رییس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر شرکت آب منطقه ای یزد در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اشکذر گفت: طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با جدیدت در دستور کار شرکت آب منطقه ای است و در این خصوص ضمن اجرای طرحهای خاموشی چاههای کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند و اجرای طرح های داناب و سپاس آب، طی دو سال گذشته با همکاری مراجع قضایی و انتظامی شهرستان تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در محیط های محصور از قبیل گلخانه ها شناسایی و مسدود و به منظور مطالبه خسارت وارده به آبخوان در مراجع قضایی در حال پیگیری می باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد در این جلسه رییس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر با بیان اینکه در منطقه رستاق حدود 7 سانتی متر نشست در سال داریم اظهار کرد: طبق بررسی به عمل آمده برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی در دشت یزد-اردکان و بالاخص منطقه رستاق موجب افت قابل توجه سطح آب زیرزمینی در هر سال شده که این موضوع مهمترین دلیلی فرونشستو پدیده لوله زائی در رستاق می باشد.

وی با اشاره به کم آبی شدید استان در سال گذشته و اقدامات خاصی که در سطح استان انجام گردید افزود: کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد در مرداد 97 تشکیل و با همفکری دستگاه های مسئول اقدامات شاخصی در زمینه مدیریت عرضه و تقاضای آب در استان برنامه ریزی و خوشبختانه با موفقیت همراه بوده است.

باقری در ادامه با اشاره به  این که از سال 1395 مدیریت مصرف و فرهنگسازی در زمینه آب یکی از محورهای جدی برنامه های شرکت آب منطقه ای استان بوده است گفت: طرح های داناب برای دانش آموزان، سپاس آب ، نشست های منسجم با کشاورزان و بهره برداران و ایجاد تشکل های آب بران از نمونه اقدامات شاخص در زمینه فرهنگ سازی است که در سطح شهرستان اشکذر نیز با جدیت در حال پیگیری می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اواخر تیرماه گذشته نیز جشنواره سپاس آب با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شد که پس از ارزیابی، نفرات برتر در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای هم به تعدادی از واحدهای آلاینده صنعتی، دامداری، کشتارگاهی و همچنین مکان دفن زباله موجود در شهرستان اشکذر اشاره و بیان کرد: با توجه به وجود زون آب شرب حیاتی چرخاب، که به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین آب شرب شهرهای یزد، اشکذر و زارچ محسوب می شود، ضروری است در زمینه برخورد با واحدهای آلاینده شهرستان،جدیت بیشتری صورت گیرد و با همکاری های فراسازمانی مناسب، نسبت به رفع آلودگی آنها اقدام شود. وی با اشاره به همکاری دادستانی محترم شهرستان در زمینه برخورد با واحدهای آلاینده، از برنامه ریزی مناسب جهترفع آلودگی کلیه واحدهای آلاینده در سطح شورای حفاظت منابع آب شهرستان خبر داد.

گفتنی است: در این جلسه برنامه ریزی جهت اتمام نصب کنتور های هوشمند، خاموشی زمستانه، لزوم ارائه طرح جمع آوری آبهای سطحی شهرهای اشکذر و خضرآباد و همچنین بررسی واحدهای آلاینده آبهای زیرزمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا