جلسه شورای مدیران اداره کل دامپزشکی استان یزد با حضور محمد علی طالبی ؛ معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد . در این مراسم مدیرکل دامپزشکی استان یزد ضمن عرض خوشامد گویی و تبریک هفته دامپزشکی به ارائه گزارش عملکرد مجموعه دامپزشکی و اهمیت و ضرورت کار دامپزشکان در کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک و حفظ منابع دامی پرداخت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : دکتر علی اکبر حدادزاده با بیان شعار دامپزشکی ، آموزش ، پژوهش و سرمایه انسانی به اهمیت دامپزشکی در حفظ سرمایه های دامی و منابع غذایی پروتئینی در ادوار مختلف پرداخت .

وی حوزه سلامت انسان و دام را بحثی در هم تنیده خواند ؛ بطوریکه تأمین سلامت جامعه نیازمند پیشگیری و ایجاد سد دفاعی در مقابل         بیماری های مشترک توسط دامپزشکی می باشد و به همین دلیل است که امروزه سازمان بهداشت جهانی موضوع "جهان واحد ،‌ سلامت واحد" را مطرح می کند .

حدادزده تصریح کرد : شرایط خاص استان همچون وضعیت خشک و کویری ، قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی ، نیاز استان به تأمین بخش عمده دام کشتاری مورد نیاز کشتارگاه ها که خود باعث افزایش میزان تبادلات دامی در استان می شود از فاکتورهای  مهم خطر در بروز بیماری های دامی و دلیل اهمیت و حساسیت کار دامپزشکی در استان می باشد .

وی افزود : انجام اقداماتی مانند کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر دامی از جمله تب برفکی ، تب مالت ، طاعون نشخوا کنندگان کوچک ، آبله و... از طریق واکسیناسیون بیش از 2میلیون و یازده هزار نوبت سر در جمعیت دامی استان به صورت سالانه ، همچنین تست های سرمی جهت تشخیص زود هنگام بیماری های واگیر دامی ، رصد بیماری ها از طریق سامانه های مربوطه ، ایجاد قرنطینه به صورت سخت افزاری و نرم افزاری موجب شده است بیماری های دامی در استان تحت کنترل کامل درآید .

نامبرده در ادامه گفت : از جمله بیماری های تأثیرگذار که می تواند باعث بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی گردد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که اقدامات صورت گرفته جهت پیشگیری از این بیماری ، ساماندهی واحدهای غیر استاندارد و تعیین تکلیف واحدهای غیرمجاز ، کنترل طیور بومی، نظارت مستمر بر مناطق درگیر بیماری در سال گذشته و اطلاع رسانی به مرغداران از عوامل مهم پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از صدمات بهداشتی و اقتصادی به جامعه می باشد .

این مقام مسئول افزود : با توجه به آنکه مهمترین اصل در اشتغال پایدار در حوزه دام و طیور رعایت نکات بهداشتی می باشد ؛  ممیزی واحد های مرغداری برای مبارزه با ویروس توانمند آنفلوانزا به طور جدی در استان صورت گرفته است .

وی در پایان با اشاره به چالش های حوزه سلامت گفت : با توجه به نقش مهم پیشگیری در سلامت جامعه و منافع کشور ، امیدواریم در           برنامه ریزی های کلان ، اقتصاد سلامت محور باشد نه سلامت اقتصاد محور

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا