ژنرال سلیمانی که از حمایت آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران برخوردار است، فرماندهی اقدامات نظامی ایران در پشتیبانی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و شبه نظامیان شیعه در عراق را برعهده داشته است و عقیده بر این است که هدایت اقدامات حمایتی تهران از شورشیان حوثی در یمن نیز برعهده اوست.
در یک قطعنامه شورای امنیت مصوب سال دو هزار و هفت اعمال ممنوعیت سفر در مورد ژنرال سلیمانی و دیگر مقامات ایران به علت ارتباطشان با برنامه های هسته ای و موشکهای بالستیک ایران درخواست شد. طبق توافق ماه گذشته در مورد برنامه هسته ای ایران، این منع پس از هشت سال لغو خواهد شد.
اما این حقیقت که ژنرال سلیمانی به مسکو سفر کرده است، نگرانی های برخی قانون گذاران آمریکایی درباره نحوه بهره برداری روسیه و دیگر کشورها از این توافق، در صورت اجرایی شدن آن، را تشدید کرده است.
مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها و از منتقدان شدید این توافق می گوید: این مسئله موجب سلب مشروعیت هرچه بیشتر از این توافق در نظر برخی اعضای کنگره از جمله افرادی می شود که هنوز درباره توافق اعلام نظر نکرده اند.
حتی از نظر طرفداران توافق، سفر ژنرال سلیمانی سوالاتی را درباره مقاصد روسیه مطرح می سازد. دولت اوباما به کرات گفته است روسیه نقش موثری در حصول توافق هسته ای داشت.
اما بررسی دقیق تر مذاکرات هسته ای نشان می دهد روسیه گاهی تلاش های دولت اوباما را پیچیده ساخته است. جان کری وزیر خارجه (آمریکا) اذعان کرده است که روسیه از درخواست ایران مبنی بر لغو فوری تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد تهران حمایت کرد.
در نهایت، توافق شد منع واردات و فروش تسلیحات متعارف ظرف پنج سال و منع مشابهی در مورد نقل و انتقال موشکهای بالستیک ظرف هشت سال لغو شود. اما این مصالحه تلاش کری را برای جلب حمایت کنگره از توافق هسته ای دشوارتر ساخته است. برخی قانون گذاران از آن بیم دارند که ایران میلیاردها دلاری را که با لغو تحریم ها طبق این توافق نصیبش می شود، صرف دنبال کردن سیاست خارجی جسورانه تری در منطقه نماید.
هدف از سفر ژنرال سلیمانی به مسکو که طبق گزارش فاکس نیوز اواخر ژوئیه صورت گرفت، روشن نیست. درحالیکه برخی گمانه زنی ها از احتمال مذاکره وی با مقامات روسی درباره فروش سلاح به ایران حکایت دارد، احتمالا مسئله سوریه نیز در دستور کار این سفر قرار داشت.
ایران و روسیه از اسد حمایت کرده اند و ظاهرا درحال تبادل نظر درباره یک طرح دیپلماتیک در مورد جنگ سوریه اند که تهران گفته است تصمیم دارد به سازمان ملل ارائه دهد.
ژنرال سلیمانی از دیرباز مایه نگرانی آمریکا بوده است. در سال دو هزار و یازده، پس از آنکه دولت اوباما او را به دخالت در توطئه ای برای کشتن عادل الجبیر سفیر سابق سعودی در واشنگتن و وزیر خارجه کنونی عربستان سعودی متهم کرد،‌ وزارت خزانه داری (آمریکا) سلیمانی را در فهرست تحریم های خود قرار داد. وزارت خزانه داری همچنین سلیمانی را به علت نقش وی در سوریه و حمایت نیروی قدس از طالبان و دیگر گروههای شبه نظامی مشمول تحریمهایی قرار داده است.
سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس ایران بر آموزش و تجهیز شبه نظامیان شیعه عراقی که به نیروهای آمریکایی طی دوره اشغال عراق توسط آمریکا حمله می کردند، نظارت داشت. وی اخیرا بطور علنی به منظور ارائه کمکهای مشورتی به شبه نظامیان شیعه در جنگ با دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) به عراق سفر کرده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، ایالات متحده به خاطر سفر سرلشکر قاسم سلیمانی به روسیه، اعتراض خود را به اطلاع مقام‌های ارشد آن کشور رسانده است.

آمریکا در عین حال بنا دارد نگرانی‌های خود را در مورد این «سفر» در سازمان ملل مطرح کرده و موضوع را از طریق شورای امنیت آن سازمان پی‌گیری کند.

این در حالی است که روسیه پیشتر گزارش‌های منتشر‌شده در مورد سفر سلیمانی به آن کشور را رد کرده بود.

مقامات ایران نیز این خبر را تائید نکرده اند.

بخشی از تحریم‌های سازمان ملل علیه قاسم سلیمانی، مخالف انجام سفرهای بین‌المللی او است.

نخستین بار در ۱۶ مرداد ماه به نقل از منابع امنيتی و اطلاعاتی آمريکا این ادعا مطرح شد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در هفته پایانی ماه میلادی ژوئن به روسيه سفر کرده و حتی با رئیس‌جمهوری آن کشور نیز دیدار کرده است.

یک روز بعد کرملین این موضوع را رد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۱ مرداد ماه گفته است: «ما [نگرانی ناشی از] موضوع این سفر را با مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه مطرح کرده‌ایم و این موضوع را به زودی در نیویورک (مقر سازمان ملل) هم، مطرح می‌کنیم».

روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر در تلاش است تا در این مورد تحقیقاتی صورت گیرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا