یزدفردا "مجتبی یوسفی نسب/خاتم یزد:به علت نبود هیچ گونه حمایت دولتی، روستایی که در استان خشک و بیابانی یزد مستعد کشاورزی و دام داریست در حال حاضر با بیکاری وسیع جوانان در حال نابودی کامل است.

یزدفردا "مجتبی یوسفی نسب/خاتم یزد:به علت نبود هیچ گونه حمایت دولتی، روستایی که در استان خشک و بیابانی یزد مستعد کشاورزی و دام داریست در حال حاضر با بیکاری وسیع جوانان در حال نابودی کامل است.

واقع در بکر ترین موقعیت اب و هوایی استان یزد و پر بارش ترین روستا در شهرستان خاتم که خود نیز قطب کشاورزی استان کم اب یزد است این روزها حال مساعدی ندارد.
جوانان که تعداد انها نیز کم نیست متاسفانه پس از تحمل سالها درد بیکاری، روزانه بار خود را بسته و به شهر یزد کوچ می کنند و ساکن زیر زمین های نمور و تارک یزد می شود .
در حال حاضر قریب 100 خانوار در شهر یزد 25 خانوار در شهر مهریز 15 خانوار در شهر هرات و چندین خانوار دیگر که حدود 40 خانوار می شوند در شهر ، مروست، اردکان ،میبد،شیراز، بوانات فارس و غیره ... ساکنند که همگی با داشتن ارق ملی و روحیه وطن پرستی متاسفانه فقط و فقط به دلیل نبود کار راه شهر را در پی گرفته اند.
کمی از روستا برایتان بگویم
روستای چنارناز در حال حاضر قریب به 130 خانوار جمعیت دارد که همگی مشغول به کشاورزی و دام داری با بهره بسیار پاین می باشند و غالبا پیر مرد ها و افراد مسن هستند.
چنارناز در دامنه کوه دهار با ارتفاع 3270 متر واقع است که در انتهای رشته کوه های زاگرس است خوشبختانه میزان بارش در این روستا خوب است و اب این روستا از چشمه های متعددی می جوشد.دارای مردمی واقعا خونگرم ، ارام و مهربان است که خصلتی فارسی گون دارند.اهل تعارف و خوش برخورد که هر رهگذری با توقف کوتاه در این روستا به این ویژگی ها پی میبرد.
متاسفانه در حال حاضر خانه های بسیاری در روستا خالیست.
از شجاعت و تلاش مردم این روستا همین بس که در سالهای سخت جنگ ده ها دلیر مرد با غیرت، پس از طی کردن صدها کیلومتر مسیر خود را به مناطق جنگی جنوب رساندند و از این گروه ده نفر به درجه شهادت در راه اسلام و وطن رسیدند و حدود 35 جانباز نیز سالهاست درد و رنج جنگ را عاشقانه با خود حمل می کنند.

در حال حاضر مهمترین مشکل مردم این روستا نبود حمایت های دولت است.
گروهی در روستا معتقدند دولت با احداث حتی یک کارخانه مثلا کاشی می تواند برای حدود سیصد خانواده کار ایجاد کنند ولی روستای زیبای من تحمل دود و الودگی کارخانه را ندارد و نیاز نیست بدون داشتن توجیح اقتصادی کارخانه ای ایجاد گردد و هزینه ای روی دست دولت گذاشته شود
روستای ما نیاز به تغیر الگوی کشت و اصلاح باغات دارد که در حال حاضر به دلیل تقسیم ارث و نبود تعاونی های فعال به صورت خورده مالکی اداره می شود وهیچ صرفه اقتصادی در برندارد.
کل اب روستا به غیر از چشمه های اطراف در هر ثانیه بیش از بیست لیتر اب می شود که در طول پنج ماه زمستان کاملا بدون استفاده در رودخانه روستا رها می شود.
با یک محاسبه سر انگشتی می توان دریافت که
لیتر259.200.000 =150روز*24ساعت*60دقیقه*60ثانیه*لیتر20
259.000متر مکعب اب
هر کسی که کوچکترین دانشی در ضمینه بهره وری اب داشته باشد می فهمد با این هجم از اب که خود دست کمی از ابهای چنارناز می باشد(چشمه های بسیار متعددی وجود دارد که می توان اب انها را نیز انتقال داد که بعضی از انها در بعضی از مواقع سال نزدیک به بیست لیتر در ثانیه نیز می باشد)می توان یک رونق شگفت انگیز کشاورزی ایجاد کرد و ضمینه اشتغال پایدار را به وجود اود.
طبق تحقیقات بنده استخری که بتواند این هجم از اب را در پنج ماه ابان،اذر،دی،بهمن،اسفند در خود ذخیره کند باید دارای ابعاد
220متر در 220 متر با ارتفاع 5 متر باشد که هزینه احداث کمتر از 900 میلیون تومان میشود که برای مردم هزینه ای گزاف و برای دولت سرمایه گذاری اندک است.
این طرح ها قبلا در شهر های دیگر اجرا شده و امتحان پس داده اند


مثلا در شهرستان اباده در زمینی به وسعت ده هکتار استخری ساخته شده که بیش از یک میلیون متر مکعب اب را در خود جای می دهد و یا در شهر شهمیرزاد سمنان استخری ساخته شده که کنجایش 150 هزار متر مکعب اب را دارد که هزینه احداث ان 230 میلیون تومان است.با انجام این طرح ضمینه اشتغال جوانان به کشاورزی و ایجاد مجتمع های پرورش دام و طیور نیز فراهم می شود

شما را به خدا برای نجات مردمی فهیم از شهر غربت و بازگشت مردم و توسعه روستا این هزینه را متقبل شده و قبل ازاین که چراغ تک تک خانه های مردم روستا خاموش شود کاری کنید.
این مطلب به سفارش تعدادی از دوستان ساکن و غیر ساکن در چنارناز نوشته شده است و قطعا انگیزه برای بازگشت در بین مردم کوچ کرده بسیار زیاد است.
به امیدفردای  بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا