رضا بردستانی

رضا بردستانی:از ماه ها قبل، تهران کانون رفت و آمدهایی بود که این روزها به اوج خود رسیده است. برگزاری اجلاس عدم تعهدها ـ بزرگترین سازمان بین المللی با یکصد و بیست عضو پس از سازمان ملل متحد ـ در زمانه ای که غرب با تمام اهرم های خود، سعی بر آن داشت تا ایران را کشوری مستأصل، منزوی و شکست خورده جلوه دهد باعث شده است تا تمام برنامه ریزی ها، هماهنگی ها و هم سوئی ها به یک باره به شکست منتهی شود. ریاست دوره ای ایران بر این سازمان بزرگ بین المللی که بیش از 60% جمعیت جهان را شامل می شود برای سه سال آینده ایران را در رأس بسیاری از موافقت ها، نشست ها و تعاملات بین المللی قرار خواهد داد.
تهران با میزبانی موفق، این روزها پذیرای بلندپایه ترین مقامات سیاسیِ 120 کشوری است که دارای جایگاه ارزشمند بین المللی هستند و می توانند بسیاری از معادلات و توافقات بین المللی را تحت الشعاع قرار دهند. این که ایران از این فرصت طلایی در حساس ترین زمان چه بهره برداری هایی خواهد نمود آن گاه مهم می نماید که تمامی مجامع بین المللی، با دقت و وسواسی اعجاب برانگیز، کوچک ترین تحرکات این نشست بزرگ را رصد می نمایند و تمام توان و داشته های رسانه ای خود را به کار بسته اند تا در وهله ی نخست دستآوردهای این نشست را بسیار کم اهمیت و پیش پا افتاده جلوه دهند و در مرتبه ای حساس تر؛ از اشاعه و گسترشِ پیآمدهای این نشست به هر طریق ممکن جلوگیری نمایند.
-    تمرکز ایران بر جاذبه های فرهنگی،
-    بزرگنمایی حق مسلّم و حیاتی ایران در استفاده ی صلح آمیز از توان و علم و اندیشه ی هسته ای،
-    احقاق حق ایران در مجامع بین المللی به خصوص در سازمان هایی که حقوق اولیه ی ایران خاصه حقوق بشر را نادیده انگاشته اند،
-    نمایش توان و قدرت رسانه ای با به کارگیری از تمامی اهرم های رسانه ای ،
-    ایجاد ارتباط و بهره برداری کامل از حاشیه های ارزشمند این نشست
-    صدور ارزش های بی پایان انقلاب اسلامی ایران
-    به بن بست کشاندن تمام تلاش استکبار در منزوی نمودن ایران اسلامی
-    افزایش نقش تأثیر گذاری ایران بر قیام ها و مناسبت های سیاسی منطقه و جهان
-    و....
تنها گوشه هایی از مواردی است که ایران می توان از این اجلاس بسیار مهم بین المللی برداشت نماید. نشست های حاشیه ای که به طور طبیعی و در گستره ای قابل توجه برنامه ریزی خواهد شد گاه می تواند تأثیرگذاریِ عمیق تری نسبت به اصلِ نشست داشته باشد. حضور مقاماتِ بلند پایه ی سیاسی کشور های عضو و در رأسِ همه حضور دبیرکل سازمان ملل متحد خواه ناخواه ایران را طی سه روزِ آینده به برجسته ترین کانونِ رسانه ای جهان تبدیل خواهد نمود. اگرچه برداشت های سطحی و دنباله دار در این اجلاس برای مدت های مدیدی ایران را به عنوان محوری ترین کشور منطقه و جهان معرفی خواهد نمود اما آن چه بش از هر چیز دیگر مهم می نماید نهادینه کردن نقش تأثیر گذاری ایران در تمامی معادلات بین المللی است. بان کی مون به عنوان مهم ترین شخصیت سیاسی در این نشست در صحبت های ابتدایی در بدو ورود به ایران با فراری سیاستمدارانه با بزرگنمایی ایران به عنوان کشوری ارزشمند در عرصه های تاریخی و فرهنگی به نوعی نشان داد به گونه ای سخن خواهد گفت تا ایران به عنوان محور حساس ترین انفعالاتِ این روزهای جهان بیش از این جلو گری ننماید اما دستپاچگیِ متحدان صهیونیسم جهانی در اعتراض به حضور بان کی مون در تهران به آن می ماند که حضور یازده بازیکن تیم فوتبال در زمین را بر نتابیم! آن چه مورد تعجب مجامع بین المللی و سیاسی جهان قرار گرفته است برآشفتگی چند کشور انگشت شمار و خالی از هر گونه تأثیر گذاری و اهمیت می باشد که می توان به اعتراض کانادا اشاره ای تلویحی و گذرا داشت اگرچه کانادا در چندین رویارویی با ایران در مجادلات سیاسی به سختی دچار استیصال و خفت شده است اما به دلیل منافع حیاتی و مشترکی که با برخی کشورهای متحد صهیونیسم دارد چاره را در جیغ زدن در دالان مخوف سیاست می بیند.
انتظار داشتن از دستگاه دیپلماسی ایران در این بزنگاه تاریخی اگرچه کاملاً طبیعی است اما این برهه زمان زورآزمایی تمامی داشته های سیاسی، اقتصادی، نظامی، تاریخی، علمی و فرهنگی ایران اسلامی است تا در نمایشگاهی با شکوه از عظمت و توان فراگیر، خود را به عنوان قدرت غیر قابل اغماضِ سیاست ِ جهانی معرفی نماید. عبارتِ مضحکِ «ایران منزوی»این روزها حتی مستمسکی شده است تا رسانه های بزرگ جهان نیز از آن به عنوان واژه ای طنزآلود استفاده نمایند زیرا به طور قطع کشوری که منزوی باشد توان میزبانی از اجلاسی با ابعاد گسترده ی بین المللی و 120 عضو نخواهد داشت.! نشان دادن عدم انزوای ایران در این زمان کافی نیست بلکه باید با ترفندهای رسانه ای ، سیاسی و فرهنگی برای همیشه انزوا را به کشورهایی تحمیل نمود که در آرزوهای آشفته ی خود انزوای سیاسی و بین المللی ایران را جستجو می نمودند. خارج نشینانی که در مناسبت ها و حوادث مهم و تاریخی ایران با تمام توان رگ گردن متورم می نمودند و نظام سیاسی ایران را ناکارآمد و منفعل معرفی می نمودند این روزها چنان به لانه خزیده اند که گویی از ابتدا وجود نداشته اند! دستآویز قرار دادن پیش پا افتاده ترین موارد تا مندرس ترین مجاملات سیاسی نشان می دهد ایران در تاریخی ترین و سیاسی ترین نقش جهانی خود به مرز های باور بین المللی نزدیک شده است و برای سالیان پیش رو این ایران خواهد بود که مقتدرانه برای معادلات سیاسی منطقه تعیین تکلیف خواهد نمود.
در ادامه و پس از اتمام ظاهری این نشست مهم بین المللی بایسته است با بررسی کامل و همه جانبه ی ابعاد گسترده ی این نشست، دستآوردها و آسیب شناسی کاستی های احتمالی، دستگاه دیپلماسی ایران را آماده ی رویارویی با رخدادهای جهانی و منطقه ای نماید. ایران در بهترین زمان ممکن میزبان اجلاسی است که اصل برگزاری آن به خودی خود مهم ترین دستآورد و تأثیر گذارترین برداشت سیاسی ایران به شمار می رود و ایفای نقش تاثیر گذار برای ایران را به همراه دارد آن چه مسلم است تأکید بر یک یا دو مورد خاص اگر چه ایران را در مجامع بین المللی واکسینه خواهد نمود اما بهترین زمان برای حرکت های چند بعدی و گسترده در موارد مختلف است. ایران این روزها شاهد شکوه، عظمت و بزرگی ملت و نظامی است که جوانمردانه در برابر تمام تهدیدها ایستاد و در حال تبدیل شدن به یکی از محوری ترین کشور ها در تصمیم گیری های آتی بین المللی است . ایران اسلامی این روزها به وضوح انزوا و انفعال تمسخر آمیز استکبار را  به تماشا نشسته است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا