مدیر سازمان تعاون روستایی یزد با اشاره به پایان فصل خرید گندم ،گفت: امسال پنج هزار و ۴۶۴ تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان به ارزش حدود ۱۴۰ میلیارد ریال از آنها خریداری شد که این مقدار نسبت به سال ۱۳۹۸، ۵۲ درصد افزایش دارد.

یزدفردا: یدالله جواد پور علت افزایش خرید را با وجود مشکلات اقتصادی برای تحقق طرح خودکفایی گندم با حمایت‌ دولت در تامین و پرداخت به موقع هزینه های خرید تضمینی و تجهیز مراکز خرید ذکر کرد.

وی بابیان اینکه این میزان گندم از ۹ مرکز خرید شرکت های تعاونی روستایی و ۲ مرکز بخش خصوصی انجام شد، اظهار کرد: ۸۷ درصد خرید از سوی شبکه تعاونی های روستایی، ۱۱ درصد با همکاری بخش خصوصی و بقیه از سوی اداره کل غله استان انجام شده است.

صدر نشینی شهرستان خاتم در خرید گندم مازاد 

این مسوول با بیان اینکه خاتم رتبه نخست خرید سال جاری را کسب کرد، ادامه داد: این شهرستان با ۵۹ درصد ( ۲ هزار و ۸۲۴ تن) ،ابرکوه ۳۹ درصد( هزار و ۸۹۶ تن )و  بهاباد نیز با ۵۵ تن خرید بیشترین گندم مازاد کشاورزان را خریداری کرد.

وی بابیان اینکه محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال خریداری شد، افزود: ۹۲ درصد هزینه خرید به حساب کشاورزان واریز شده است .

تولید ۳۶ هزار تن گندم در یزد

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد هفته جاری با اشاره به پایان فصل برداشت گندم از ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی استان گفته بود که امسال کشاورزان ۳۶ هزار تن این محصول برداشت کردند که این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۸، ۱۰ درصد کاهش دارد.

سیدجمال سجادی‏‏ ‌پور بابیان اینکه در برخی مناطق استان از جمله ابرکوه تولید گندم از چهار هزار و ۲۰۰ کیلو گرم به پنج تن در هر هکتار رسید، علت افزایش تولید را استفاده از بذر اصلاح شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد، برشمرد.

وی بیان کرد: حوادث طبیعی اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال حدود ۱۵۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و جو استان زیان وارد کرد.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار آن زیرکشت قرار دارد که از این مقدار ۷۹ هزار و ۲۴۸ هکتار به کشت محصولات باغی و بقیه به کشت محصول زراعی و گلخانه ای اختصاص دارد.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا