به‌دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که پیروزی حسن روحانی را در پی داشت و مشارکت چشمگیر و بیش از 70 درصدی مردم در این انتخابات، رسانه‌های خارجی با شگفتی نسبت به این رویداد داخلی ایران واکنش نشان دادند. رسانه‌های غربی ضمن پوشش اخبار مربوط به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از مشارکت گسترده مردم شگفت‌زده شدند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشت میلیون‌ها ایرانی تا آخرین ساعات روز جمعه در رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان شرکت کردند. این رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه این رای‌گیری اولین انتخابات از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده، نوشته که این انتخابات عده زیادی از مردم را به پای صندوق‌های رای کشاند. به گزارش خبرگزاری فارس، آسوشیتدپرس می‌نویسد: «این رای‌گیری که اولین انتخابات از زمان توافق هسته‌ای سال 2015 به شمار می‌رود شمار حیرت‌آوری از رای‌دهندگان را به پای صندوق‌های رای‌ کشاند به‌نحوی که برخی گزارش داده‌اند برای رای دادن ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند.» رسانه آمریکایی اضافه کرده مقام‌های ایران دست‌کم 3 بار رای‌گیری را در بیش از 63 هزار مرکز اخذ رای تمدید کردند.

 

تداوم برجام

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی با موضوع پیروزی حسن روحانی در انتخابات تاکید کرد که انتخاب مجدد او به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، تضمین امنیت و اجرای برجام خواهد بود. این رسانه انگلیسی نوشته که روزنامه‌های ایرانی از مشارکت مردم تقدیر کرده و تیترهایی مانند «پیروزی تاریخی برای ایرانیان» را انتخاب کردند. به گزارش «ایسنا» خبرگزاری رویترز در ادامه نوشت: «ایرانیانی که خواستار انزوای کمتر کشورشان در صحنه بین‌المللی بودند حسن روحانی را برای یکبار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب خود انتخاب کردند.» روحانی در این انتخابات توانست با کسب بیش از 55 درصد از مجموع آرا، یکبار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود. بنابر این گزارش انتخاب مجدد دولت روحانی باعث تضمین امنیت توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، خواهد بود. این خبرگزاری همچنین در بخشی از گزارش خود به همزمانی انتخابات ایران و سفر ترامپ به عربستان سعودی (رقیب ایران در منطقه) پرداخت.

 

صف‌های طولانی

روزنامه یواس‌ای تودی نوشته است: «در بیرون اماکن اخذ رای در شمال و غرب تهران صف‌های طولانی اخذ رای تشکیل شد.» روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، مزیتی برای روحانی دانسته می‌شود. این روزنامه نوشته است: «ایرانی‌ها روز جمعه به اندازه‌ای در مراکز رای‌گیری حاضر شدند که مقام‌های انتخاباتی، سه بار رای‌گیری را تمدید کردند.» شبکه خبری الجزیره نیز مانند دیگر رسانه‌ها به صف طولانی مردم برای رای دادن اشاره کرده است. همچنین شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز در خبری فوری گزارش داد: «تلویزیون دولتی ایران انتخاب دوباره حسن روحانی را تبریک گفت.» به گزارش «ایرنا» فردریک پلتن خبرنگار سی‌ان‌ان در تهران نیز دراین باره گفت: «این انتخابات برای مردم ایران بسیار مهم بود و حضور بالایی در انتخابات داشتند چراکه آنها می‌گفتند دو رقیب اصلی دراین دور از انتخابات دارای دو سیاست اقتصادی کاملا متفاوت با یکدیگر هستند.»

 

نمی‌خواهیم به عقب برگردیم!

همچنین روزنامه انگلیسی گاردین در رابطه با انتخابات ایران نوشت: «میلیون‌ها ایرانی در یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌های کشور خود پای صندوق‌های رای رفتند تا مسیر آینده کشورشان را انتخاب کنند. بنابر اعلام مقامات رسمی ایران، اعلام نتایج نهایی به‌خاطر حضور گسترده مردم کمی با تاخیر انجام می‌شود.» به گزارش «انتخاب»؛ این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از رای‌دهندگان جوان از صبح زود در محل رای‌گیری حاضر شدند و طی مصاحبه‌های انجام شده، اعلام کردند ما نمی‌خواهیم به عقب برگردیم!»

 

«نه» به عوام‌گرایی اقتصادی

خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشت: «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران با کسب 57 درصد آرا بار دیگر انتخاب شد. به گزارش «ایرنا» این خبرگزاری افزود: «وزیر کشور ایران روز شنبه اعلام کرد حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران در انتخابات برگزیده شد.» این خبرگزاری افزود: «روحانی با پیروزی قاطع و با حمایت رای‌دهندگان از تلاش‌هایش برای برقراری روابط خارجی و رونق اقتصاد این کشور، بار دیگر انتخاب شد.» این خبرگزاری به نقل از تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران گفت: «رای به روحانی به‌ویژه در مناطق روستایی نشان می‌دهد مردم ایران دیگر عوام‌گرایی اقتصادی را باور ندارند.» وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم ایران به بلوغ فکری در درک این مساله رسیده‌اند که راه‌حل معضلات کشورشان در مدیریت کارآمد اقتصاد و میانه‌روی در روابط بین‌الملل است.» در عین حال این خبرگزاری دستاورد اصلی روحانی در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش را دستیابی با توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان ارزیابی کرد که به لغو تحریم‌ها به ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران منجر شد.

پایگاه خبری شبکه بلومبرگ نیز در پوشش انتخابات ایران نوشت: «پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری هدف وی در الحاق ایران به اقتصاد بین‌الملل را تقویت خواهد کرد. با این حال موفقیت وی به همکاری تشکیلات محافظه‌کار (اصولگرا) نظام حاکم در ایران که به‌طور ضمنی در رقابت‌های انتخاباتی از ابراهیم رئیسی حمایت کرده بود، بستگی دارد. همچنین موفقیت حسن روحانی به اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ که برای مذاکره با مقامات عربستان در مورد مهار نفوذ منطقه‌ای ایران وارد ریاض شده، بستگی خواهد داشت.» روزنامه فرانسوی «لوموند» روز شنبه در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «با وجود وعده‌های زیاد کمک‌های مالی رقبای روحانی (افزایش سه برابری یارانه‌ها)، مردم ایران بار دیگر به وی رای دادند.» به گزارش «ایرنا» پایگاه اینترنتی روزنامه «لوموند» گزارش داد: «پیروزی مجدد رئیس‌جمهور میانه‌رو ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری، حاکی از ادامه سیاست درهای باز به سوی خارج و اصلاح ساختار سیاسی کشور و افزایش آزادی‌ها در داخل ایران است.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا