در جنوبی غربی استان یزد و در حد فاصل بین شهرهای شیراز، یزد و کرمان شهرستانی واقع گردیده به نام با مسمای "خاتم" که مهد و خاستگاه تمدنی بزرگ و فرهنگی اصیل در بین سه استان بزرگ و پهناور کشور عزیزمان، ایران، می باشد.

اولین زیبایی که توجه هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می کند، تدین ،نجابت و مهمان نوازی مردمان این دیار می باشد و نحوه برخورد و انسان دوستی آنها موجبات تحسین هر رهگذری را فراهم می کند.
زیبایی دوم این شهرستان به  بناهای تاریخی و میراث گرانبهایی است که از دوران های گذشته به یادگار مانده و هنوز برج و باروی قلعه های تاریخی آن در بخش مرکزی (هرات) و مروست خودنمایی می کند و بی دلیل نیست که خاتم را سرزمین قلعه ها نامیده اند.

زیبایی سوم، طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری طبیعی منحصر به فردی است که باعث گردیده خاتم را قطب اکوتوریسم استان یزد بنامند.64 هزار هکتار جنگل زاگرسی از جمله جنگل باغ شادی، چنار های کهنسال کُر، طبیعت زیبای دامنه کوه دَهار به عنوان دومین قلعه مرتفع استان، پناهگاه حیات وحش بوروئیه و.... که هر کدام به تنهایی می توانند گنجینه ای از گونه های گیاهی و جانوری محسوب  شوند و همین طبیعت بکر و عرصه های زیست محیطی است که باعث گردیده پرنده نادر و کمیاب هوبره در این سرزمین پناه گرفته و با آرامش به زاد و ولد بپردازد، گوزن زرد ایرانی در جنگل های آن جولان دهد و گله های کبک، خرامان و سرمست از طبیعت بهاری در کوهپایه های هرات و مروست آواز بخوانند.
 
زیبایی چهارم، وجود چشمه سارها از جمله سرچشمه نهر مسیح، جاری بودن تنها رودخانه دائمی استان و همچنین وجود پرآب ترین قنات استان در این شهرستان می باشد که همراه با 750 منبع آبی دیگر اراضی زراعی و باغی دشتهای هرات، مروست، ترکان و هرابرجان،چاهک و شهریاری را سیراب می نماید و به قطب کشاورزی استان معنی می بخشد.
 
 اما زیباتر اینکه شما هموطن و هم استانی عزیز نیز در ایام عید نوروز و مواقع دیگر مهمان مردم مهمان نواز این دیار کهن  باشید و تعطیلات و اوقات فراغت خود را در این شهرستان سپری نمائید.


محمد زاده رحمانی، فرماندار خاتم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا