(انتخابات مجلس هشتم 200)

رویدادهای ماندگار

محمد امامی
emami41@yahoo.com

www.bahareno.ir
رویدادهای این روزها به سرعت اتفاق می افتد و به مرور به فراموشی سپرده می شود ، اما سرنوشت ملت ایران در حال رقم خوردن است.
این روزها بسیاری از افراد و احزاب و تشکل ها سرگرم بررسی لیست ها و چشم انتظار اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان هستند و به رغم اعلام لیست های ۲۸۱ نفره و ۲۹۰ نفره هنوز جای بسیاری از اصلاح طلبان در این لیست ها خالی است و در یزد که در حد صفر است.
البته شورای نگهبان تا سوم اسفند ماه فرصت دارد تا اسامی تایید صلاحیت شدگان را اعلام نماید و سخنگوی این شورا وعده داده تا فهرست های دیگری از اسامی تایید صلاحیت شدگان را ارائه نماید.
به هر حال هنوز جلوه های مشاهده پذیری از اراده عملی برای پرهیز از تنگ نظری و میدان دادن به همه ی جریان های قانونی و تفکرات و ایجاد زمینه ی مناسب برای حضور حداکثری مردم مشاهده نمی شود.
استانداران دولت خاتمی ، چند تن از وزیران دولت اصلاحات و جمعی از یاران امام و انقلاب هنوز در جمع کسانی قرار دارند که صلاحیت آنان تایید نشده و با سیاست های اتخاذ شده توسط مسئولان ، برخی از جریان های فکری موجود جامعه به صبر و انتظار تحمیلی وادار شده اند تا آرامش بر کشور حاکم باشد.
از سویی با از بین رفتن فرصت های عادلانه رقابت های انتخاباتی برای کاندیداهایی که تا لحظات آخر تایید صلاحیتشان اعلام می شود، امکان برنامه ریزی فعالیت های انتخاباتی از آنان سلب می شود.
همه ی این رویدادها که گذر آن ها در تاریخ ماندگار خواهد بود قرار است ما را به انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برساند ، مجلسی که بنا به فرمایش امام راحل در راس امور است، هنوز اما مشخص نیست مردم خواهند توانست نامزدهای مورد نظر خود را در جمع اسامی اعلام شده بیابند و در عرصه ی تعیین سرنوشت حضوری حداکثری داشته باشند.
بدون تردید رفتارهایی که توسط شورای نگهبان در روزهای باقی مانده تا سوم اسفند ماه بروز خواهد یافت تعیین کننده ی میزان حضور مردم در انتخابات آتی خواهد بود. عرصه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی زمانی پرشور و با حضور حداکثری مردم خواهد بود که سعه ی صدر دست اندرکاران اجرایی و نظارتی و التزام عملی آنان به قانون به فعلیت برسد و زمینه برای حضور همه ی بخش های فکری جامعه فرهم شود.
نکته ی درخور توجه و تامل دیگر این است که به نظر می رسد وجود قوانین کارآمد و شفافیت قانون و قانونمداری مسئولان می توانست مسیر پرتنش و پر ابهام و هیاهوی امروزی جریان انتخابات را به آرامش تبدیل کند.
پس خوب است نمایندگان مجلس آتی با به خاطر سپردن شرایط کنونی و خلاهای قانونی ، با ارائه ی طرح های کارآمد و تصویب قوانین مفید ، و حذف کردن و به حداقل ممکن رساندن اعمال سلایق مجریان و ناظران در اجرای قانون، زمینه های مناسبی را برای انتخاب های آتی فراهم آورد.
رویدادهای متوالی دیگری که این روزها شاهد آن هستیم با سخنان جناحی سردار جعفری آغاز شد، با هشدار و یادآوری اندیشه ها و تاکید امام راحل به ضرورت پرهیز نظامیان از ورود به عرصه سیاست توسط سید حسن خمینی ادامه یافت و به دنبال آن اهانت و افترا توسط برخی سایت های حامی دولت از جمله سایت نوسازی به سید حسن خمینی آغاز شد.
سخنان جناحی سردار به قدری آشکارا با اصول تعیین شده امام و وصیتنامه ایشان در تناقض بود که حتی حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان را به واکنش واداشت به نحوی که وی به طور صریح از سردار جعفری خواست به خطای خود اعتراف کند و از بابت سخنانش پوزش بطلبد.
اهانت به بیت شریف اما موضوعی نبود که به سادگی به موجی از اعتراض سراسری بدل نشود ، پس افراد موثر نظام از جمله آیت الله صانعی ، هاشمی رفسنجانی، حداد عادل و سایر یاران امام به تقبیح این اهانت پرداخته و آن را محکوم کردند.
نوبت به آیت الله توسلی مسئول دفتر امام خمینی (ره) رسید وی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام فرصتی گرفت تا به بیان سخنانش بپردازد. فشار ناشی از اهانت به بیت امام به حدی بود که دل بسیاری از یاران امام را به درد آورد ، هاشمی رفسنجانی را در خطبه های نماز جمعه به گریه واداشت و قلب یار صدیق امام مرحوم آیت الله توسلی را از کار انداخت.
سایت نوسازی توقیف شد ، دولت گرچه از سایت حامیانش تبری جست اما در مورد تکذیب ادعای کذب و موهن آن سایت نسبت به سید حسن خمینی سکوتی معنادار کرد.
برای شادی روح یار وفادار و صدیق امام راحل (ره) مرحوم آیت الله توسلی ، که همواره در سفرهای خاتمی وی را همراهی می کرد، و برای علو درجاتش درود می فرستیم به محمد (ص) و خاندان پاکش و فاتحه ای نثارش می کنیم. باشد که با یار صدیقش روح الله و سید و سرور مظلومان جهان حسین بن علی (ع) محشور گردد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا