مهران فاطمی

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم و معزز ایران اسلامی

با سلام ، ادای ادب و احترام فراوان

مهران فاطمی"شهروند یزدی"بادرود به روح بلند امام راحل عظیم الشأن و روان پاک شهدای والامقام و آرزوی طول عمر برای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در ابتدای عرایض خویش؛ به عنوان یک شهروند؛ تشریف فرمایی حضرتعالی را به استان دارالعباده و دارالعلم یزد خوشامد عرض نموده و از تمامی تلاشهای جنابعالی، هیات محترم وزیران، مدیران ارشد و میانی و پرسنل خدوم دولت در استان ؛ صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم؛ هرچند که شیرینی این سفر برخلاف سایر سفرهای استانی رؤسای محترم جمهور گذشته، به دلیل پاره ای ازفرمایشات خلاف تدبیر و امید به کام بسیاری از مردم شریف یزد، تلخ و ناگوار گردید.

رییس جمهور محترم:

در این عریضه با عنایت به این که در سفر اخیرشما، هیچگونه تریبون و فرصتی به منتقدان دلسوز برای ارائه دیدگاهها و نظراتشان داده نشد و بر اساس «النصیحة لائمة المسلمین»که ریشه در قرآن و روایات دارد و براساس آن، همه مردم حق دارند زمامداران را نصیحت و آرا و نظرات خیرخواهانه خود را برای اطلاع رسانی و راهنمایی کارگزاران حکومت از اوضاع و احوال جامعه یا برای اصلاح و کنترل رفتار آنان مطرح سازند مطالبی را در خصوص موضع گیری هایتان در اجتماع مردم شریف یزد در میدان امیرچخماق و دیدار برگزیدگان و نخبگان استان تقدیم می نمایم:

البته بحث، بسیار است و بنده نمی دانم سخن از کجا آغاز کرده و از کدام موضوعات، گلایه نمایم. اما به هرجهت این نکته را به عنوان مقدمه باید عرض کنم که جایگاه ریاست محترم جمهوری در نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی؛ جایگاه بسیار والایی بوده که متعلق به همه ملت شریف ایران است و حضرتعالی بر خلاف مشی تدبیر، به گونه ای در اجتماع مردم یزد سخن راندید که بسیاری از ملت شریف ایران و مردم انقلابی یزد را آزرده خاطر نموده و برداشت ملی از یزد و یزدیها را با خدشه ای بزرگ روبرو کرد که بخشهایی از آن را در ادامه؛ خدمتتان معروض می دارم:

جناب آقای دکتر روحانی:

همه استانها متوقعند که مقامات ارشد کشوری در اجتماعات مردمیشان ، به خوبی شهر و دیار ایشان را معرفی نموده و از افتخارات و مفاخرشان به صورت جامع و مختصر سخن بگویند؛ چرا که اینگونه سخنرانی ها به دلیل پخش مستقیم در رسانه ملی؛ بازتابهای موثر و وسیعی را دربرداشته و اصالت، هویت، عقبه تاریخی و تمدنی آنها را یادآور می گردد؛ و ای کاش شما برای یک بار؛ فقط یک بار؛ فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در تبیین اوصاف یزد و یزدی ها درهمین میدان امیرچخماق و دراجتماع با شکوه و بی نظیر مردم مطالعه می فرمودید و به جای مصادره هویت یزد با شعار گفتگوی تمدنهای دولت اصلاحات و شخصیتهای منصوب به آن و قرار دادن جناب آقای دکتر عارف -که اگرچه شخصیت قابل احترامی می باشند لکن نماینده یک جریان خاص سیاسی بوده و هیچ موقعیت رسمی و اجرایی دردولت ندارند- در جایگاه سخنرانیتان ، یزد را دیار دارالعلم ،دارالعباده و دیار عالمان بزرگی چون سید محمد کاظم یزدی؛ صاحب عروه الوثقی، شیخ عبدالکریم حایری یزدی موسس حوزه علمیه،آیت الله محمد تقی بافقی، آیت الله ملاعبدالله بهابادی،آیت الله بارجینی،آیت الله اعرافی مرحوم، سومین شهید محراب؛ حضرت آیت الله صدوقی و فرزند گرامی شان و امام جمعه فقید این دیار؛ شیخ محمدعلی صدوقی،آیتالله سیدجواد مدرسی، آیت الله سید محمد مدرسی، آیت الله ابوترابی،آیت الله فرساد، حجت الاسلام و المسلمین وزیری و حجت الاسلام و المسلمین علومی و...و 4000 شهید گلگون کفن و سرداران شهیدی چون عاصی زاده ها ،جعفرزاده ها، الله دادی هها و قهاری سعیدها و ... معرفی می نمودید.شهر یزد را شهر ایمان، تقوا، کار، نجابت، تدبیر، قناعت،تلاش،کار و کوشش و الگوی اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف مطرح می نمودید. نه اینکه شهر یزد را به گونه ای معرفی نمایید که برداشت ملی، این بشود که یزد؛ جایگاه یک جریان خاص سیاسی است؛ که البته حقیقتا هم اینگونه نیست.

رییس جمهور محترم:

در این جایگاه رفیع؛ بر خلاف فرمایشاتتان که دائما بر وحدت، همدلی و همزبانی و انسجام تاکید می نمودید فضا را دو قطبی ساخته و انتخابات هفتم اسفندماه را به اشتباه به نفع جریان حامی دولت؛ مصادره نمودید و با ظرافت تمام؛ طرفداران دولت را معتدل نامیده و سایر مردم را تندرو خواندید..!!

سوال بنده این است:

آیا جمعیت 150 هزار نفری که در همین استان یزد و میلیونها نفری که در سایر استانها به جریان غیر همسوی با دولت و یا مستقلین در سراسر کشور رای داده اند و بیش از نیمی از ترکیب مجلس دهم را شکل می دهند تندرو و رادیکال هستند؟! آیا این صحبتها در تناقض آشکار با شعار وحدت و همدلی جنابعالی نبوده است؟

جناب آقای دکتر روحانی:

آیا تریبونی که بواسطه جایگاه ریاست جمهوری ملت بزرگ ایران در اختیار شما قرار داده اند جایگاه تقدیر و تشکر از نماینده یک جریان خاص سیاسی است؟ آیا حضور جناب آقای دکتر عارف که بنده شخصا برای ایشان احترام قایلم در جایگاه سخنرانی جنابعالی کاری ناپسند به لحاظ عرفی و اخلاقی نبود؟آیا نمایندگان فعلی استان در مجلس برای قرار گرفتن در این جایگاه سزاوارتر نبودند تا شائبه حمایت دولت از یک جریان خاص سیاسی پیش نیاید؟

آیا روا بود، جنابعالی از بعضی از افرادی که در انتخابات 88 قانون را نادیده گرفته و در حق ملت، جفا نموده ودل رهبری نظام را به درد آوردند به عنوان بزرگان نظام، تجلیل نمایید؟؟

آیا مردمی که در آن مکان گردهم آمده بودند مشکلشان اینها بود یا آمده بودند صحبتهای امیدوار کننده در حوزه های معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از زبان رییس جمهور منتخبشان بشنوند؟؟

فأین تذهبون..؟؟!!

ای کاش در سفرهای استانی دولت نهم و دهم هم تشریف داشتید که مردم بزرگوار یزد در آنها به میزان چندین برابر سفر حضرتعالی شرکت نموده بودند و آنگاه، شعارهای انقلابی و ولایی خیل مردم شهیدپرور یزد را می دیدید و می شنیدید و آن روز؛ اینگونه سخنرانی نفرموده و عواطف و احساسات خیل وسیعی از مردم را با برخی از فرمایشاتتان جریحه دار نمی نمودید.

در این خصوص؛ سخن، فراوان است حرفهای ناگفتنی بسیار؛ اما اشاره ای هم به برخی از مباحث اقتصادی جنابعالی در اجتماع مردمی یزد از قبیل وعده رونق اقتصادی در سال 95، اشتغال صفر درصدی و مدیریت کشور با نفت 25 دلاری و ... داشته باشم.

 

جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم :

امروز برای سومین بار در دو سال و نیم گذشته وعده رونق اقتصادی را به مردم دادید. حضرتعالی در حالی در خرداد 92 با وعده رونق اقتصادی و بهبود مناسبات بین المللی رای حدود 51 درصد از مردم را به سمت خود جلب نمودید که در طول حضور خود در راس دولت یازدهم هیچ گاه نتوانستید به وعده های اقتصادی خود جامه عمل بپوشانید.

جنابعالی در ابتدای در دست گرفتن سکان قوه مجریه وعده دادید که 100 روزه مشکلات اقتصادی را حل می کنید، اما با پایان یافتن موعد وعدههایتان، هرگز این اتفاق رخ نداد و صرفا با حضور در رسانه ملی به گزارش مختصری از عملکرد دولت و نقد عملکرد دولت قبل پرداختید! سپس با پیش کشیدن موضوع مذاکرات هسته ای، تحقق رونق اقتصادی را به نتیجه بخش بودن این مذاکرات؛ منوط نمودید.

با آغاز سال 93 و نزدیک شدن به یک سالگی دولت تدبیر و امید در جمع کارگران و در مراسمی که به عنوان جشن بزرگ کارگری نام نهاده شده بود تاکید کردید که سال 93 سال رونق اقتصادی و شکسته شدن رکود اقتصادی خواهد بود. با وجود این اظهارات،گره خوردن مشکلات اقتصادی به مذاکرات هسته ای؛ رکود را در جامعه عمیق‌تر کرد. اما حضرتعالی چند ماه بعد به مشهد رفتید و در کنار حرم مطهر امام رضا(ع) اعلام کردیدکه: " ما از رکود عبور کردیم"

جناب آقای دکتر روحانی:

این اظهارات تعجب برانگیز ، با واکنش تند اقتصاددانان و فعالان اقتصادی رو به رو شد، چرا که جنابعالی سال 93 را سال اشتغالزایی نامیده بودید ولی بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده بودند و طبق آمار در تابستان 93 حدود 600 هزار نفر نسبت به تابستان 92 بیکار شده بودند. در نهایت با محقق نشدن وعده های اقتصادی تان در سال 93 تصمیم گرفتید این بار وعده رونق اقتصادی خود را تا سال 94 به تعویق بیندازید و در روزهای نخست سال 94 در حضور اعضای کابینه تدبیر و امید اعلام کردید که سال جدید، سال رونق تولید، اشتغال و صادرات غیر نفتی است، اما وعده هایتان یکی پس از دیگری محقق نشد، چرا که در سال جدید؛ رکود به قدری عمیق شد که اکثر واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کردند و حتی گزارش ها نشان داد که بیشتر شرکتهای تولیدی با زیانهای سنگینی در بازار سرمایه مواجه شده اند.

در حوزه اشتغال؛ بار دیگر؛ دولت کار جدی انجام نداد و کار به جایی رسید که جلسات شورای عالی اشتغال؛ تنها دو بار در سال برگزار شد. صادرات غیر نفتی و تجارت خارجی نیز با افت 17 درصدی مواجه شد و بدترین وضعیت مبادلات تجاری در طول یک دهه اخیر را ثبت کرد. بنابراین با وجود این که جنابعالی در 16 فروردین ماه امسال قول داده بودید که بزرگترین هدف دولت، رونق اقتصادی باشد، این هدف؛ هیچ گاه به معرض تحقق نرسید.

اما صبح روز هفدهم اسفند ماه سال جاری؛ میدان تاریخی امیرچخماق یزد؛ میزبان سومین وعده رونق اقتصادی حضرتعالی به عنوان رئیس دولت یازدهم بود. شما که دو بار در عمل به بزرگترین وعده اقتصادی خود یعنی رونق اقتصادی ناکام مانده بود ید این بار به مردم قول دادید که سال 95 سال رونق و شکوفایی اقتصادی کشور خواهد بود.

رییس جمهور محترم:

با این تفاسیر به نظر می رسد با توجه وضعیت اقتصادی کشور؛ سومین وعده اقتصادی تان هم چندان عملیانی نشود. در حال حاضر با وجود گذشت 47 روز از اجرای برجام و بیش از 900 روز از عمر دولت تدبیر و امید؛ هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نشده و آمارها حاکی از بدتر شدن اوضاع معیشتی مردم است؛ به شکلی که فعالان اقتصادی، سخن از بیکار شدن روزانه حدود 5000 نفر از افراد شاغل را به میان می آورند.

در زمینه مبادلات بین المللی هم عدم امکان بازگشایی ال سی و اتصال به سوئیفت با وجود وعده های فراوان، وضعیت اقتصادی کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده است. حال باید دید این بار هم در عمل به وعده رونق اقتصادی خود با مشکل رو به رو خواهید شد یا آن که می توانید مردم را از عملکرد اقتصادی خود راضی کنید.

جناب آقای دکتر روحانی:

دولت یازدهم و تیم رسانه ای حامی تان ، بارها تلاش کرده اید تا درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم را با قیمت نفت بشکه ای ۱۴۸ دلار و درآمدهای نفتی دولت یازدهم را با قیمت نفت بشکه ای 25 دلار نمایش دهید.

اولا در کل دوران دولت نهم و دهم تنها - تاکید می کنم، تنها- یک روز؛ قیمت نفت سبد اوپک به ۱۴۰ دلار رسید و در همان روز هم ایران هیچ محموله ای صادر نکرد. متوسط قیمت صادرات نفت ایران در کل دوران دولت نهم و دهم ۶۵ دلار بوده است. این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تا کنون نفت را با قیمت متوسط ۷۰ دلار صادر کرده است.

ثانیا دولت و رسانه های حامی دولت این حقیقت را مخفی می دارند و نمی گویند که دولت های نهم و دهم درآمدهای نفتی را بطور متوسط با دلار ۱۰۰۰ تومانی تبدیل به ریال کردند حال آنکه دولت یازدهم دلارهای نفتی خود را با دلار ۳۰۰۰ تومانی تبدیل به ریال می کند. بنابراین در بودجه های سنواتی از دولت دهم به دولت یازدهم، هر دلار نفتی تا سه برابرغ درآمد ریالی بیشتری را به جیب دولت یازدهم ریخته است تا در نتیجه؛ درآمد ریالی دولت که در همین ۲۸ ماه به خزانه واریز شده، ۱.۵ برابر کل درامد ریالی خزانه دولت دهم باشد.

رییس جمهور گرامی:

دولت حضرتعالی پیش از آنکه مدال افتخار اداره کشور با نفت 25 دلاری بر سینه بزند باید پاسخگوی آن باشد که چرا نفت 106 دلاری در سال92 را با مدیریت ناصحیح خود به نفت 25 دلاری تبدیل کرده است !

نفت بالای 110 دلار؛ مدیون اورانیوم 20 درصدی ایران بود و با خروج مواد از ایران و اکسید شدن مابقی و توافق ژنو، سقوط آزاد نفت و گردن فرازی دولتهای نفتی همچون عربستان آغاز شد.

جناب آقای دکتر روحانی:

ايجاد اشتغال براي جوانان" از جمله مهمترين شعارهاي انتخاباتي جنابعالی در ايام انتخابات 92 بود که در بدو در دست گرفتن سكان اجرايي كشور از وضعيت اشتغالزايي دولت قبل انتقاد كرده و در سخنرانی تان در میدان امیرچخماق یزد هم اعلام کردید علی رغم قیمت بالای نفت در دولت گذشته هیچگونه اشتغالی ایجاد نشد !!!

باید عرض نمایم با گذشت بيش از 900 روز از فعاليت دولت تدبير و اميد ، وضعيت اشتغالزايي دولت يازدهم نه تنها بهتر از دولتهاي گذشته نبوده است بلكه بنابر آمارهاي رسمي بدتر هم شده است. مركز آمار ايران در جديدترين آماري كه از وضعيت اشتغالزايي در فصل بهار اعلام كرده است، به نكات تامل برانگيزي در اين زمينه اشاره كرده كه نشان از وضعيت بغرنج ايجاد شغل در دولت جنابعالی دارد.

طبق اعلام مركز آمار؛ تعداد شاغلان در پايان بهار 94 چيزي در حدود 21 ميليون و 860 هزار و 836 نفر بوده است. اين در حالي است كه در ابتداي دولت تدبير و اميد اين مقدار چيزي در حدود 22 ميليون و 191 هزار و 144 نفر بوده كه نشان از بيكار شدن چيزي در حدود 330 هزار نفر در دولت يازدهم دارد.

بنابراین با يك محاسبه ساده در خصوص ميزان اشتغالزايي در دولت يازدهم مي توان فهمید که اين 330 هزار نفر بيكار شده چيزي در حدود 6 درصد از كل افراد شاغل جامعه را تشكيل مي دهند، بنابراين با توجه به جهت منفي كه ايجاد شغل در دولت تدبير و اميد داشته است وضعيت اشتغالزايي در دولت يازدهم چيزي در حدود منفی6.6 مي باشد. اين عدد منفی دقیقا همان ميزان اشتغال خالص در دولت يازدهم است، در حالي كه حضرتعالی، خودتان بارها با انتقاد از ميزان اشتغالزايي در دولت قبل با مطرح كردن رقم صفر(نه منفی مثل دولت شما) به عنوان اشتغال خالص در بين سالهاي 84 تا 91 از وضعيتي كه در آن سالها وجود داشته انتقاد كرده اید.

اين انتقادات درست شبيه انتقادات مسعود نيلي مشاور اقتصادي در سال 92 و در برنامه پايش بود كه اعلام كرده بود در دولت گذشته ظرف هشت سال؛ سالانه تنها 14 هزار شغل ايجاد شده كه اين رقم ميزان اشتغال خالص را به عدد صفر ميل مي دهد!!!

جالب توجه است که وضعيت اشتغالزايي منفي 6.6 درصدي در اين دولت با وجود به كار گيري افرادي مانند مسعود نيلي، محمد باقر نوبخت و حسن طايي كه هر كدام در اين زمينه ادعايي دارند برای دولت شما به عنوان يك ركورد محسوب مي شود.

رییس جمهور محترم:

همچنین مزید استحضار است متوسط نرخ بیکاری در دولت نهم و دهم در استان یزد 8 درصد بوده که در حال حاضر بر اساس اخرین آمار در پاییز 94 با رشدی فزاینده به 12.4 درصد رسیده است و بسیاری از واحدهای تولیدی یا کاملا تعطیل شده اند و یا به حالت نیمه فعال درامده اند و بسیاری از کارگران نیز از کار بیکار شده اند.البته نمی دانم این گزارش؛ خدمت جنابعالی تقدیم شده است یا خیر؟

جناب آقای دکتر روحانی:

بازی با نوچه‌ها و سوژه‌هایی مانند بابک زنجانی در حالی است که او در مصاحبه با نشریه زنجیره‌ای آسمان (وابسته به حزب کارگزاران) بر این نکته تصریح کرده که مساله پولدار شدن را دو دهه پیش از طریق ارتباط با رئیس بانک مرکزی دولت سازندگی و سپس فروش دلار از این طریق که سودهای هنگفتی دربر داشته آغاز کرده است. همچنین تصاویر متعدد ملاقات‌های بابک زنجانی با مدعیان اصلاح‌طلبی و همچنین آقای هاشمی رفسنجانی و بویژه حضرتعالی و اخذ جایزه و تقدیرنامه های متعدد از آن جنابان در فضای اینترنت موجود است.

اینها خاطرات سال‌های دور؛ یعنی دوره سازندگی است که دو سال پیش در نشریه «آسمان» وابسته به جریان کارگزاران چاپ شده است!

جناب آقای دکتر روحانی!

اینها که دیگر فقط یک عکس یادگاری نیستند..!! اینها روایت تلخ فساد سیستماتیک در دوران تورم 50 درصدی سازندگی اند. این قصه مردمی است که شب‌ها برای خرید ارز، در کناره خیابانها و درپشت در بانکها می‌خوابیدند تا در آن سوی قصه؛ سود روزانه 17 میلیون تومان آن فساد، در جیب نوچه‌هایی چون بابک زنجانی برود.

رییس جمهور محترم!

آیا اینها را هم مصداق شوخی و طنز می دانید!؟ اگر بله، چرا همان روز که مجله رسمی کارگزاران آن را منتشر کرد، تکذیب نکردند و نگفتند که: "بابک زنجانی بعد از انتخابات به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی نرفته است"..!؟

آری!! تکذیب نکردند..!! چون آن روزها او را کارآفرین و سرمایه‌دار مورد حمایت می‌دانستند که دستش به جیبش آشنا است و...!!

در پایان از اطاله ای کلام؛ صمیمانه عذر خواهی نموده و رجای واثق دارم که مصوبات سفر استانی شما به یزد توسط مدیران و مسوولان استان؛ جدی گرفته شود و انشاءالله با تحقق صددرصدی همه آنها؛ ازجمله مصوبه آب؛ تلخی بعضی از اظهارات جنابعالی در کام مردم یزد؛ شیرین گردد. صادقانه برایتان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

سایه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) مستدام باد

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا