادی، نوری خیره‌کننده از پنجره خانه ساکنان محدوده بلوار کوهسار وارد خانه ها شد، منشا نور حریقی بود با ارتفاع بین 40 تا 50 متر یعنی ارتفاعی به اندازه برج آزادی!
 
دقایقی بعد بلوار خلوت کوهسار پر از جمعیت شده بود، آتش‌از نمای ساختمان واقع در تقاطع بالا می‌رفت و به داخلش سرایت کرده بود، کم کم صدای آژیر و نور چراغ گردان قرمز رنگ خودروهای امدادی هم به همهمه فضا اضافه شد و ساکنان خانه‌های اطراف تخلیه شدند. برق، گاز و آب منطقه قطع و صحبت با تلفن همراه برای ساکنان محدوده غیرممکن شد. این تنها روایت ماجراست که دستگاه‌های مختلف آن را تائید کرده‌اند و از اینجا بعد اظهارات و آمارهای متناقض و پاسکاری مسئولیت‌ها آغاز می‌شود و تا کنون که بیش از 30 ساعت از وقوع حادثه گذشته همچنان معلوم نیست که از ساعت چهار بامداد روز جمعه به بعد چه اتفاقی در تقاطع خیابان یکم و بلوار کوهسار رخ داده که آن حادثه به وقوع پیوست.
 
 مشترک مورد نظر در دسترس نیست
پیگیری خبرنگاران از مسئولان شهری و غیرشهری آغاز شد، اما تنها کسی که پاسخ روشنی به آنان می‌داد صدای خانمی بود که در پاسخ به تماس‌های مکرر از در دسترس نبودن مشترک مورد نظر خبر داده بود؛ "مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد، تماس شما از طریق پیامک به ایشان اعلام می‌گردد." چند مسئول دیگر هم ترجیح دادند تلفن همراه خود را خاموش کنند تا شاید آب ها از آسیاب بیفتند.
 
چند ساعت پس از حادثه جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد که به دلیل حضور در محل حادثه و قطع شدن سیستم آنتن دهی تلفن همراه امکان پاسخگویی نداشته و برخی دیگر از مسولان هم حضور در جلسه را دلیل عدم پاسخگویی خود اعلام کردند.

آغاز شایعات
سکوت برخی مسئولان تنها نفعش برای شایعه‌سازان بود، افرادی که در فضای مجازی و اطراف محل حادثه ، تعدادی از افراد و کارگران پروژه مترو را کشتند و تعدادی دیگر را نیز مجروح کردند، آماری که یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در همان ساعات اولیه آن را تائید کرد، ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت که «دو نفر از کارگران مترو، یکی از آنها راننده بیل مکانیکی و یکی دیگر از کارگران در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند»، قناعتی حتی به خانواده این افراد نیز تسلیت گفت آماری که از سوی مقام مسئول دیگر تایید نشد و تا کنون نیز با گذشت بیش از 30 ساعت از وقوع حادثه شواهدی که نشان دهد دو تن در این حادثه جانباخته‌اند به دست نیامده.
 
و به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، آتش‌نشانی هیچ جسدی کشف نکرده و این حادثه تا کنون مورد فوتی نداشته است، البته ملکی درباره تعداد فوت شدگان نیز گفته بود که در روز حادثه پیمانکار و تعدادی از کارگران گفته‌اند که دو تن از همکارانشان را پیدا نمی‌کنند و احتمال مفقود شدنشان وجود دارد.
 
اعلام تعداد دو کشته از سوی عضو شورای شهر تهران البته واکنشی دیگر از سوی قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران را نیز در پی داشت و او اعلام کرد در حادثه شهران تنها احتمال فوت یک نفر وجود دارد.
 
علاوه بر آمارها، علت وقوع حادثه نیز دومین موضوعی بود که هر یک از مسئولین از منظر خود به آن پرداخته و دستگاهی را به عنوان مقصر معرفی کرد به نحوی که گمانه زنی‌های اولیه و حتی برخی منابع رسمی علت انفجار را برخورد تجهیزات حفاری مترو با لوله گاز اعلام کردند، فرماندار تهران گفت که «در هنگام حفاری کارگران در پروژه خط 6 مترو، برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محدوده شهران شده» است، اما دقایقی بعد از این اظهار نظر -یعنی حدود 8 ساعت پس از وقوع حادثه-، هابیل درویشی مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد که « ترکیدگی لوله گاز در منطقه شهران ربطی به مترو نداشت» و درویش این را هم گفت که در پی این انفجار خساراتی هم به تونل مترو وارد شده است.

 سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم به کمک درویش آمد و گفت:« مترو در ۲۵ متری سطح زمین در حال ساخت بوده و این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه های ناشی از کابل برق رخ داده است. نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است و آتش در دو دامنه متصاعد می شود؛ به گونه ای که آتش علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی وارد می‌شود.»

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در پست اینستاگرامی خود خواسته که این موضوع سیاسی نشود اما اشاره‌ای نکرده که چه کسانی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا هستند.

حالا معلوم نیست کشته‌شدگان حادثه شهران چند نفرند و آیا اصلا کسی در این حادثه جانباخته یا خیر، هنوز هم معلوم نیست علت انفجار چه بوده اما آنچه مسلم است، این است که حادثه شهران در مقایسه‌ای با حادثه‌ای که ممکن است تهران را تهدید کند، حادثه کوچکی است، خوب است همین حادثه تمرینی باشد برای مدیریت شهری و بحران که در مواقع بروز حوادث و بحران علاوه بر اقدام به موقع، با اطلاع‌رسانی صحیح از بار روانی آن بکاهند.
 

آتش‌نشانی: در شهران جسدی کشف نشد

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از پایان عملیات آتش‌نشانی در حادثه شهران و تحویل محل به عوامل ستاد بحران و مترو خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت:‌ عملیات آتش‌نشانان از دقایقی پس از وقوع حادثه در شهران آغاز شد و ظهر امروز با گذشت بیش از ۳۳ ساعت با تصمیمات اتخاذ شده عملیات آتش‌نشانی در این حادثه به اتمام رسید و محل به عوامل ستاد بحران شهرداری و شرکت مترو تحویل داده شد.
 
ملکی در تشریح جزئیات عملیات آتش‌نشانان اظهارکرد:‌ علاوه بر عملیات اطفاء حریق و ایمن‌سازی محل، با توجه به شکستگی لوله آب و ورود آب به تونل مترو، سازمان آتش‌نشانی عملیات تخلیه آب را نیز بر عهده گرفت و تا حوالی ساعت ۶ صبح امروز این عملیات ادامه داشت و سرانجام با تخلیه چندین میلیون لیتر آب، عملیات خود در این زمینه را خاتمه داد.
 
وی با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی در عملیات جستجو نیز حضور داشتند، گفت:‌ در طول ۳۳ ساعت عملیات آتش‌نشانان، مورد فوتی و کشف جسد در پی این حادثه از سوی آتش‌نشانان گزارش نشد.
 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه عملیات آتش‌نشانی در این حادثه تمام شده است، گفت: اما این آمادگی از سوی آتش‌نشانی وجود دارد که هر زمانی که لازم باشد مجددا وارد عملیات شود.

کشف جسد یکی از کارگران در انفجار شهران

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ 
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: جسد یکی از افرادی که در حادثه انفجار گاز منطقه شهران مفقود شده بودند، امروز کشف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص مفقودین حادثه منطقه شهران اظهار داشت: طی گزارش‌های دریافتی 2 نفر از کارگران در  حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران مفقود شده بودند که امروز جسد یک نفر از آن ها کشف شد.

وی افزود: به علت موج انفجار به همان میزانی که شعله‌‌های  آتش در سطح زمین وجود داشت به عمق زمین نیز نفوذ کرده و فاصله 25 متری سطح زمین تا تونل مترو تخریب و آوار به داخل تونل ریخته بود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران بیان داشت: از روز گذشته تا کنون تلاش نیروهای امدادی جهت رفع مشکلات ساکنان منطقه ادامه دارد.

قناعتی افزود: به علت ورود حجم زیادی از آب به داخل تونل مترو، یافتن 2 نفر از مفقودین این  حادثه زمانبر شد که امروز جسد یک نفر از حادثه دیدگان کشف و امدادگران به دنبال نفر دوم هستند که امیدواریم بعد از خاک‌برداری و بررسی های لازم، جسد نفر دوم را نیز به زودی پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته آب، برق و تلفن منطقه وصل شده است گفت: امروز با پرکردن چاله، گاز منطقه نیز وصل خواهد شد، زیرا خطوط لوله گاز در عمق 1 متری زمین قرار دارد که این موضوع به همکاری بین شهرداری و شرکت گاز بستگی دارد. 

پیام اینستاگرامی قالیباف درباره حادثه شهران

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵  
شهردار تهران گفت: در مورد حادثه شهران باید از اظهار نظر سلیقه ای و مبتنی بر حدس و گمان پرهیز کرد.

به گزارش میزان، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود در رابطه با حادثه روز گذشته انفجار خط لوله گاز در شهران یادداشتی را منتشر کرد که در زیر می خوانید.

انفجار و آتش‌سوزی در شهران، امتحانی بود برای همه دستگاه‌های مسئول و مرتبط با مدیریت بحران.  به همه دست اندركاران كه با سرعت و مسئولانه پای كار آمدند و جلوی بروز خسارات جانی را گرفتند، خدا قوت می‌گویم و به شهروندان عزیز شهرانی اطمینان می‌دهم كه با تمام توان و بضاعت، تا برگشت كامل شرایط به حالت عادی، كنارشان هستیم.

خوشبختانه بخش مهمی از مشكلات ایجاد شده برطرف شده كه اطلاعات آن از مجاری رسمی مرتبط، به شهروندان رسیده است و این روند ادامه خواهد داشت.  تا اتمام بررسی‌های دقیق و علمی از همه می‌خواهم كه از اظهارنظرهای سلیقه‌ای و مبتنی بر حدس و گمان و از آن بدتر، براساس اغراض سیاسی پرهیز كنند و در عوض تلاش كنند تا آلام شهروندان كاهش یابد و مسیر بررسی‌های كارشناسانه هموار شود.

همچنان معتقدم كه یكی از نقصان‌های اصلی كه در چنین بزنگاه‌هایی رخ می‌نماید،فقدان مدیریت یکپارچه شهری است. 

گود ناشی از انفجار لوله گاز پر شد

 ۲۹ خرداد ۱۳۹۵  
شهردار منطقه 5 از اجرای عملیات خاکریزی گودال ناشی از انفجار گاز در شهران خبرداد و گفت: عملیات خاکریزی پس از رفع خطر کامل و برقراری انشعابات برق، آب، گاز و تلفن همراه و همچنین عملیات زنده یابی آغاز شد.
 
به گزارش میزان، سید محسن اسدی، شهردار منطقه 5 گفت: همزمان با انفجار لوله گاز و ایجاد حریق در شهران، مدیران و نیروهای شهرداری منطقه 5 در کنار سایر عوامل امداد رسانی در محل حاضر شده و نسبت به پاکسازی محیط و همچنین طرح های ترافیکی اقدام کرد.
وی تصریح کرد: با استقرار عوامل خدمات شهری پاکسازی محیط به سرعت انجام و مواد ذوب شده ناشی از حریق از سطح محل جمع آوری شد.
 
اسدی افزود: با توجه به انسداد مسیر ناشی از ایجاد گودال با هماهنگی پلیس راهور تمهیدات ترافیکی لازم برای تسهیل در تردد پیش بینی و مسیرهای جایگزین تعیین شد.
 
شهردار منطقه 5 با اشاره به امدادرسانی به ساکنان ساختمان های مجاور گفت: پس از این انفجار کلیه انشعابات آب، گاز و برق قطع شده بود از ساعاتی بعد از حادثه تانکرهای آب به محل حادثه فرستاده شد.
 
وی افزود: با تلاش شرکت های تاسیساتی کلیه انشعابات آب، برق و تلفن همراه وصل شده و در حالی که 13 هزار قطعی انشعاب گاز صورت گرفته بود با اقدامات صورت گرفته این تعداد به  100 انشعاب کاهش پیدا کرده است که مشکل تعداد باقیمانده نیز تا پایان وقت امشب رفع می  شود
 
اسدی تصریح کرد: با هماهنگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پس از اطمینان از زنده نبودن کسی در زیر آوار محل حادثه انفجار گاز در منطقه شهران، عملیات خاکریزی و پر کردن گودال از ساعت 3 بامداد آغاز شد.
 
شهردار منطقه 5 با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد عملیات خاکریزی گودال انجام شده است، گفت: پس از تکمیل عملیات خاکریزی گودال و ترمیم انشعابات توسط شرکت های تاسیساتی، اقدامات عمرانی و ترافیکی جهت بهسازی و ایمن سازی مسیر انجام می شود و تا روز یکشنبه تردد در این مسیر برقرار می شود. 

آب و برق شهران وصل شد

 ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ 
شکسته شدن لوله آب در اثر انفجار لوله گاز در منطقه شهران موجب قطعی آب در این منطقه شد که با پیگیری‌های صورت گرفته تا ساعت 17:30 امروز مشکل آب این منطقه به طور کامل برطرف شده است.
محل انفجار شدید صبح امروز در شهران

محمد پرورش - مدیرعامل آب و فاضلاب تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت آب منطقه شهران و اطراف آن گفت: تا ساعت 10:30 صبح امروز آب نیمی از این مناطق وصل شد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته تا ساعت 17:30 امروز آب کل منطقه یعنی تا شمال کن وصل شده است.

وی با بیان اینکه گروه‌های امداد آب و فاضلاب اولین گروه‌های حاضر در محل حادثه بودند، اظهار کرد: آبرسانی به این منطقه به دلیل ایجاد گودال عظیم ایجاد شده بسیار سخت بود اما با تلاش همکاران در شرایط فعلی مشکل آب این منطقه به طور کامل حل شده است.

ساعت 4:37 بامداد امروز جمعه در هنگام حفاری پروژه خط 6 مترو تهران تجهیزات حفاری با لوله گاز برخورد کرد که باعث انفجار و قطعی آب، برق و گاز در منطقه شهران شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران نیز  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت قطعی برق منطقه شهران گفت: براساس آخرین اطلاعات، مشکل برق این منطقه برطرف شده است و در حال حاضر هیچ مشکلی شبکه برق را تهدید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه فوق توزیع مشکل از همان صبح برطرف شد، افزود: در توزیع برق نیز مکاتباتی که با شرکت توزیع برق تهران صورت گرفت حکایت از این دارد که در این حوزه نیز مشکل به طور کامل برطرف شده است.

ساعت 4:37 بامداد امروز جمعه در هنگام حفاری پروژه خط 6 مترو تهران تجهیزات حفاری با لوله گاز برخورد کرد که باعث انفجار و قطعی آب و برق و گاز در منطقه شهران شد.

انسداد محدوده شهران و اعلام مسیرهای جایگزین/اعمال محدودیت‌ها تا سه روز آینده

 ۲۸ خرداد ۱۳۹۵  
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اعمال ممنوعیت تردد در اطراف محدوده انفجار در میدان شهران خبر داد. 

سرهنگ حسن عابدی در گفت وگو با ایسنا، در این باره گفت: حوالی ساعت 4:30 بامداد امروز و ترکیدگی لوله گاز درکارگاه مترو واقع در خیابان کوهسار تقاطع خیابان یکم سبب ایجاد گودالی وسیع و عمیق در میانه خیابان اصلی کوهسار شد و به همین دلیل پلیس یکسری ممنوعیت و محدودیت ترافیکی را در منطقه اعمال کرده است که پیش بینی می شود حداقل تا دو سه روز آِینده ادامه داشته باشد. 
 
وی با بیان اینکه در همین راستا لازم است که شهروندان از ترددهای غیر ضروری در این محدوده و محورهای منتهی به امام زاده داوود و کوهسار خودداری کنند، گفت: ممنوعیت های تردد از میدان شهران به سمت غرب و شمال اعمال شده است. 
 
عابدی ادامه داد: بر این اساس از میدان شهران به سمت غرب، خیابان کوهسار از بزرگراه آبشناسان به سمت شمال و خیابان او پی جی به سمت جنوب مسدود هستند و رانندگانی که قصد عبور به سمت شمال و جنوب کوهسار را دارند می‌توانند از مسیرهای آبشناسان شرق و خیابان عباسی و همچنین خیابان عباسی به سمت شرق و میدان شهران به سمت جنوب تردد کنند. 

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به بزرگی و ابعاد این حادثه گفت: گودال عمیقی در محل ایجاد شده و سبب شکستگی لوله گاز و آب نیز شده است از این رو پیش بینی ما این است که ممنوعیت های اعمال شده حداقل تا 2 یا 3 روز آینده باقی بماند. 
 
عابدی درباره اینکه آیا پلیس مسیرهای دسترسی به کن و پارک جنگلی کوهسار را مسدود کرده یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه در تعطیلات پایان هفته هستیم و از سوی دیگر ساکنان منطقه نیز باید از مسیر اصلی عبور کنند، از این رو چنین تصمیمی تا کنون اتخاذ نشده است اما ممکن است با سنگین شدن باز ترافیک نسبت به تعطیلی پارک یا انسداد موقتی مسیرهای دسترسی به آن اقدام شود. 

وی درباره وصعیت ترافیکی منطقه نیز گفت: در حال حاضر ترافیک در منطقه شهران نیمه سنگین گزارش شده و ما تیم های ویژه ای را برای روانسازی و تسهیل رفت و آمد به محدوده میدان شهران و بلوار کوهسار اعزام کرده ایم.

جزئیات تازه از حادثه شهران

 ۲۸ خرداد ۱۳۹۵  
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات حادثه شهران را تشریح کرد. 
 
مهندس سیدجعفر تشکری هاشمی در گفت وگو با ایسنا در خصوص حادثه انفجار صبح امروز در منطقه شهران، گفت: در ساعت 4:37 دقیقه بامداد، لوله گاز 18 اینچی منفجر می شود. 
 
وی با بیان اینکه مترو در 25 متری سطح زمین در حال ساخت است، گفت: این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه های ناشی از کابل برق رخ داده است. 
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است، گفت: آتش در دو دامنه متصاعد می شود؛ به گونه ای که آتش علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی می شود. 
 
وی افزود: نهایتا در ساعت شش صبح جریان گاز قطع می شود و آتش سوزی مهار شده و عوامل آتشن‌شانی که مشغول تخلیه ساکنان بودند به امر اتباع حریق مشغول می شوند. 
 
تشکری هاشمی در مورد فوت دو کارگر گفت: از دو کارگر داخل تونل هیچ اطلاعی در دست نیست و امکان فوت آنها وجود دارد اما هرگونه اظهارنظر در این خصوص قطعی نیست.

اورژانس: انفجار شهران تلفات جانی نداشت

 ۲۸ خرداد ۱۳۹۵  
سخنگوی مرکز اورژانس تهران گفت: حادثه انفجار خط لوله گاز بامداد جمعه در شهران (در شمال غرب تهران) تلفات جانی نداشت. 

حسن عباسی در گفت وگو با  ایرنا افزود: این حادثه فقط پنج مصدوم داشت که توسط تکنسین های اورژانس در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند. 

وی ادامه داد: در شبکه های اجتماعی و برخی سایت های خبری کشته شدن 2 نفر در حادثه آتش سوزی محله شهران منتشر شده است که این موضوع تکذیب می شود. 

عباسی افزود: اکنون نیز عملیات مهار آتش و امدادرسانی به اتمام رسیده است و تا حوالی ساعت 12نیروهای اورژانس محل را ترک می کنند. 

ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد جمعه در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار (در شمال غرب تهران) حادثه انفجار لوله گاز رخ داد.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا