مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در نخستین نشست شورای اداری این اداره کل در سال جاری، اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع و تلاش برای بالا بردن سرانه مطالعه در استان را جزو اولویت‌های اصلی اداره متبوع خود در سال 97 عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه‌های یزد در سال 96 شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف بوده‌اند، تصریح کرد: بازگشایی چندین کتابخانه در شهرستان‌های مختلف، برگزاری موفق هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و اجرای مطلوب طرح کتابخانه‌گردی در سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی، گوشه‌ای از فعالیت‌های پردامنه اداره کل کتابخانه استان در سال گذشته بوده است.

وی افزود: در سه سال گذشته اقدامات عمرانی پرحجمی در کتابخانه‌ها صورت گرفته است و در کنار این فعالیت‌ها، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و همچنین تجهیزات فناوری اطلاعات بیشتر کتابخانه‌ها نوسازی و بهسازی شده که همه این امور در راستای رسیدن زیرساخت کتابخانه‌ها به نقطه‌ای مطلوب و قابل قبول بوده است.

دوست فاطمی‌ها بیان داشت: آنچه در سال جدید در دستور کار کتابخانه‌های عمومی استان قرار خواهد گرفت و از همه همکاران کتابداران و ستادی نیز انتظار می‌رود در این راستا حرکت کنند، اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع و تلاش برای بالا بردن سرانه مطالعه در استان است.

وی همچنین به برگزاری همایش سراسری مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های کشور در تهران اشاره و گزیده‌ای از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این همایش را بیان کرد.

دوست فاطمی‌ها با تأکید بر اینکه سیاست نهاد در سال جاری، توسعه کمی کتابخانه‌ها نیست، اظهار داشت: بحث وحدت رویه در حوزه‌های مختلف کاری در استان‌های مختلف، رعایت دقیق قوانین و موازین اداری و تخصصی در رده‌های ستادی و کتابخانه‌ای و توسعه عادلانه خدمات نهاد در همه کتابخانه‌های استان اعم از شهری و روستایی، جزو خواسته‌های ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی از همکاران خود در همه سطوح است.

در ادامه نخستین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، حامد عطارها، معاون امور کتابخانه‌ها و علی ملاعباسی، رئیس اداری مالی اداره کل، به بیان برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه‌های تخصصی در سال 97 و همچنین تشریح ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های اداری و مالی نهاد پرداختند.

کارشناسان مالی، فناوری اطلاعات، اداری، حراست، فرهنگی، امور کتابخانه‌ها، روابط عمومی، عمران، امور انجمن‌ها و فناوری اطلاعات نیز در بخشی از این جلسه، مباحث تخصصی حوزه کاری خود را تشریح کردند.

در نوبت دوم جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز جمعی از رؤسای ادارات شهرستان‌ها به بیان مشکلات و مسائل کتابخانه‌های خود پرداختند.

نامگذاری یکی از روزهای سال به نام هر کتابخانه توسط اداره شهرستان و برگزاری برنامه‌های ویژه در آن کتابخانه در روز مورد نظر، فضاسازی مناسب برای معرفی کتاب‌های هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌ها، اخذ مجوز و تأمین اعتبار برای نصب حفاظ برای در و پنجره کتابخانه‌ها و مسدود کردن منافذ ورودی، نصب دوربین مداربسته در محل ورودی و خروجی خانه‌های کتابدار، استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس ایرانی در تمام سیستم‌های رایانه‌ای ادارات و کتابخانه‌های شهرستان‌ها، انعکاس مکتوب و آنی گزارش اختلافات اداره کتابخانه‌ها با اداره اوقاف در شهرستان‌ها بر سر اجاره بها یا مالکیت کتابخانه‌ها توسط رؤسای شهرستان و مکاتبه با اداره‌کل استان در زمینه تقاضای افزایش ساعت کار کتابخانه‌ها در روزهای تعطیل و حداقل دوماه قبل از اجرا، از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

گفتنی است، نخستین نشست شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری، در سالن اجتماعات کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا