یزدفردا:رئیس‌جمهور دقایقی پیش شهر رم پایتخت ایتالیا را به مقصد پاریس ترک کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان امروز(چهارشنبه) به سفر رسمی خود به جمهوری ایتالیا پایان داد و رم را به مقصد پاریس؛ پایتخت فرانسه، ترک کرد.

رئیس جمهور کشورمان که روز دوشنبه و در نخستین مرحله از سفر اروپایی خود وارد ایتالیا شد، بستر تحرکی جدی در روابط دو کشور را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و علمی و فناوری، با توافق بر سر نقشه راه همکاری‌های مشترک، هموار کرد.

رییس جمهور کشورمان پیش از ترک رم در گفت و گویی با خبرنگاران تاکید کرد که شعاع طرح های مشترک اقتصادی ایران و ایتالیا فراتر از دو کشور و به نفع منطقه خواهد بود.

روحانی در جریان این سفر ضمن دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا ، در واتیکان؛مقر کاتولیک های جهان،با پاپ فرانسیس نیز دیدار و گفت وگو کرد.

رییس جمهوری که گروهی از فعالان بخش خصوصی ایران نیز وی را در سفر به رم همراهی می کردند، همچنین نشستی با فعالان اقتصادی و تجار ایتالیایی داشت؛ نشستی که همکاری بخش های خصوصی دو کشور را عمق بیشتری خواهد بخشید.

ایتالیا در سال های نه چندان دور، شریک نخست تجاری ایران در میان اعضای اتحادیه اروپا بود و اکنون مقامهای ارشد این کشور می گویند می خواهند بار دیگر این جایگاه را از آن خود کنند، هر چند که بی تردید با رقبای تازه نفس و بازار جذاب ایران، کار برای آنان دشوارتر از گذشته است.
بیانیه فابیوس پیش از سفر روحانی به پاریس
 «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه به دلایل سیاسی و اقتصادی از اهمیت برخوردار است.

به گزارش ایرنا، فابیوس در این بیانیه که پیش از ورود روحانی به پاریس منتشر شد، افزود: «این دیدار که امیدواریم با موفقیت همراه باشد، به ما امکان پرداختن به اوضاع بین المللی و بحران های منطقه را خواهد داد که امید داریم ایران بتواند نقش مثبتی برای حل آنها به ویژه در سوریه و لبنان ایفا کند و همچنین روابط دوجانبه به ویژه از جنبه اقتصادی بررسی خواهد شد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس نوشت که فابیوس در این بیانیه افزود: توافق هسته ای که فرانسه نیز به دستیابی به آن کمک کرد، راه را برای تقویت روابط دو کشور باز کرده است.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران لحظاتی پیش (عصر چهارشنبه) با بدرقه خانم «روبرتا پینوتی» وزیر دفاع ایتالیا به نمایندگی از دولت این کشور، از فرودگاه چمپینو شهر رم را به مقصد پاریس ترک کرد.

سفر سه روزه روحانی به ایتالیا نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به یک کشور عضو اتحادیه اروپا در 11 سال گذشته به شمار می رود که به دعوت مقام های رسمی این کشور در راس یک هیات بلندپایه صورت گرفت.

رئیس جمهوری ایران صبح امروز (چهارشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

روحانی در این سفر با سرجو ماتارلا رئیس جمهوری ومتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا ، و پاپ فرانسیس رهبرمذهبی کاتولیک ها دیدار و گفت و گو کرد.

در مذاکرات انجام شده اعضای هیات ایرانی با همتایان ایتالیایی نیز 14 سند همکاری دوجانبه در زمینه های اقتصادی و تجاری به ارزش حدود 17 میلیارد دلار امضا شد.

روحانی قرار است در سفر به فرانسه با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری و دیگر مقام های بلندپایه این کشور دیدار کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا