ارتباطات همواره به‌عنوان یكی از موضوعات بسیار مهم برای بشر محسوب شده است و امروز در عصرارتباطات ودردورانی قرار داریم كه قدرت در دست جوامعی است كه از نیرومندترین شبكه‌های ارتباطی و به تبع آن، از بیشترین اطلاعات برخوردار باشند و این حقیقت انكارناپذیرتمدن كنون جهانی است.

27اردیبهشت (۱۷ ماه می ) هر سال براساس مصوبه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است و هر سال محورها و شعارهایی را برای اجرای سیاست‌ها و توسعه‌ی اهداف ارتباطی در سطح جهان مطرح می‌كند.در ایران نیز روز ۲۷ اردیبهشت‌ ماه كه پیش از این روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافته است؛ در حالی به استقبال این روز می رویم که از سوی دبیرکل اتحادیه بین ‌المللی ارتباطات ITU  در پیامی <کلان داده برای تاثیر کلان>      Data For Big Impact)  Big)را به عنوان شعار روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات سال ۲۰۱۷ عنوان نمود.

هولین ژائو با اشاره به صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس ITU و روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات این شعار را بر قدرت کلان داده‌ ها در گسترش تمرکز دانست و هدف آن را تلاش درباره این موضوع که چگونه داده ‌های ناقص ، پیچیده و اکثرا بدون ساختار را به اطلاعات کاربردی در زمینه گسترش تبدیل نماید بیان می دارد.

وی شعار روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به عنوان فرصتی به حساب آورده تا از طریق آن پیدایش کلان داده‌ ها ، تدوین استاندارد های مربوط با آن ، شناسائی منابع و کاربرد های کلان داده‌ ها ، الزامات حریم شخصی و امنیت و استفاده از تکنولوژی ‌های کلان داده‌ ها برای بهتر شدن گسترش مورد توجه قرار گیرد

روابط عمومی نوین، به مثابه آیینه‌ی تمام‌نمای انتظارات و مطالبات برحق جوامع انسانی، از سازمان‌ها و نهادهایی است كه برای خدمت به آن‌ها، تكوین و سامان یافته‌اند،ولذا روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است مغتنم برای بازبینی انتقادی هوشمندانه و منصفانه در راه‌های طی شده، فراز و نشیب‌های فراوان آن و نیز ترسیم چشم‌اندازی روشن از آینده كه می‌باید و می‌تواند در خور شأن و منزلت انسان امروز، طراحی و تدبیر شود. نامگذاری روزی به نام “ارتباطات و روابط عمومی” را باید به فال نیک گرفت. اما ای کا ش به محتوای کار اهمیت بیشتری داده مي شد.در عصر حاضر روابط عمومی ابزار دست مدیریت نيست؛  فلسفه مديريت است ، اگر ناكار آمد شود ، مديريت  فرسوده و ناکارآمد می شود. و اين روابط عمومي است كه می تواند در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام  وعمل نامگذاری گرديده با بالا بردن قدرت رقابت و پذیرش ریسک سازمانها و با جاري ساختن روح روابط عمومی در كل سازمان كه با ایستایی و سکون منافات دارد ، زمينه تجلي اين نام را در سراسر ميهن اسلامي فراهم آورد.

به مناسبت فرارسیدن روز سترگ روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده، این روز پرآوازه را گرامی داشته و به تمامي فعالان اين عرصه تبريك عرض مي نمايم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا