معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در همایش ملی آموزشی بانوی آب که به میزبانی استان یزد برگزار شد، تاکید کرد: زنان نقش مهمی در مشارکت‌های اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی دار‌ند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه ۳۰ شهریور ماه همایش ملی و آموزشی بانوی آب با حضور "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "مولود شیوا" مشاور امور زنان و خانواده وزیر نیرو و جمعی از مسئولان مدیران استان در سالن شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد برگزار شد.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در این همایش گفت: طرح ردپای آب با اصلاح آگاهی و درک این موضوع که نعمت‌ها بی‌حد نیستند، شروع می‌شود و اینکه بفهمیم اگر ما بیشتر از ظرفیت و توان طبیعت مصرف اضافه داشته باشیم، جایی دچار مشکلات زیادی از جمله فرونشست زمین، آسیب به خاک، کشاورزی، صنعت و حتی مسئله شرب به عنوان نیاز اولیه زندگی انسان می‌شویم.
 "‌معصومه ابتکار" ‌با اشاره به اینکه این واقعیت ابتدا باید توسط مدیران مورد توجه قرار گیرد، ‌ادامه داد: این موضوع زمانی به صورت کامل امکان مدیریت دارد که مردم هم آگاهی کاملی داشته باشند و نسبت به آن حساسیت پیدا کنند زیرا دولت‌ها و مدیران به تنهایی نمی‌توانند در این حوزه تاثیرگذاری کاملی داشته باشند.
ابتکار با اشاره به اینکه زنان نقش مهمی در مشارکت‌های اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی دارند، بیان کرد: بانوان همیشه در جامعه پیشران بوده‌ و حرفی برای گفتن داشته اند زیرا علاوه بر مسائل خودشان، دغدغه آینده را دارند و به صورت طبیعی با حس مادری خود به فکر آینده کودکان خود هستند.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به اینکه استان یزد مرکزی تخصصی در حوزه حقوق کودک دارد، افزود: یکی از اصلی‌ترین حقوق‌های این کودکان بحث آب و آینده آن است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی طرح ردپای آب شبکه‌سازی در حوزه زنان با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد است که در معاونت بانوان و خانواده ریاست جمهوری هم این موضوع را به صورت جدی دنبال می کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به اینکه یک سوم مواد غذایی ما برای رسیدن از مزرعه تا سفره مردم هدر ‌رود، گفت: این موضوع را در کشورهای مختلف جهان هم داریم ولی در ایران با این فرهنگ غنی و ارزش‌های دینی که در حوزه صرفه‌جویی داریم چرا باید چنین آمار بالایی در از بین رفتن منابع آبی و غذایی داشته باشیم.
ابتکار در پایان سخنان خود یکی از کمپین‌های مهم در همکاری با طرح ردپای آب را "نه به اسراف غذا" دانست و عنوان کرد: این طرح با همکاری ستاد ‌مدیریت اقتصاد مقاومتی درحال انجام است و با کار خوبی که در این ستاد صورت گرفته، طرح اصلاح الگوی مصرف در حوزه آب، انرژی، پسماند و تغذیه را دنبال می‌کنیم.
گفتنی است در این همایش ملی با حضور معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده و استاندار یزد از طرح آموزشی ردپای آب رونمایی شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا