به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ؛ فرماندار بافق به همراه رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان یزد و هیات همراه از ایستگاه تحقیقات پرورش شتر شهرستان بافق بازدید و از نزدیک فعالیتهای این واحد پژوهشی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

فرماندار بافق در این بازدید جایگاه ایستگاه تحقیقات شتر بافق را خوب ارزیابی کرد و در مورد اهمیت و نقش شتر در اقتصاد کشاورزی استان یزد و شهرستان بافق گفت: از آنجا که بخش عظیمی از مراتع شهرستان بافق فقیر بوده و از طرفی آب چاه‌ها بسیار شور و نزدیک به تلخ است بنابراین پرورش شتر بهترین نوع دام در این شهرستان است.

" سید مهدی طلایی مقدم" افزود : شتر از مراتع فقیر و گرم و خشک کویری و آب و گیاه شور به خوبی استفاده می‌کند در حالی که دام‌های سبک در چنین شرایط آب و هوایی قادر به چرا در مراتع نیستند و صرفه اقتصادی هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که برای توسعه مرکز تحقیقات شتر بافق انجام گرفته، انتظار می‌رود در زمینه پرورش شتر و تولید فرآورده‌های این حیوان پیشرفت‌های خوبی در آینده محقق شود.

ريیس ایستگاه تحقیقات شتر بافق در این بازدید با اشاره به وضعیت اين ایستگاه، گفت: ایستگاه تحقیقات شتر بافق در سال 70 با هدف تعیین خصوصیات بیولوژیکی شترهای یک کوهانه، ارزیابی توان تولیدی شتر و ارائه راه‌کارهاى مناسب به‌منظور افزايش درآمد شترداران شروع به‌کار کرد.

وي افزود: در حال حاضر این ایستگاه بالغ بر 120 نفر شتر شجره‌دار دارد که اغلب از نژاد بلوچی هستند.

"شفیع نادري" پژوهش‌های شاخص و در دست اجرا را یکی از اقدامات مهم این ایستگاه خواند و گفت: شناسایی خصوصیات نژادی شترهای یک کوهانه ، بررسی عملکرد برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات اقتصادی گله شتر ایستگاه تحقیقات بافق و تعیین معیار انتخاب و هدف اصلاحی مناسب برای شترهای مناطق کویری ایران از مهمترین برنامه‌های پژوهشی این ایستگاه است.

وي با اشاره به اهداف و چشم‌انداز ایستگاه تحقیقات شتر بافق خاطرنشان کرد: از جمله اهداف این ایستگاه برنامه ریزی و پیگیری طرح جامع و تهیه طرح‌های تحقیقاتی در زوینه فیزیولوژی‌، تغذیه دامپزشکی و تولیدات شتر در قالب طرح جامع است.

در این بازدید در زمینه مواردی چون کمک‌های عمرانی و تامین تجهیزات و توسعه ایستگاه و آزمایشگاه آن از طرف فرمانداری و جهادکشاورزی بافق، تامین هزینه پروژه‌های تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات شتر بافق تصمیم‌گیری و قول مساعدت داده شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا