ه‌گفته این افراد، انتشار بوی تعفن و هوای مسموم، آسایش ساکنان اطراف، که از اقشار کارگر و زحمت‎‎کش جامعه هستند را سلب کرده و بروز اشکالات تنفسی و تهوع را به دنبال داشته است.

 اعضا و کارکنان فعال در شهرک صنعتی مهریز اعلام کردند که با این وضعیت نه تنها خطر جدی برای سلامت کارکنان شاغل در مجاورت تصفیه‎‎خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهریز وجود دارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز فعالان این شهرک را متضرر کرده چرا که این وضعیت روی کیفیت و کمیت تولید و همچنین ارزش املاک آنها تاثیر سوء داشته است.

ترک کار از سوی کارگران به دلیل بوی تعفن
یکی از کارخانه‎‎داران شهرک صنعتی مهریز در این‌باره گفت: تصفیه‎‎خانه شهرک صنعتی مهریز در فاصله بسیار ناچیز و تقریبا دیوار به دیوار برخی از واحدهای صنعتی شهرک ساخته شده است. «سیدحسن سالم» افزود: به دلیل جمع‌‌آوری و پردازش غیراصولی پساب و فاضلاب شاهد انتشار بوی تعفن و انواع آلودگی‏‏های محیطی در شهرک هستیم. وی با اشاره به ارسال نامه‏‏ای به مدیر کل محیط زیست استان برای رسیدگی به این معضل، ادامه داد: در روزهای گرم تابستان که انتشار بوی متعفن تداوم داشت، اغلب کارگران به دلیل سردرد و تهوع، کار را رها کردند. این فعال اقتصادی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، مسئولان عنوان کرده‏‏اند که نمی‌توانند این بو را کنترل کنند، در این صورت باید گفت ما اصلا نیازی به تصفیه‏‏خانه فاضلاب نداریم، چرا که واحدهای زیادی تاکنون به دلیل بهره‏‏برداری غیراصولی از این تصفیه‏‏خانه تعطیل شده‎‎ یا در شرف تعطیلی هستند.
سالم با اشاره به این که واحد وی هنوز به این تصفیه‏‏خانه متصل نشده است، دلیل این کار را جلوگیری از افزایش تعفن و آلودگی اعلام کرد و افزود: در شرایطی که تصفیه خانه غیراستاندارد است، نباید انتظار داشت که کارخانه‏‏داران از اتصال به آن استقبال کنند.

سلامت کارگران در خطر است
یکی دیگر از صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز گفت: استشمام بو، نوعی هشدار سیستم ایمنی بدن در مقابل آلودگی است، از این رو قطعا انتشار بوی نامطبوع نیز آلودگی محسوب می‌شود و تخلف است.
«سیدجلال طباطبایی» اظهار کرد: ذرات مولکولی معلق در هوا که ناشی از همین فضولات انسانی و صنعتی است، در قالب این بوی نامطبوع وارد ریه افراد می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، اما برخی مسئولان شهرک به این مسئله مهم بی‎‎توجه هستند. وی با اشاره به پیگیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای رفع این معضل، اعلام کرد: در صورت بی‎‎توجهی به این مشکل، موضوع را با طرح شکایت در مراجع قضایی دنبال خواهیم کرد و در نهایت کارشناسان محیط زیست درباره وضعیت آلایندگی بو باید نظر بدهند. وی در پاسخ به این سوال که با این‌که این تصفیه‏‏خانه در سال 91 به بهره‏‏برداری رسیده است اما چرا پیش  از این، اعتراضی مطرح نشده بود؟ گفت: بهره‎‎برداری رسمی ‌از این تصفیه‎‎خانه چند ماه است که آغاز شده و واحدهای محدودی به این تصفیه خانه متصل هستند.

استانداردی برای ارزیابی بو در تصفیه‌خانه‌ها نداریم
اما کارشناس ایمنی و بهداشت شهرک‏‏های صنعتی استان گفت: هیچ استانداردی برای ارزیابی بو در تصفیه‌خانه‌ها تعیین نشده و بو تنها از محل ایستگاه پمپاژ تصفیه‌خانه که محل جمع‌آوری فاضلاب خام است، منتشر می‌شود و نمی‌توان آن را کنترل کرد.
وی ادامه داد: بو در زمره آلاینده‌ها محسوب نمی‌شود و انتشار بو از ایستگاه پمپاژ ورودی تصفیه‏‏خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهریز، ملاکی بر فعالیت غیراستاندارد تصفیه‏‏خانه نیست. «حبیب راعی» افزود: استانداردهای تصفیه فاضلاب در این تصفیه‏‎‏خانه بسیار مناسب است و در بسیاری از آیتم‌ها وضعیت پساب تصفیه شده حتی از میزان استاندارد هم مطلوب‌تر است که نشان از کیفیت صحیح فعالیت تصفیه‎خانه دارد.

رد ادعای تعطیلی واحدها به دلیل بوی تعفن
این مسئول ادعای صاحبان صنایع مستقر در شهرک مبنی بر تعطیلی واحدها به دلیل انتشار بوی تعفن ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه را رد کرد و افزود: این بو مستمر نیست و در زمان تغییرات دمایی مانند تشدید سرما یا گرما افزایش می‌یابد. راعی گفت: زمانی که فاضلاب وارد سیستم تصفیه می‌شود، به هیچ وجه بو ندارد و تنها برنامه‌ای که برای کنترل بوی فاضلاب قبل از تصفیه می‌توان اجرا کرد نصب فیلتر است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. وی با اشاره به این که تصفیه‌خانه فاضلاب همه شهرک‌های صنعتی کشور در مجاورت واحدها و بعضا در وسط شهرک واقع شده است، افزود: در حال حاضر 82 واحد فعال اقتصادی در شهرک صنعتی مهریز وجود دارد که تنها 10 واحد آن به تصفیه‌خانه فاضلاب متصل است.

شهرک مهریز یکی از 3 شهرک دارای تصفیه‏‏ خانه
کارشناس ایمنی و بهداشت شهرک‌های صنعتی استان، تنها راهکار برای رفع این معضل را بررسی کارشناسی وضعیت از سوی مشاور متخصص دانست و افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک در نقطه‌ای قرار گرفته که در مسیر بادهای غالب نباشد، هر چند که ممکن است گاهی شاهد انتشار بوی تعفن به دلیل وزش باد باشیم.
وی با اشاره به این که برای ساخت این تصفیه‌خانه 2‌میلیارد تومان هزینه شده است، ادامه داد: استان دارای 29‌شهرک و ناحیه صنعتی است و تاکنون 3 تصفیه‏خانه فاضلاب در شهرک‎های صنعتی مهریز، میبد و مروست با ظرفیت 1660 مترمکعب در شبانه‎روز به بهره‏‏برداری رسیده است.
وی گفت: عملیات ساخت تصفیه‏‏خانه‎‎هایی به ظرفیت 5150 مترمکعب در شبانه‏‏روز نیز به صورت مشترک بین شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در یزد و تصفیه‌خانه دیگری در شهرک صنعتی اردکان آغاز شده است. راعی اضافه کرد: کار مطالعه تصفیه‏‏خانه فاضلاب مشترک ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی ابرکوه و تصفیه‏‏خانه شهرک صنعتی تفت نیز در حال انجام است که با اتمام مطالعات ، عملیات اجرایی آنها آغاز می‎‎شود.

بوی تعفن ناشی از نقص سیستم تصفیه‎‎خانه است
با این حال، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان، انتشار بوی تعفن از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی مهریز را ناشی از نقص سیستم تصفیه خانه دانست.
«محمدرضا کوچک‌زاده» با رد این ادعا که انتشار بوی نامطبوع، آلودگی محسوب نمی‌شود، افزود: اگر سیستم تصفیه‌خانه به درستی اجرا شده باشد نباید از فعالیت آن بویی منتشر شود چرا که در این صورت دیگر نیازی به ایجاد تصفیه‌خانه نخواهد بود. وی افزود: شرکت مجری این تصفیه‌خانه باید مشکل را رصد و تصفیه‌خانه را به نحوی طراحی کند که بوی نامطبوعی از آن در هوا منتشر نشود. کوچک زاده درباره نصب فیلتر در این تصفیه‌خانه نیز گفت: شرکت مجری باید پیش‌بینی لازم را برای مدیریت بوی ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه داشته باشد و در صورت لزوم، بوی نامطبوع را با نصب فیلتر کنترل کند.

تمام مراحل در تصفیه‌خانه فاضلاب باید بدون بو باشد
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان در مورد بوی نامطبوع تصفیه‏‏خانه شهرک صنعتی مهریز که به گفته برخی از فعالان شهرک منجر به تعطیلی برخی واحدها شده است، تاکید کرد: مراحل قبل و بعد از تصفیه در تصفیه‌خانه فاضلاب باید بدون بو باشد. «محمدرضا کوچک‌زاده» افزود: تصفیه‌خانه‌ها نباید محل تجمع فاضلاب باشد، بلکه باید دارای حوضچه‌های متعادل‌کننده فاضلاب باشند. وی ادامه داد: در واقع اگر تصفیه‌خانه به درستی اجرا و از تکنولوژی‌های روز در آن استفاده شده باشد، نباید نگرانی از انتشار بوی تعفن در محیط اطراف به وجود آید. کوچک زاده درباره نظر کارشناسان محیط‌‎زیست برای حل این معضل گفت: کارشناسان محیط زیست و در نهایت کارشناسان رسمی ‌دادگستری دیدگاه خود را درباره این معضل آلودگی مطرح خواهند کرد و در این صورت لازم است که موضوع از سوی مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا