وزیر جهاد کشاورزی:طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک ادامه پیدا کند/با توجه به ظرفیتی که در عرصه های طبیعی خراسان جنوبی بویژه طبس وجود دارد، پرورش شتر اشتغال زایی و درآمد خوبی برای شهرستان و استان خواهد داشت/ راندمان آبیاری با استفاده از سامانه های نوین افزایش می یابد/بایست بخش عمده موضوع افزایش بهره‌وری آب را در مناطق خشک و کویری به گلخانه ها اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس محمود حجتی روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی در سطح 800 هکتار از اراضی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راندمان آبیاری محصولات کشاورزی در روش های سنتی 20 تا 30 درصد بیشتر نیست اما با استفاده از سامانه های نوین این رقم را می توان تا 80 در صد افزایش داد گفت : مرحله بعد بحث افزایش بهره‌وری آب است، وقتی آب وارد مرزعه شد باید بدانیم که به چه شکلی در اختیار گیاه قرار دهیم که بیشترین بازده را داشته باشد.

وی اظهار داشت: توصیه می شود بخش عمده موضوع افزایش بهره‌وری آب را باید امروز در مناطق خشک و کویری به گلخانه ها اختصاص دهیم، یعنی حالا که آب را به مزرعه آوردیم به گلخانه ببریم تا با حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم، ‌و هم بذر مناسب داشته باشیم که بازدهی بالایی داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بذری که با محیط و تنش های محیط سازگار نباشد، بازدهی کمتر دارد و بذری که اصلاح شده باشد و مقاوم و سازگار با محیط باشد وقتی در دل خاک بگذاریم این بذر محصول بیشتری می دهد و تجربه علمی ثابت کرده است که بذر 25 تا 30 درصد در افزایش محصول می تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: مسائل دیگری هم در ارتباط با مبارزه با آفات و بیماریها هست که همه این ها می تواند در افزایش بهره وری از آب موثر باشد.
حجتی گفت: همراهی کشاورزان و تولید کنندگان در اجرای طرح های کشاورزی باعث می شود ما بتوانیم افزایش بهره وری فوق العاده ای در مصرف آب به عنوان حیاتی ترین امکان داشته باشیم و از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وقتی اراضی یکپارچه، تجهیز و نوسازی و تسطیح می‌شود، هم مکانیزاسیون می تواند در اجرای آن عمل کند و هم مصرف آب کاهش می یابد و در واقع در چارچوب الگوی کشتی که ارائه می شود کشاورزان می توانند کار کنند.

حجتی با اشاره به مستعد بودن خراسان جنوبی در پرورش شتر بیان کرد: به لطف خدا مردم منطقه در این مورد پیشتاز بوده و ظرفیت ها زیادی در استان و شهرستان در پرورش شتر داریم، به خصوص شتر شیری که در کشور به این موضوع کمتر پرداخته شده است.
وی گفت: نژادهای شتر های بومی در داخل کشور 2 تا سه لیتر بیشتر شیر نمی‌دهند اما نژادهایی در گوشه و کنار دنیا هستند که وارد کشور کردیم که 13 تا 15 لیتر شیر در روز می دهند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به ظرفیتی که در عرصه های طبیعی خراسان جنوبی بویژه طبس وجود دارد، پرورش شتر اشتغال زایی و درآمد خوبی برای این استان خواهد داشت و با موجود بودن ظرفیت اجرایی آن می تواند محصولات خوبی را ارائه دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک شهرستان طبس گفت: در منطقه طبس، چیزی که نوید بخش بود، در خصوص دام سبک، متوسط شیر به صورت روزانه 2 دهم لیتر بوده اما اکنون با اجرا شدن این طرح به متوسط روزانه به 2 لیتر رسیده، یعنی بازده تولید شیر 10 برابر شده است.
وی یادآور شد: طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک ادامه پیدا کند هم در ارتباط با دو قلوزایی و چند قلو زایی و هم در ارتباط با تولید شیر که بتوانیم متوسط 2 لیتر را به سمت سه تا پنج لیتر افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که تدبیر دولت برای خشکسالی چیست، بیان کرد: برای خشکسالی ما نمی توانیم تدبیر کنیم، خشکسالی مال اقلیم و طبیعت است و به لطف و عنایت پروردگار بر می گردد.

حجتی افزود: آن ‌چیزی که به ما مربوط می شود بخش کشاورزی آن است که سعی و تلاش کنیم آسیب کمتری به طبیعت برسانیم و تدبیری که می‌شود این است که اگر بناست از طبیعت استفاده کنیم باید همراه و همگام و سازگار با طبیعت بهره برداری کنیم.

حجتی ادامه داد: از طرفی بارشی را که خداوند در اختیار ما قرار داده این آب را بتوانیم حفظ کنیم و نگذاریم به صورت سیلاب وارد کویر و شوره زار شود بلکه این آب را با عملیات آبخیزداری می‌توان مدیریت کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا