یزدفردا :یک روز پس از پوشانیدن مجسمه های برهنه در کاخ-موزه ای در رم در جریان دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان  و نخست وزیر ایتالیا، که باعث جنجال در رسانه ها شد، کاربران شبکه های اجتماعی نیز با طرح هایی، نگاه خود به موضوع را مطرح کرده اند.


بی بی سی نوشت"پوشاندن مجسمه‌های برهنه هنگام بازدید روحانی از یک موزه

رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به ایتالیا همراه با ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا از قصر کاپیتول (کامپیدولیو) در رم دیدن کرد.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_115353.jpeg
 
در عکس‌ها و تصاویری که از بازدید او از این قصر در رسانه‌های ایتالیایی منتشر شده، نشان داده می‌شود که تعدادی از مجسمه‎های برهنه در داخل جعبه‌ای قرار گرفته‌اند که دیده‌ نشوند.
 
روزنامه ایتالیایی لا ریپوبلیکا در وبسایت خود با انتشار دو عکسی که مجمسه‌های پوشیده در جعبه را نشان می‌دهد، نوشته "این مجمسه‌های برهنه در موزه کاپیتول با تخته پوشیده شده‌اند که برای رئیس‌جمهور ایران آزار دهنده نباشند."
 
دو سال پیش هم در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ مجسمه مرد برهنه‌ای در ورودی کاخ ملل ژنو به خاطر دیپلمات‌های ایرانی پوشانده شد.


 



http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_115349.jpeg
همچنین امروز حسن روحانی در هنگام ترک ایتالیا به سئوال خبرنگاران در این باره پاسخ داده و گفته که گفت و گویی میان ایران و مقام های ایتالیایی برای این صورت نگرفته بود.


روحانی این موضوع را در پاسخ به سئوال خبرنگاری مطرح کرد که پرسیده بود آیا از موضوع پوشاندن مجسمه ها خبرداشتید و برداشتتان چیست؟"

رئیس جمهور گفت "این موضوع ، موضوعی روزنامه ای است و معمولا خبرنگاران و مطبوعات علاقمند هستند که راجع به آنها صحبت کنند. من چیز خاصی در آن زمینه ندارم و قبلا هیچ گفت‌وگویی [در این باره] نداشتیم، اما من می دانم مردم ایتالیا بسیار مهماندوستند و علاقمند هستند به مهمانشان خوش بگذرد."

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_115350.jpeg
پوشاندن مجسمه های قصر محل دیدار مقام های ارشد ایران و ایتالیا

جنجال ها پس از آن بالا گرفت که در جریان دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ایتالیا از قصر کاپیتول (کامپیدولیو) در رم، تعدادی از مجسمه ها برهنه با تخته های چوبی پوشانده شده بود.

روزنامه ایتالیایی لا ریپوبلیکا در وبسایت خود با انتشار دو عکسی که مجمسه‌های پوشیده در جعبه را نشان می‌دهد، نوشته "این مجمسه‌های برهنه در موزه کاپیتول با تخته پوشیده شده‌اند که برای رئیس‌جمهور ایران آزار دهنده نباشند."

مقام‌های ایتالیا همزمان با دیدار رییس جمهور ایران از این کشور و بازدید از موزه معروف رم تلاش کردند هرگونه اقدام اهانت آمیز و خلاف شئونات اسلامی را از این مراسم حذف نمایند. 

  مقام‌های ایتالیا همزمان با دیدار «حسن روحانی» رییس جمهور ایران از این کشور و بازدید از موزه معروف رم به نام «کاپیتولین» تلاش کردند هرگونه اقدام اهانت آمیز و خلاف شئونات اسلامی را حذف نمایند.
 
به نوشته روزنامه «گاردین» در همین زمینه مقام‌های مسئول ایتالیا مجسمه‌های برهنه موجود در موزه یاد شده را در بخشی که روحانی رییس جمهور ایران و «ماتئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا در آن نشست خبری مشترک برگزار کردند، پوشانند.
 
بر اساس تصاویر منتشره از دیدار روز دوشنبه روحانی از موزه کاپیتولین، دو رییس جمهور ایران و ایتالیا در نزدیک مجسمه مارکوس اورلیوس، امپراتور رومی‌ها در حالی ایستاده بودند که مجسمه‌های برهنه نزدیک آن‌ها با پنل‌های بزرگ پوشانده شده بودند. http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_115351.jpeg
 
یک مقام مسئول موزه شهر روم در این زمینه گفت، هرگونه تصمیم در زمینه برگزاری مراسم حسن روحانی و نمایش آثار هنری با تصمیم دفتر نخست وزیری این کشور صورت گرفته بوده است.
 
خبرگزاری آناسا ایتالیا نیز پوشاندن آثار هنری برهنه را اقدامی محترمانه به رییس جمهور ایران یاد نمود.
 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_115352.jpeg
گاردین در خاتمه این گزارش به عدم وجود نوشیدنی‌های الکلی در مراسم شام به افتخار رییس جمهور ایران در رم اشاره کرد و آن‌ را رعایت معیار دیپلماتیک هنگام دیدار مقام‌های مسلمان نامید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا