سردبیر یزدفردا -در آغاز سال جاری مدیر کل آب منطقه ای یزد به مانند دیگر مدیران ارشد به تکرار مکررات پرداخته و بحران بی آبی در یزد را یادآوری کردند ولی به نظر می رسد تکرار مکررات در دنیای امروز مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد

مدیر کل آب منطقه ای یزد مانند دیگر مسئولان این بخش به مساله بدیهی کم آبی یا بحران آب که همگان از آن آگاهی دارند و به سبک امروزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و در این مطلب در دنیای امروزی بدون اشاره به راهکار و اقدامات این مدیرکل به تکرار مکررات بیان وضع موجود پرداخته است.

در دنیای امروز که سطح اداره مجموعه ها از مدیریت به رهبری ارتقا یافته و از رهبران انتظار می رود تا به جای بیان مساله به ارائه راهکارها و اقدامات متناسب با در نظر گرفتن میزان هزینه ها و آسیب ها بپردازند بازهم شاهد بیان وضعیت موجود از سوی مدیران هستیم.

مساله کم آبی یا به بیان بهتر بحران آب با اتفاقاتی که در آخر سال گذشته در اصفهان رخ داد و بارش کم در سال گذشته امر بدیهی برای همگان به نظر می رسد و کمتر کسی است که از این موضوع آگاهی نداشته باشد و بیان صدباره آن از سوی مسئولان بعید است که مشکلی را حل کند.

بحران آب نه تنها در ایران بلکه دنیا را نشانه رفته به گونه ای که بسیاری از اندیشمندان از این بحران به عنوان جنگ های آتی نام برده اند و کشورهای مختلف با توجه به اقلیم و جغرافیای خود در تلاشند تا این پدیده را مدیریت کنند اما نه با اعلام مداوم آن در رسانه ها بلکه با استفاده از روش ها و تکنولوژی های مدرن از شیرین کردن آب های شور گرفته تا روش های بر پایه فناوری های نوین و دانش بنیان.

در این میان از مسئولان و مقامات استانی رویکرد انتقال آب از شهر ها و بنادر را برگزیدند که جدا از درستی و غلطی اتخاذ چنین تصمیمی و داشتن مخالفان زیاد آن ، همچنین تجربه خط انتقال آب از کوهرنگ به یزد ، این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیا این سیاست ها به تنهایی این مساله را حل خواهد کرد یا خیر؟

 این مطلب به مشکلات و سیاست گذاری ها در خصوص احداث کارخانه ها و صنایع نیازمند به آب فراوان و همچنین کشاورزی به روش سنتی که بیشترین آب مصرفی استان در این دو موضوع استفاده می باشد نمی پردازد ، اما آیا بهتر نیست مدیران استانی از مدیر کل آب منطقه ای ، استاندار و نمایندگان استان به بیان این موضوع بپردازند که با توجه به نزدیک شدن فصل گرمای طاقت فرسای استان و استفاده از کولرهای آبی چه مذاکرات و رایزنی هایی در خصوص تغییر تعرفه برق استان در جهت تشویق مردم به استفاده از کولرهای گازی به جای کولرهای آبی که آب بسیاری مصرف می کنند را انجام داده اند؟

آیا رایزنی و مذاکراتی در خصوص اختصاص یارانه برای شیرآلاتی که موجب صرفه جویی آب شده و یا در صورت تغییر تعرفه برق راهکارهایی برای سهولت خرید کولرهای گازی توسط مردم ، مانند سالیان گذشته که اقدامی مشابه برای استفاده از لامپ های کم مصرف صورت پذیرفت ، صورت پذیرفته است  و نتایج آن چه بوده است ؟

در خصوص کشت سنتی و هزینه های بالای آن در این منطقه خشک ، آیا در خصوص استفاده از فناوری های نوین در آبیاری و سیاست هایی در خصوصی خریداری آسان آن توسط مردم با مدیرکل جهاد کشاورزی ، استاندار ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در سطح وزرا ، مذاکرات انجام شده یا خیر و نتایج آن چه بوده است؟

در موضوع صنایع با مصرف آب فراوان مخصوصا فولاد که در کشورهای مختلف از بخار حاصله نیز استفاده می شود مذاکرات با نخبگان و شرکت های دانش بنیان و یا کشورهایی که از این فناوری ها استفاده می کنند ، صورت گرفته است یا خیر؟

در پایان با آغاز سال جدید و با وجود رسانه های متعدد مجازی به نظر می رسد صرفا بیان مسائلی  از جمله بحران آب ، اشتغال ، معضلات اقتصادی ، مسائل فرهنگی و اجتماعی و ... که همگان به آن آگاهی دارند نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باعث نگرانی مردم نیز خواهد شد و از مدیران انتظار می رود به جای بیان مسائل به بیان راهکارها و اقدامات انجام شده بپردازند که قطعا مردم و همشهریان نیز با دیدن تلاش ها و اقدامات صورت گرفته به صورت شفاف قطعا همکاری لازم را خواهند داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا