انصراف دكتر عارف و انعكاس رسانه ها (انتخابات مجلس هشتم 146)


يزدفردا :امروز خبر داغ رسانه ها كناره گيري دكتر عارف بود كه اينچنين در دقايق اوليه انعكاس پيدا كرد : از دقايقي پيش سايت ائتلاف اصلاح طلبان از انصراف شاخصترين چهره اين گروه در کشور خبر داد و نوشت: دکتر عارف لحظاتي پيش با حضور در ستاد انتخابات کشور از کانديداتوري مجلس شوراي اسلامي انصراف داد.

و رسانه ها هر كدام به سهم خود اين خبر را منتشر نمودند با هم مرور مي كنيم واكنش رسانه ها به انصراف دكتر عارف را.

تابناك

انصراف عارف تصميم شخصي بوده
وي تصميم خود را در جلسه دوشنبه شب اصلاح‌طلبان با حضور خاتمي هم مطرح كرده كه با مخالفت قريب به اتفاق آنان مواجه شده است.با اين وصف احتمال تداوم روند انصراف اصلاح طلبان تاييدشده در روزهاي آينده چندان قوي نخواهدبود.
كد خبر: ۶۱۳۴ تاريخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ تعداد بازديد: ۱۲۶۳۷

تكميلي

انصراف امروز محمدرضا عارف، تصميم شخصي وي بوده و بر اساس تصميم تشكيلاتي اصلاح‌طلبان به اين اقدام دست نزده است.

بنابر اين گزارش، وي تصميم خود را در جلسه دوشنبه شب اصلاح‌طلبان با حضور خاتمي هم مطرح كرده كه با مخالفت قريب به اتفاق آنان مواجه شده است.
با اين وصف احتمال تداوم روند انصراف اصلاح طلبان تاييدشده در روزهاي آينده چندان قوي نخواهدبود.

خبر اوليه: عارف انصراف داد
دقايقي پيش سايت ائتلاف اصلاح طلبان از انصراف شاخصترين چهره اين گروه در کشور خبر داد و نوشت: دکتر عارف لحظاتي پيش با حضور در ستاد انتخابات کشور از کانديداتوري مجلس شوراي اسلامي انصراف داد. 

در روزهاي اخير برخي اخبار غيررسمي از پيشنهاد دكتر محمدرضا عارف براي كنار كشيدن كامل اصلاح‌طلبان از انتخابات حكايت داشت.

معاون اول خاتمي پيشتر چنين موضوعي را مطرح كرده بود كه به نظر مي‌رسيد نوعي اعلام خطر و تهديد براي تصميم برگزاركنندگان انتخابات براي تجديدنظر در عملكردشان به شمار مي‌رود. وی گفته بود: اصلاح‌طلبان انتخابات را تحريم نمي‌كنند، اما احتمال شركت نكردن كانديداهاي باقي مانده در انتخابات مطرح هست، چرا كه ما با نظام قهر نمي‌كنيم، ولي شركت نكردن كانديداهاي اصلاح‌طلب در اين انتخابات، باعث خواهد شد تا مردم نتيجه عملكرد محافظه كاران را شفافتر ببينند.

مشخص نيست انصراف عارف كه چهره‌اي كاملا معتدل و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با حكم رهبر انقلاب به شمار مي‌رود، تصميم شخصي وي بوده يا تصميمي ناشي از جمع‌بندي اصلاح‌طلبان است اما قطعا اين تصميم اثرات جدي بر آرايش انتخابات خواهد گذاشت.

با وجود آ‌نكه پس از اعلام نتايج بررسي صلاحيت از سوي هيأت‌‌هاي نظارت، اصلاح‌طلبان اعلام كردند صرفا براي حدود بيست تا سي كرسي به غير از تهران نامزد تأييد‌شده دارند، به باور بسياري اين اقدام به سود اصلاح‌طلبان نيست.

ایسنا:

مرتضی حاجی: اعضاي ليست اصلاح طلبان تار و مار شده‌اند

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ درپاسخ به پرسشي درباره انصراف محمدرضا عارف از كانديداتوري انتخابات مجلس هشتم گفت:« آقاي عارف قرار بود سرليستي از گروه مديران باتجربه و داراي فكر و انديشه و داراي برنامه‌يي براي آينده كشور باشند، اما با توجه به اينكه متاسفانه كليه اعضاي ليست تار و مار شده‌اند، ايشان چگونه مي‌تواند نقش موثري داشته باشد؟ چه در برگزاري انتخابات باشكوه و چه در مجلسي كه بيش از هميشه نياز دارد به فكر و انديشه و تجربيات ارزشمند گذشته.»

وي كه درحاشيه مراسم تحريم احمد بورقاني در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه پرسيد:« آيا انصراف آقاي عارف با موافقت آقاي خاتمي بود؟، يا تصميم شخصي؟» پاسخ داد:« من شنيده بودم كه ايشان گفته بودند در انتخابات غيررقابتي شركت نمي‌كند، اما وقتي كه امروز اين خبر را شنيدم تلاش كردم كه ايشان را منصرف كنم اما نشد. به نظر من اين تصميم، تصميم شخصي ايشان بود.»

وي تصريح كرد:« برخوردي كه با جمعيت انبوه ياران امام(ره) و وفاداران به نظام صورت گرفت متاثر كننده است، به گمان من شايد ايشان به اين دليل فضا را براي ادامه‌ي حضور مناسب نديده‌اند.»

وي افزود:« از كانديداهاي اصلاح‌طلب، ديگر كسي باقي نمانده و به فرض اگر يك ماه ديگر اعلام كنند كه چند نفر را باز گردانده‌اند باز هم فايده‌اي ندارد. چرا كه اولا فرصت فعاليت انتخاباتي گرفته شده است و ثانيا اگر بنا بود اجازه دهند فعاليت‌ انتخاباتي واقعي وجود داشته باشد فرصت زياد بود.»

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در ادامه با بيان اينكه طبق آماراستان‌ها، نهايتا در 23 الي 24 كرسي مجلس به جز تهران امكان رقابت وجود دارد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر تداوم انصراف ساير كانديداهاي اصلاح‌طلب گفت:« من در اين مورد چيزي نشنيده‌ام و فقط خبر انصراف آقاي عارف را شنيدم.»

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره احتمال تعطيلي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت:« فعلا بنايي بر تعطيلي هيچ يك از ستاد‌ها وجود ندارد و تنها ممكن است ساختمان ستاد ائتلاف تهران بزرگ را عوض كنيم.»

چرا دکتر عارف کناره گیری کرد؟

نواندیش

 دکتر محمدرضا عارف یکی از نامزدهای مطرح اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه تهران از شرکت در انتخابات مجلس هشتم انصراف داد.

به گزارش "نواندیش" وی که صلاحیتش توسط هیات های اجرایی و نظارت تهران تایید شده بود در اعتراض به روند رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور انصراف خود را از نامزدی انتخابات مجلس اعلام کرد.

گفتنی است عارف پیش از ثبت نام در انتخابات مجلس به مسئولان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اعلام کرده بود در صورت رد صلاحیت های گسترده از انتخابات کناره گیری می کند.

رجا نيوز :

مرتضي حاجي اظهار داشت: محمد رضا عارف امروز از كانديداتوري براي مجلس هشتم انصراف داد.

به گزارش رجانيوز ، مرتضي حاجي در گفتگو با جهان گفت: دكتر محمد رضا عارف لحضاتی پیش با حضور در ستاد انتخابات کشور از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی انصراف داد.
عارف معاون اول دولت سيد محمد خاتمي به عنوان سرليست اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات مجلس هشتم مطرح بود كه هنوز از دلايل اين اقدام وي اطلاعي در دست نيست. 


سپهر،
خاتمی به عارف "نه" گفت


محمدرضا عارف در دیداری با خاتمی شروطی برای سرلیستی خود داشته كه پذیرفته نشده است. 

عارف در این دیدار شرط قبول سرلیستی را داشتن اختیارات ویژه عنوان نموده كه خاتمی با یادآوری عملكرد او در دوران وزارت و معاون اولی كه به بیان خاتمی عملكرد ویژه‌ای نبوده موضوع داشتن اختیارات ویژه را قبول ننموده است.

این در حالی است كه پیشتر نیز «محسن آرمین» عضو تئوریسین سازمان نامشروع مجاهدین در مصاحبه با شماره اخیر هفته‌نامه «چلچراغ» كه توسط عناصر روزنامه‌های زنجیره‌ای و با حمایت افراطیون حزب جبهه مشاركت منتشر می‌شود، اطمینان داد نخواهند گذاشت عارف سرلیست اصلاح‌طلبان شود.

این اظهار نظر پس از این سوال عنوان شد كه چلچراغ گفته بود «محمدرضا عارف سرلیست شما شده و طبیعی است كه مردم او را نمی‌شناسند و اگر بشناسند هم بدتر است چون مثلا در این مدت «عماد افروغ» خیلی بیشتر از «محمدرضا عارف» مشكلات را نقد كرده است. آن وقت تكلیف رای دهنده‌ها چیست؟» و آرمین با بیان اینكه تركیب كل لیست باید بتواند اهداف اصلاح‌طلبانه را نمایندگی بكند نه تك تك افراد! افزود: «من به شما اطمینان می‌دهم كه لیست ما سرلیست ندارد و طبق حروف الفبا می‌نویسیم.»

این در حالی است كه افراطیون اصلاح‌طلبان كه پیش‌‌تر چهره‌های متفاوتی را به عنوان سرلیست مطرح كرده بودند حاضر به پذیرش چهره‌هایی همچون حسن روحانی و محمد هاشمی نیز به عنوان سرلیست نشده و همین موضوع یكی از اصلی‌ترین اختلافات میان آنها گردید تا جایی كه بسیاری از گزینه‌های طیف‌های دیگر یا ثبت‌نام ننموده و یا در لیست مستقلی حاضر گردیده‌اند.

محمدرضا عارف كه در دیدگاه‌هایش صبغه مذهبی دارد چندی پیش از اظهارات دشمن‌پسند مصطفی تاج‌زاده هم‌حزبی آرمین كه مناسبات نزدیكی با خاتمی نیز دارد انتقاد كرده بود و در بسیاری موارد با دیگر مواضع تندروها نیز مخالفت نموده بود و به نظر می‌رسد از همین‌نظر مورد ترد تندروها واقع گردیده است.

بهارستان ايران:

دكتر محمدرضا عارف از انتخابات مجلس كناره‌گيري كرد

.دكتر محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات از انتخابات مجلس كناره‌گيري كرد

دکتر عارف لحضاتی پیش با حضور در ستاد انتخابات کشور از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی انصراف داد.

فردا

دکتر عارف انصراف داد
دکتر عارف از کاندیداتوری در انتخابات استعفا داد.
بهارستان ایران: دکتر عارف لحضاتی پیش با حضور در ستاد انتخابات کشور از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی انصراف داد.

فارس

واکنش كروبي به استعفاي عارف
مهدي كروبي در پاسخ به علت استعفاي محمدرضا عارف گفت:آقاي عارف خود صلاح دانست.
فارس:دبيركل حزب اعتماد ملي گفت: در انتخابات آينده شركت مي‌كنيم.

مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي در حاشيه مراسم سومين روز درگذشت احمد بورقاني در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص نحوه شركت اعتماد ملي در انتخابات مجلس هشتم گفت:در انتخابات آينده شركت مي‌كنيم و مأيوس نيستيم.

كروبي با اشاره به رد صلاحيت برخي از كانديداهاي اصلاح طلبان نيز گفت:اميدوارم در روزهاي آتي خبرهاي خوبي بشنويم.

وي در ادامه افزود:من معتقدم در حدي كه قابل قبول است بايد بايستيم و مشكلات را حل كنيم.
مهدي كروبي در پاسخ به علت استعفاي محمدرضا عارف گفت:آقاي عارف خود صلاح دانست.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا