به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یک برج تاریخی و ملحقات آن واقع در روستای بنیز شهرستان بهاباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این برج در شهرستان بهاباد، بخش آسفیج، دهستان بنستان، روستای بنیز واقع گردیده که با توجه به سبک معماری بنا متعلق به دوره متاخراسلامی (قاجار) است ولی باتوجه به فونداسیون بنا و خشت های موجود درآن بنا به دوره قبل از قاجار نیز می رسد و نام آن متاثر از نام روستایی است که بنا درآن واقع گردیده است. همچنین مالکیت این بنا خصوصی بوده و درحال حاضر بنا در اختیار دهیاری روستای بنیز می باشد.

برج بنیز دارای شکلی استوانه ایست که از پائین تا بالای برج از قطر آن کاسته می شود. در اطراف برج ساختمان هایی وجود دارد که به گفته اهالی، محل نگهداری احشام بوده است. ساختمان هایی سنگی با درب های چوبی که در درون هرکدام از آنها حفره هایی ایجاد شده که جهت قرار دادن علوفه و غذای دام مورد استفاده بوده است.

ازاره دیوار اتاق ها از سنگ و مابقی از خشت یا آجر است. ساختمان برج دارای دو طبقه است که ورودی آن در قسمت شمال شرقی قرار دارد و به نظر می رسد در ورودی در دوره های مختلف تغییر یافته است و از چپیله بالای سردر ورودی مشخص است که سردر بلندتر از دوره کنونی بوده است. راه ورود به برج از طریق پلکان سنگی موجود است و پس از بالا رفتن از پله ها به درب چوبی برج با درگاه کوتاه آن می رسیم. فضای طبقه پایین را ایوانچه هایی تشکیل می دهد که جای نگهداری آذوقه اهالی روستا بوده است. طبقه دوم برج فضایی خالی از هرگونه تزئینات و ایوانچه است و فقط در دیوارها تیرکش هایی تعبیه شده است و سقف آن نیز عرق چینی است. مصالح استفاده شده در بنا سنگ و خشت و آجر با ملات گچ کوهی و کاهگل است و ویژگی این برج وجود خشت های 8×22×22 که در بدنه برج به کاررفته می باشد.

گفتنی است این بنا به عنوان تنها سازه دفاعی روستا محسوب می شود که درزمان جنگ و ناامنی پناهگاه اهالی محل به شمار می رفته است و امروزه کاربری خود را از دست داده است.

شایان ذکر است این بنا به شماره 31155 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا