ياد داشت وارده به يزدفردا (انتخابات مجلس هشتم 127)

من هستم تو نيسي
تأملي در باب اخلاق تبليغاتي

مرتضي عابدي اردكاني
فرهنگي

WWW.INFO@DELNEVESHT.COM
از ويژگي هـــاي يك جامعه توسعه يافته فرهنگي ، اخلاق تبليغاتي مي باشد. در جوامعي كه مردم سالاري به انحاء مختلف و در قالب هاي گوناگون در ان ظهور كرده است، داشتن و رعايت اخلاق در تمامي زمينه هاي آن ، بيش از هر چيز ديگر بيانگر رشد و تعالي فرهنگ آن جامعه مي باشد.
متاسفانه در كشور ما و عليرغم گذشت سالهاي متوالي و تذكر بزرگان ، هنوز آفت بد دهني هاي اخلاقي در بسياري از زمينه هاي رفتاري جامعه مشهود است و شايد بتوان اوج آن را در ايام انتخابات و در هجمه هاي نارواي طرفداران يك كانديدا له ويا عليه رقيب به نظاره نشست .
آنچه بيش از هر چيز ديگر موجبات غصه و حسرت را فراهم مي آورد ، كم توجهي به رهنمود هاي روشن گر و سازنده مقام معظم رهبري به عنوان فصل الخطاب همه پيراون مسير روشن ولايت است كه دل هر آدم دردآشنايي را به درد مي آورد. بيانات معظم له در جمع بي نظير مردم استان يزد در ميدان امير چخماق در حفظ حرمت افراد در تبلغيات نمايندگي مجلس ، يك بار ديگر اين نكته را به همه يادآوري نمود كه ، آنچه بيش از همه اهميت دارد ، حفظ حرمت افراد با هرنوع سليقه و طرز تفكر است.سفارش پدرانه ايشان به رعايت اخلاق انتخاباتي و پرهيز از هرگونه بد اخلاقي ، شايد حجت را براي تمام آناني كه در ظاهر شعار پيروي از ولايت فقيه را مي دهند ، تمام كرده باشد.
اما متاسفانه هر چه به ايام پرشور و الهتاب انتخابات نزديك مي شويم ، ظاهرا خيلي ها اثبات خود را تنها در نفي ديگران ديده اند. هرچند تمامي كانديداها انسانهاي معتبر و قابل اعتمادي هستند ( اين را بايد از عبور به سلامت آنان از فيلتر تأييد صلاحيت فهميد) ، اما همين مسئله دليل بر مساوات علمي ، عملي ، اخلاقي و مديريتي آنان نمي باشد. بي شك كساني از فيلتر تأييد صلاحيت عبور مي كنند كه از حد اقل شرايط فراهم باشند و انتخاب اصلح تنها و تنها به عهده ولي نعمتان نظام مي باشد. . اين انتخاب تنها در فضايي سالم و به دور از هياهو هاي رايج صورت مي پذيرد. مردم ثابت كرده اند كه خادمان حقيقي خود را مي شناسند و اگر هم در جايي فريب تبليغات زرق و برق دار گروهي را خورده اند ، خيلي سريع به اشتباه خود پي برده و حبران نموده اند.
مردم در اين سالها ثابت نموده اند كه از تحميل نظر و حهت دهي سازمان يافته انتخابات خسته شده و گاها مواضعي كاملا متضاد با مطلوب سازماندگان ، گرفته اند.
ما قبل از اينكه بخواهيم در پاي صندوق رأي حاضر شده و تنها حق راي خود را در كمال آزادي به صندوق بياندازيم ، بايد بداينم كه به عنوان يك مسلمان حق ريختن آبروي هيچ انسان شريف ديگري را نداريم. نبايد به خود و يا اطرافيان خود اجازه هتك حرمت و يا ورود به حريم خصوصي افراد را بدهيم. هرگز نبايد در راه رسيدن به شغل پر شرافت خدمتگزاري مردم و جلوس بر صندلي هاي سبز مجلس ، حقوق مادي و معنوي يك انسان مسلمان ديگر را سلب كنيم.
در عصر پر هياهوي فن آوري ارتباطات ، ريختن آبروي كسي ، شايد كار چندان سختي نباشد. راه اندازي يك وبلاگ با اخبار سراسر كذب ، توليد و ارسال پيامك هاي خلاف واقع ، تهيه و توزيع عكس و نوارو... و يا حتي رواج شايعه ، با هزينه اي اندك قابل اجراست . هر چند ، تجربه ثابت نمود ه است كه ، جو سازي هاي اين چنيني در اكثر اوقات ، نتايج معكوسي را به دنبال داشته است.
هرچند برخورد قاطع قوه قضائيه و مسئولين مربوط و يا اعلام برائت از اينگونه رفتار در تربيون هاي عمومي كشور ، خواست هر ايراني مسلمان است ، اما قبل از همه اينها ، ما بايد روح انزجار را در خودمان پرورش دهيم.
اگر انتخابات نعمت نظام مقدس جمهوري اسلامي است ، بي شك يكي از وجوه نعمتش در حضور افراد با سليقه و افكار مختلف و بعضا متضاد در عرصه انتخابات است اما همه لاجرم در يك اصل مشترك هستند. پاي بندي به قانون اساسي كه ام القوانين اين نظام است. بنابر اين هرگز سليقه خود را در انتخاب جريان سياسي غالب و يا مغلوب جامعه ، حجت براي همه ايرانيان شريف ندانيم. هرگز فراموش نكنيم كه عرصه انتخابات ، عرصه : من هستم ، پس تو نيستي ،نمي باشد.

لينك سايت نويسنده در قسمت پيوندهاي يزدفردا در قسمت افراد بيابيد

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا