در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه کانال مالی پرداخت میان ایران و اروپا موسوم به Instex ثبت شده است، نشریه آلمانی اشپیگل نوشت به اطلاعات بیشتری در زمینه فرد آلمانی که مسئول این کانال مالی است، دسترسی پیدا کرده است.

طبق گزارش این نشریه آلمانی این فرد، «پر فیشر» 69 ساله است که پیشتر ریاست Commerzbank را بر عهده داشت.وی به مدت 6 ماه در این سمت فعالیت خواهد کرد.

شبکه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا،به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و نام این کانال INSTEX است. دیپلمات‌های برجسته از هر سه کشور در هیئت نظارت حضور خواهند داشت.

اشیگل نوشت که «میگوئل برگر» رئیس دپارتمان اقتصادی در وزارت خارجه آلمان، «ماریس گوردو مونتانیه» سفیر پیشین فرانسه در چین و «سایمون مگ‌دونالد» معاون امور خدمات دیپلماتیک وزارت خارجه انگلیس نمایندگان سه کشور در این سازوکار خواهند بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آلمانی گزارش داد: انتظار نمی‌رود کشورهای دیگر اروپایی به زودی به سازوکار ویژه مالی با ایران بپیوندند.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت آلمان روز پنج‌شنبه (امروز) گفت که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سفر هفته آینده خود به ژاپن احتمالاً درباره ایران رایزنی خواهد کرد.

وی افزود: انتظار نمی‌رود که کشورهای دیگر اروپایی (غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس) به زودی به سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به SPV بپیوندند.

صبح امروز دو دیپلمات اروپایی گفتند که فرانسه، انگلیس و آلمان به‌طور رسمی یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که اینس‌تکس نام دارد تا ادامه تجارت با ایران را مستقل از دلار تسهیل کند.

به گزارش رویترز، این سازوکار اروپایی اساساً روی تجارت کالاهایی که در فهرست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران قرار ندارد متمرکز خواهد بود، شامل اقلام دارویی و غذا و تجهیزات پزشکی. از این‌رو، برای تراکنش‌های مرتبط با خرید و فروش نفت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: این سازوکار به‌طور چشمگیر منجر به تغییر نخواهد شد اما یک پیام سیاسی به ایران است که ما همچنان متعهد به حفظ برجام هستیم و به‌علاوه این پیام را به آمریکا می‌دهد که ما از منافعمان، علی‌رغم تحریم‌های فرا مرزی واشنگتن محافظت می‌کنیم.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین در حال نهایی کردن یک بیانیه مشترک خطاب به ایران هستند تا در آن، نگرانی‌های خود را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی‌اش اعلان کنند.

هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی به تشریح برخی نکات درباره سازو کار جدید مالی اتحادیه  اروپا با ایرانپرداخته و نوشت: "پر فیشر" از مدیران برجسته بانکی آلمانی این سیستم مالی جدید را ریاست می کند. این شغلی حساس است که فیشر آن را بر عهده گرفته است.

فیشر که مدیریت "کامرز بانک" آلمان را بر عهده داشته ۶۹ سال سن دارد و باید سریعا ریاست این سیستم مالی جدید را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران بر عهده گیرد.

 به نوشته هفته نامه اشپیگل  INSTEX در واقع مخففInstrument in Support of Trade Exchanges است که به معنای "ابزار پشتیبان مبادلات تجاری" است. وظیفه این جامعه هدف باید مشاوره و خدمات مالی، قانونی و حسابداری برای شرکت ها در مبادلات تجاری با ایران باشد. هدف این سازمان حمایت از تجارت های قانونی با ایران است.

این سیستم مالی ویژه و مستقل اروپایی توسط کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس تاسیس شده است. در شورای نظارت این تشکل دیپلمات های بلند پایه ای از این سه کشور اروپایی حاضرند. "میگوئل برگر"، رئیس بخش اقتصادی وزارت امور خارجه از آلمان، موریس گورداول-مونتان که تا به حال سفیر فرانسه در پکن بوده از طرف فرانسه و "سیر سیمون مک دونالد"، رئیس دفتر خدمات دیپلماتیک در وزارت امور خارجه لندن در هیات نظارت این سیستم مالی حضور دارند.

سیستم تبادلات مالی Instexباید این تضمین و اطمینان را ایجاد کند که شرکت های اروپایی که به صورت قانونی با ایران مبادلات تجاری انجام می دهند از اقدامات تنبیهی و تحریمی آمریکا آسیب نمی بینند.. از دید اروپاییان بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران چنین ساز و کاری ضروری است. ترامپ بعد از خروج از توافق هسته ای شدیدترین تحریم های همه زمان ها را به گفته خود علیه به ویژه صنعت نفت ایران صادر کرده است.

در واقع شرکت های اروپایی مجاز هستند همه کالاهایی که در لیست تحریم ها قرار ندارند را به ایران صادر کنند. اما مسئله این است که تقریبا همه بانک ها در اروپا حاضر به پرداخت و مبادلات پولی برای این گونه تجارت ها با ایران نیستند. آن ها نگرانند که در این صورت با تحریم های آمریکا مواجه شوند.

سیستم  Instex یک نوع سازو کار مبادله ای است که در آن حساب های شرکت های ایرانی و اروپایی با یکدیگر تسویه می شود. به عنوان مثال پولی که ایران در ازای صادرات نفت به اروپا باید دریافت کند می تواند مستقیما به سمت شرکت های اروپایی جریان یابد که تولیدات خود را به ایران می فروشند. در روز دوشنبه وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در بروکسل درباره آخرین جزئیات این ساز و کار مالی توافق کردند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، فیشر به مدت شش ماه به عنوان مدیر عامل این سیستم ویژه مالی منصوب شده است. پیش از آن وی به مدت ۲۹ سال در مسئولیت های بالای متفاوت در کامرز بانک آلمان فعال بوده است. وی بعد از عهده داری این سمت حساس باید انتظار اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شخص خود را داشته باشد. همچنین اعضای شورای نظارت این ساز و کار ویژه مالی هم باید انتظار چنین تحریم هایی را داشته باشند. البته آن ها با گذرنامه های دیپلمتیک که مصونیت قضائی دارد در سراسر جهان محفوظ هستند. اما آمریکا یا دیگر کشورهای خارج اروپا می توانند آن ها را به عنوان شخصیت نامطلوب معرفی کرده و برای آن ها ممنوعیت سفر ایجاد کنند.

بر اساس گزارش‌ها،این کانال مالی میان اتحادیه اروپا و ایران، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

قرار است وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه در حاشیه نشست بوداپست یک بیانیه مشترک در این باره صادر کنند.

منابع:

فارس

ایسنا

دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا