یزدفردا:در حالی منابع خبری سوری از ادامه حملات زمینی، هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به استان‌های حسکه و رقه خبر می‌دهند که برخی اخبار از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای شمالی سوریه حکایت دارد.

  نیروهای نظامی ترکیه به همراه گروهک تروریستی «ارتش آزاد» از چهارشنبه 17 مهر عملیاتی را در شمال شرق سوریه آغاز کرده و به پیشروی در این مناطق ادامه می‌دهند.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) از تداوم حملات ترکیه و تروریست‌های همپیمان آنها به استان‌های حسکه (شمال شرق) و رقه (شمال) سوریه خبر داد و نوشت نظامیان ترکیه‌ای، «تل حلف» را به تصرف خود درآوردند و در روستاهای «علوک» و «کتشو» واقع در اطراف شهر «رأس العین» در استان حسکه نفوذ کردند.

حملات ترکیه به زیرساخت‌های شمال و شمال شرق سوریه

همزمان، نیروهای ترکیه‌ای چندین روستا و شهرک را در این دو استان هدف قرار دادند. عمده حملات، متوجه زیرساخت‌ها و مراکز مهم مانند مراکز تصفیه آب، نیروگاه‌های برق، سد، سازه‌ای نفتی و مناطق مسکونی بود.

خبرنگار سانا از حسکه گزارش داد که نظامیان ترکیه روستاها و شهرک‌های رأس العین و «قامشلی» در حسکه و منطقه «عین عیسی» در شمال استان رقه را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار دادند.

منابع محلی در حسکه هم خبر دادند که از صبح روز گذشته، درگیری‌هایی با سلاح سبک و نیمه سنگین در مناطق اطراف رأس العین با نیروهای ترکیه‌ای صورت گرفته است. این در حالی است که شمار زیادی از ساکنان این منطقه، به مناطق دورتر از مرز رفته‌اند.

هزاران خانواده بدون آب، غذا و سرپناه

به گفته این منابع، هزاران خانواده هم اکنون در این مناطق، بدون سرپناه و آب و غذا هستند و احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد. این در حالی است که نیروهای متجاوز، عین عیسی را هدف حملات موشکی خود قرار دادند.

به گزارش این خبرگزاری، نیروهای ترکیه‌ای خودروها را در مسیر «رقه-تل ابیض» هدف قرار می‌دهند که تا کنون چهار غیر نظامی از جمله یک کودک کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

سانا در کنار حملات نیروهای ترکیه‌ای، به تجاوزات شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» علیه غیرنظامیان حاضر در این مناطق اشاره کرد.

اعزام اجباری جوانان به مناطق عملیاتی توسط شبه‌نظامیان کُرد

این شبه‌نظامیان تا پیش از آغاز این حملات تحت حمایت آمریکا قرار داشتند، ولی واشنگتن به یکباره پشت آنان را خالی کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز تأکید کرد که اگر کُردها در کنار آمریکا جنگیده‌اند، در ازای آن، مبالغ هنگفت مالی دریافت کرده‌اند.

به هر حال، این عناصر کُرد در روستاهای منطقه «تل تمر» در ریف حسکه، به ده‌ها منزل حمله کردند تا به زور، جوانان این مناطق را به خط درگیری با نیروهای ترکیه‌ای اعزام کنند.

ساکنان حسکه نیز در برابر زندان «غویران» این شهر تجمع کردند و آزادی فرزندان خود را خواستار شدند. عناصر کُرد، این جوانان را برای اعزام به مناطق عملیاتی، بازداشت کرده بودند و حاضر نیستند آنان را آزاد کنند. در پی این تظاهرات، عناصر کُرد با توسل به زور، آنان را متفرق کردند.

عقب‌نشینی 20 کیلومتری شبه‌نظامیان کُرد از مناطق مرزی

در همین راستا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از منطقه موسوم به «منطقه امن» خبر داد؛ توافقی که بین آمریکا و ترکیه صورت گرفت و دولت سوریه نیز به شدت آن را محکوم کرد.

خبرنگار اسپوتنیک می‌گوید که این «عقب‌نشینی در طول منطقه مرزی که از رأس العین در شمال شهر حسکه تا شهر تل ابیض در شمالی‌ترین قسمت ریف رقه امتداد دارد، متفاوت بوده، ولی عمق تقریبی آن، به طور متوسط، 20 کیلومتر است.

منابع نزدیک به نیروهای دموکراتیک، این عقب‌نشینی را معلول، شکاف‌های زیادی عنوان کردند که در میان عناصر این گروه به وجود آمده است. این منطقه، بخش مهمی از منطقه امن ادعایی مد نظر ترکیه و آمریکاست.

پیش از این نیز شبه‌نظامیان کُرد گام‌هایی برای اجرای توافق منطقه امن برداشته بودند. به گونه‌ای که «ریاض درار» رئیس نهاد موسوم به «مجلس سوریا الدیموقراطیه» (شورای دموکراتیک سوریه) اواخر شهریور ماه گذشته اعلام کرد (+) که به صورت کامل توافق موسوم به «منطقه امن» را اجرا کردند. شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه است.

به گزارش اسپوتنیک، طول منطقه‌ای که عناصر دموکراتیک از آن خارج شده‌اند، حدود 90 کیلومتر است. این منطقه بین کرانه رودها «الخابور» در شرق و الفرات در غرب قرار دارد و در 50 کیلومتری شهر «جرابلس» واقع شده است.

همزمان با عقب‌نشینی این شبه‌نظامیان، نیروهای ترکیه‌ای با آنان در اطراف شهر رأس العین درگیر هستند و بیشتر این درگیری در روستای «تل الارقم» در شمال حسکه در جریان است. ماه گذشته، نظامیان تروریست آمریکایی یک پایگاه هوایی در این منطقه ایجاد کردند و سپس آن را تخلیه کردند تا مقدمات حملات ترکیه به خاک سوریه فراهم شود.

خبرهایی از کشته شدن 100 نیروی ارتش ترکیه و عناصر وابسته

خبرگزاری «هاوار» -وابسته به کُردها- هم گزارش داد که نیروهای ترکیه‌ای در تلاشند که بتوانند وارد شهر تل ابیض شوند، ولی شبه‌نظامیان کُرد مانع از این مسئله شده‌اند.

هاوار همچنین اعلام کرد که طی ساعات گذشته تا کنون، 100 عنصر وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور کشته و نُه نفر از نیروهای ارتش ترکیه نیز بازداشت شده‌اند.

 

منبع: فارس

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا