احمد ابراهیمی -نماینده موسسات مستقر در پارک علم و فناوری استان یزد -عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزد

یزدفردا :احمد ابراهیمی:این همایش که به دعوت سازمان فنی و حرفه ای کشور و در استان اصفهان برگزار گردید. در این همایش از مدیران و مسئولین سازمان فنی و حرفه ای کشور، سازمانهای فنی و حرفه ای کشور، شرکتهای فعال در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای کشور حضور داشتند. مکان برگزاری این همایش سالن شهید بهشتی فنی و حرفه ای استان اصفهان بود.
اهداف برگزاری این همایش به شرح ذیل بود:
1- نقش ICT در توسعه نیروی اسنانی و مدیریت نیروی کار ماهر
2- آموزش الکترونیکی مهارت ( الگوها، فرصتها، چالش ها و تجارب )
3- آموزش مهارتهای پیشرفته ICT
4- نقش آموزش های نوین و تخصصی مطابق با استانداردهای بین المللی در توسعه صنعت ICT در کشور
5- نحوه تعامل موسسات بین المللی با مراکز آموزشی تحت پوشش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
در این همایش سخنرانی های زیر انجام شد که بصورت خلاصه توضیح داده می شود :
1- سخنرانی آقای مهندس زارع ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان : ایشان در طول 15 دقیقه سخنرانی خود به ارائه آمار و اطلاعات مربوط به سازمان خود پرداختند
2- سخنرانی خانم مهندس نوشین ابراهیم زاده ، سرپرست گروه آموزشهای مجازی فنی و حرفه ای کشور : ایشان ضمن ارائه یک پاورپوئینت و سخنرانی مبسوط ، مزایای استفاده از ICT را در جهت توسعه آموزشهای الکترونیک ارائه نمودند
3- سخنرانی آقای رامشوار مهروترا نماینده شرکت NIIT و مشاور شرکت سیتکو : این سخنرانی که به زبان انگلیسی ارائه شد، به معرفی الگو های آموزشی سنتی و پیشرفته و بهره گیری از ICT برای بهبود آموزش و در واقع توسعه منابع انسانی می پرداخت
4- سخنرانی آقای باغستانی پیرامون الگو های موجود در دنیا که از آموزش بر پایه ICT برا یتوسعه تجارت خود استفاده نموده اند
5- قرار بود در این بخش سخنرانی نماینده سفارتخانه هند پیرامون موضوع نحوه و شرایط اعطای ویزای فناوری اطلاعات صحبت کند یا اینکه متن سخنرانی خود را ارسال کند، که هیچکدام محقق نشد. در عوض رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان آقای مهندس آیت الهی ( یزدی ) سخنرانی نمودند. در طی این سخنرانی به جایگاه استفاده از آموزشهای مبتنی بر ICT در توسعه منابع سازمانی با هدف بلوغ سازمانی پرداخته شد
6- سخنرانی آقای مهندس اطرج ، مدیر عامل شرکت سیتکو و نماینده NIIT در ایران : محور این سخنرانی ارائه نمونه ها و الگوهای موفق کشوری در استفاده از ICT بمنظور توسعه منابع انسانی بود
برداشتهای شخصی :
ابتدا باید دید موقعیت ما به لحاظ رشد سازمانی کجاست. سوال هائی که مطرح می گردد آنست که آیا در سازمانهای ما همچنان سرمایه از ارزش اصلی برخوردار است؟ آیا بهره مندی از تجهیزات و دانش فنی دارای ارزش اصلی است؟ آیا برخوردای از روابط و آشنایان پایه اصلی فعالیت ما است؟ و یا در سازمان نیروهای انسانی بیشترین ارزش را دارند؟
اگر پاسخ ما نیروهای انسانی باشند ، ادامه بحث نیز می تواند برای ما جذاب باشد و در غیر این صورت خواندن ادامه بحث لزومی ندارد.
در طی چند سال گذشته دوستان استان اصفهان، ضمن ایجاد ارتباط با طرفهای هندی و تاسیس شرکت مشترک تلاش نموده اند تا نیاز های مرکزیت آموزش های مجازی در سطح کشور را در خود ایجاد نمایند و با توجه به تلاشهای صورت گرفته بنظر می رسد که در این امر نیز موفق بوده اند.
واقعیت آنست که هرگاه قرار باشد منشاء حرکت های کشوری بشویم، یا بخواهیم فعالیتی را شروع کنیم که نیازمند کار گروهی و تیمی باشد لازم خواهد بود تا نیروهای انسانی خود را منسجم نموده و بتوانیم با استفاده از کار تیمی اهداف کلان خود را تامین کنیم. و اگر چنین برنامه ای نداشته باشیم و حوزه برنامه ریزی ما در همین حدود کارهای کوچک و فردی باشد، نیازمند تغییر و تحول نخواهیم بود
بنابر این بهره گیری از آموشهای مبتنی بر ICT می تواند در افزایش کیفیت و بهره وری منابع انسانی ما تاثیر بسزائی داشته باشد.
در این همایش بعنوان نمونه مطرح شده شرکت همبرگر فروشی مکدونالد آمریکا از سیستمهیا آموزش مبتنی بر ICT برای توسعه منابع انسانی خود رد سطح دنیا بهره می برد. قابل توجه است که این شرکت روزانه 46 میلیون مشتری دائمی و 3 میلیون مشتری تازه وارد را پذیرائی می کند. همچنین بر اساس همین برنامه اقدام با تاسیس دانشگاه همبرگر نموده است.
مبانی آموزشی ارائه شده توسط مهمان هندی این همایش نیز جالب توجه بودند. بر اساس الگوئی که یک دانشمند آلمال=نی مطرح نموده و شرکت هندی بعنوان یک ایده جدید مطرح نموده است نحوه آموزش بایستی تغییر یافته و بهینه گردد.
مدلهای آموزشی :
در این همایش دو الگوی آموزش مطرح شد : MCLA و LACC که بطور مختصر توضیح داده می شود :
مدل MCLA (Model Centered Learning Architecture) : در این نوع از آموزش آموزش پذیر با توجه به کسی که وی را بعنوان الگو انتخاب نموده است ، آموزش می بیند. در ابتدا الگو پدر ، در مدرسه الگو معلم ، یا در بازار الگو استاد و صاحب کار بعنوان الگو مطرح شده و مبنای یادگیری قرار داده می شود. در واقع این مدلها باز به 3 دسته تقسیم می شوند :
· مدلهای موجود پیرامون آموزش پذیر : پدر ، مادر، دوستان ...
· مدلهای حلال مشکل : استاد کار، افراد ماهر در بازار و ...
· مدلهای متخصص : پزشکان ، مهندسان ، خلبانان ، ...
مدل LACC (Learning Architecture Based on Collaboration Constructivism) : در واقع این مدل ضمن بهره گیری از مدل قبلی ، آنرا بهبود می بخشد. بر این اساس مدل قبلی در این معماری استفاده شده و بهینه می شود.
· در این مدل ابتدا مبانی آموزشی توسط مربی آموزش داده می شود
· در مرحله بعدی بین مربی و دانشجویان داده های آموزشی تحلیل و کنکاش می شود
· در مرحله دیگر دانشجو آموخته های خود را به مربی بازپس می دهد.
به عبارت دیگر در این روش ، ابتدا تجربه آموزشی گفته می شود. سپس این تجربه با اتفاق مربی آزمایش می شود. در مرحله آخر ضمن ارائه یک کار عملی آموزش ارائه شده باید اجرا شده و محصول بدهد.
نحوه بهره گیری از ICT در این چرخه آموزشی:
چرخه آموزشی در این مدل شامل مراحل زیر می گردد:
· آموزش مقدماتی ( تا 50 درصد توسط ICT قابل ارائه خواهد بود )
· تعامل و بتادل اطلاعات و تجربیات بین فراگیران ( که می تواند در فضای ICT صورت گیرد )
· اجرای عملی آموخته ها
نکته :
در دوره های آموزشی نوآوری و کارآفرینی که توسط آقای دکتر اختیاری در یزد برگزار می شد بارها گفته می شد که اگر به اطراف خود با دقت و با دید کارآفرینینانه و یا نوآورانه نگاه کنیم، قطعا موضوعات قابل ارائه و بکری را پیدا خواهیم نمود.
همه آنچه که در این مدل و توسط آلمانی ها یا هندی ها ارائه شده است را بطور کامل و جامع در همین کشور اسلامی خود قرنهاست د حال اجرا هستیم و تنها الگو برداری بی دلیل و بی منطق از مدلهای غربی سبب شده تا از مدلهای آموزشی خود دور افتاده و امورز حکم شترمرغ را پیدا کنیم.
در واقع همه آن چیزی که در بعنوان الگوی جدید و نوآوری مطرح شد ، بطور کامل در حوزه های علمیه همین یزد خود ما نیز دهها سال است که بطور کامل اجرا می گردد. فقط ما چشم بصیرت نداشته و یا به آنچه خود داریم به چشم حقارت نگریسته ایم. در نتیجه امروز باید بنشینیم تا یک خارجی آنرا به ما آموزش دهد.
نتیجه گیری :
در صورتیکه مدیران و مسئولان توسعه انسانی و اقتصادی استان تصمیم به حرکت داشته باشند ، بایست به آموزش ارزش و بهاء بسیار بدهند. آموزش امروزه در برگزاری یک دوره و یک ترم و حتی دانشگاه خاتمه پیدا نمی کند، بلکه آموزش در طول عمر و آموزش مداوم مطرح است.
بهترین ابزار برای آموزش ، سرمایه گذاری در آموزشهای مبتی بر ICT می باشد. در این راستا می توانیم با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور، و ضمن دعوت از کارشناسان هندی که در کشور هستند ، جلسه آشنائی با موضوع را برگزار و خط مشی بهتری را برای آینده ترسیم نمود. برای این منظور طرح اولیه نیز آماده شده که در فرصت مناسب به مسئولین استان و پارک علم و فناوری یزد نیز ارائه خواهد شد. با تقدم دعا و احترام

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا