به گزارش خبرنگار یزد فردا درطبس:جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با موضوع بررسی درخواست سرمایه گذاری در طرح فروسیلیس آلمینیوم به میزبانی فرمانداری ویژه طبس و با مدیریت معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد

خراسان جنوبی با محوریت طبس دارای بیشترین زغال‌سنگ کشور است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، طبس را متمایز برشمرد و گفت: این شهرستان بیشترین تولید کننده زغال‌سنگ کشور است

جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی با موضوع بررسی درخواست سرمایه گذاری در طرح فروسیلیس آلمینیوم به میزبانی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس و با مدیریت معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی در این نشست گفت: نگاه دولت تدبیر و امید اکنون به ایجاد بستر سرمایه گذاری خارجی و انتقال تجربیات است و در سند ششم توسعه ایران‌ بخوبی مورد تاکید است.

بی بی عصمت سرافرازی تاکید کرد : تیم مذاکره کننده ایران در برجام به دنیا ثابت کرد که کشور ما معتقد به تعامل با دنیا است و همواره به گفتگو و نگاه برد برد بین المللی اعتقاد دارد.

وی افزود: در سند اقتصاد مقاومتی به برون‌گرایی صنایع نگاهی داشته که در همین راستا راه برای سرمایه گذاری مشروط به تولید داخل در ایران باز است و از آن حمایت می کنیم.

سرافرازی شهرستان طبس را متمایز برشمرد و گفت: معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس از نگاهی متفاوت برخوردار بوده و خوش فکر و مدبر است که در زمینه سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای لازم‌ در این شهرستان‌مشکلی نخواهد بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس به ظرفیت‌های سرمایه گذاری معدنی شهرستان اشاره کرد و گفت: وجود زیرساخت‌های مناسب در طبس می تواند برای حضور سرمایه گذاران مناسب باشد.

سید مهدی طلائی مقدم افزود: هماهنگی لازم برای تعالی شهرستان طبس برقرار است و آماده میزبانی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم.

مدیرکل اموراقتصادی ودارایی ونایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: طبس بیشترین معادن زغالسنگ ایران را دارد و منابع کارخانه فروسلیس نیز دست آورد معادن شهرستان خواهد بود.

جعفری افزود: ظرفیت سالانه ۵۵ هزار تن در سال است که هلدینگ مشترک کشورهای لهستان، آلمان و قزاقستان این صنعت را راه اندازی می کنند.

وی حجم سرمایه گذاری در پروژه فروسیلیس را ۳۰۰ میلیون دلار برشمرد و تصریح کرد: در صورتیکه اقدامات مناسب استان و شهرستان انجام شود؛ ظرف یک ماه آینده مدارک سرمایه گذاری خارجی را اخذ و تحویل خواهیم داد.

پروفسور ژرمانف نماینده ی هیئت قزاقستان نیز در این نشست برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی سربلندی کرد و گفت: در حال حاضر محصولی که تولید میشود جایگزین فروسیلیس معمولی در جهان است که استفاده از فروسیلیس الومینیوم تحقیق شده در شهرستان طبس باعث کم کردن نیاز به مواد جانبی می‌شود.

معاون شرکت سرمایه گذار قزاقستانی افزود: سی سال است که تحقیقات ما در کشور ایران انجام شده و یقین داریم برای تولید این محصول کلیه مواد خام اولیه این فرآوری که اکنون در کانادا، لهستان، فرانسه، چین، آلمان و... فعال است؛ در خود کشور موجود می باشد.

وی از اشتغال ۳۰۰ نفر در این صنعت خبر داد و گفت: تصمیم به بهره برداری از یک معدن زغالسنگ و راه اندازی یک نیروگاه در کنار صنایع فروسیلیس آلمینیوم طبس داریم که به طور جمعی حدود ۶۰۰ نیرو بکار گرفته خواهند شد.

نماینده ی هییت المانی نیز در این جلسه گفت: حجم مصرفی زغالسنگ ما در این پروژه بیشتراز ۲۰۰ هزار تن در سال خواهد بود و برق مصرفی حدود ۶۰ مگاوات و نیاز به گاز نخواهیم داشت زیرا که نیروگاهی در کنار این کارخانه احداث خواهیم کرد و با توجه به اینکه سیستم مداربسته و سیکل بسته ای دارد آب ناچیزی مورد استفاده خواهد بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا