به دنبال حکم یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی این کشور «سیا»، اقدام به انتشار بخشی از اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی کرد.

جمال خاشقجی (۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ – ۲ اکتبر ۲۰۱۸) روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسندهٔ اهل کشور عربستان سعودی بود. وی همچنین مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود او همچنین در روزنامه واشینگتن پست مطلب می‌نوشت. جمال در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخته و خود را از کشور تبعید نمود او از منتقدان شدید ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود.

جمال در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است. جمال نوه محمد خاشقجی، پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز، بود و نیز عدنان خاشقجی، که در ماجرای مک‌فارلین در ایران مشهور شد، عموی او بود.

بخشی از اسناد مرتبط با قتلجمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا منتشر شد.

انتشار این اسناد پس از رای دادگاه منطقه‎‌ای در آمریکا صورت می‌گیرد که حکم به انتشار این اسناد بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات داده است. حکم این دادگاه نیز پس از آن اعلام شد که یک موسسه حقوق عمومی با شکایت از دولت فدرال، خواستار انتشار اسناد مربوط به قتل خاشقجی شد.

براساس حکم دادگاه منطقه‌ای، نهادهای امنیتی دولت آمریکا بعد از این موظف خواهند بود تا به صورت ماهانه اسناد مرتبط با قتل خاشقجی را منتشر و در اختیار عموم قرار دهند.

در بخشی از این اسناد به خبرها و گزارش‌ها درباره نقش مستقیم ولیعهد عربستان در حادثه قتل خاشقجی اشاره شده و در نتیجه‌گیری‌های اولیه کارشناسان سیا در همان ابتدای حادثه، وقوع چنین قتلی از سوی ولیعهد عربستان محتمل عنوان شده است.

بخش نخست اسناد منتشر شده سیا درباره قتل خاشقجی به سنجش افکارعمومی و رویکرد رسانه‌ها درباره این قتل اختصاص دارد که مکاتبات کارشناسان و ماموران سازمانی سیا را از ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ یعنی یک هفته پس از وقوع قتل خاشقجی در بر می‌گیرد.

انتشار این اسناد در حالی است که پیشتر «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در جلسه غیرعلنی مجلس سنای این کشور در آذرماه سال گذشته، ولی‌عهد سعودی را آمر قتل خاشقجی دانسته و گفته بود: محمد بن سلمان مسئول قتل وحشیانه و از پیش برنامه‌ریزی شده خاشقچی است و دولت ترامپ نیز در حال لاپوشانی آن است.

هنوز نه عربستان و نه کاخ سفید به انتشار این اسناد واکنشی نشان نداده‌اند، اما به گفته کارشناسان انتشار این اسناد می‌تواند روابط فعلی واشنگتن و مقامات ریاض را تحت تاثیر قرار دهد، هرچند پیش از این دولت ترامپ تلاش زیادی کرده بود تا روابط ریاض و واشنگتن تحت تاثیر رسوایی قتل خاشقجی قرار نگیرد.

 

منابع:مهر-ویکی پدیا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا