آیین افتتاحیه طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در سال 98- 97، در روز چهارشنبه 14 آذرماه با حضور سرپرست استانداری یزد، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست یزد، مدیرعامل شرکت آبفا یزد، مسئولین آموزش و پرورش استان، مدیران و رابطین مدارس و دانش آموزان در پژوهشگاه آیت الله خاتمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، سرپرست استانداری یزد در این آیین، ضمن قدردانی از مشارکت دستگاههای اجرایی ذیربط عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد و کمبود منابع آب همچنین تنگناهایی که در تامین آب با آن مواجه هستیم، سرمایه گذاری جهت فرهنگ سازی مصرف و تامین منابع آب به ویژه در بخش دانش آموزی امری ضروری است .

محمدعلی طالبی افزود: دانش آموزان انتقال دهنده آموزش ها به خانواده، آشنایان و در نهایت جامعه خود هستند و می توانند از آنچه می دانند، دیگران را سرشار کنند.

وی تصریح کرد: یزد باید در اجرای طرح دانش آموزی نجات آب در سطح کشور، سر آمد باشد و بتواند ظرفیت های فرهنگی خود در بحث قناعت و صرفه جویی در آب را به کشور انتقال دهد.

آگاهی مردم از وضعیت نامناسب منابع آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این مراسم با اشاره به افت نیم متری سطح آب های زیرزمینی اظهار داشت: میزان متوسط بارش در استان، یک سوم بارش متوسط کشوری است این درحالیست که  130 درصد از آب های تجدید شونده استان برداشت می شود و 30 درصد برداشت اضافه این رقم، از ذخایر هزاران ساله منابع آبی در استان است.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: اگر وضعیت آب استان را یک مخزن در نظر بگیریم، ورودی آن بارش باران و خروجی آن 83 درصد در بخش کشاورزی، 7 درصد در صنعت و 10 درصد در بخش شرب و بهداشت مصرف می شودکه به دلیل بارندگی کم و هدر رفت زیاد آب ، ورودی ها  متناسب با خروجی تامین نمی شود و باید در مورد وضعیت آن نگران بود.

وی تصریح کرد: اما مردم استان از وضعیت نامناسب منابع آب آگاهی دارند و همین مسئله نگرانی و دغدغه ها را کاهش می دهد.

جوادیان زاده در پایان با بیان اینکه به کمک تمام دانش آموزان در بحث فرهنگسازی و مدیریت مصرف آب نیازمندیم، تاکید کرد: برنامه ریزی های بسیاری در خصوص جلوگیری از هدر رفت آب در طرح داناب صورت گرفته و تمام محتوای کتاب ها با دانش کارشناسان و صاحبنظران تدوین شده که نکات دقیقی از نحوه صرفه جویی را آموزش می دهد.

49100 دانش آموز یزدی تحت پوشش طرح داناب

رییس جهاد دانشگاهی استان یزد نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از مراحل اجرای طرح داناب در یزد عنوان کرد: طرح داناب از آذرماه سال گذشته آغاز شد و تا شهریور سالجاری ادامه یافت که توانست 49100 دانش آموز را در 327 دبیرستان و در 14 منطقه تحت پوشش قرار دهد.

مهدی باصولی ادامه داد: اطلاع رسانی و تشریح برنامه های تعیین شده داناب برای دانش آموزان از طریق کتاب، لوح فشرده، پوستر، اینفوگرافیک و ساخت کلیپ بود و در هرپایه ای یک ناجی آب مشخص شد.

وی در پایان تصریح کرد: سخنرانی مراسم صبحگاهی، سخنرانی جلسات اولیا و مربیان، برگزاری جشن آب، اردوهای دانش آموزی و برگزاری مسابقات فرهنگی- هنری در رشته های عکاسی، مقاله، روزنامه دیواری و ایده فیلم، از برنامه های ترویجی سال تحصيلي 97-96  بود که در سال آینده با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است در پایان مراسم افتتاحیه طرح ملی داناب در استان، از رابطین مناطق، رابطین برتر در حوزه رسانه، مدیران مدارس برتر و برگزیدگان مسابقات دانش آموزی طرح داناب در سال97-96 با اهدای تندیس و جوایز، تقدیر شد.

گفتني است در سال تحصيلي 98-97 تعداد 51000 دانش آموز پايه هاي هفتم ، هشتم و نهم در كل استان يزد در اين طرح مشاركت خواهند داشت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا