به مناسبت روز جوان تعدادی از جوانان عضو هیات علمی دانشگاه یزد در نشستی صمیمانه دغدغه ها و مسایل خود را با رییس این دانشگاه در میان گذاشتند. در این نشست که روز دوشنبه 19 خردادماه جاری در ساختمان استقلال برگزار شد، حاضران پس از معرفی خود، مهمترین دغدغه ها و مشکلاتشان را مطرح کردند.

راهکاری جالب برای افزایش انگیزه

دکترروح الله دوست حسینی عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر در این جلسه گفت رشته های فنی باید با صنعت در ارتباط باشند و ما متاسفانه در بازدید از بخش صنعت مشکلات زیادی داریم. مشکل دیگری که این عضو هیأت علمی جوان مطرح کرد مشکل کم بودن حقوق و مزایا بود که به گفته وی اگر این مشکل برطرف شود انگیزه بیشتری برای اساتید جوان ایجاد خواهدشد.

 ارزشیابی رشته ها باید متفاوت باشد

دکترروح الله عزیزی تفتی عضو هیات علمی گروه مکانیک گفت: متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که جنبه های آموزشی دانشگاه جنبه های پژوهشی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و جنبه های پژوهشی مخصوصا در رشته های فنی تحت تاثیر عوامل مالی است. مثل پژوهانه ای که برای کارهای پژوهشی در نظر گرفته می شود. مشکل دیگر نحوه ارزشیابی است که باید در فرآیند آن، بین رشته های مختلف، تفاوت قائل شد. قاعدتا رشته های فنی با علوم پایه و علوم انسانی متفاوت است و ارزشیابی آن ها نیز باید متفاوت باشد و دانشگاه برای آنکه بتواند سطح خود را ارتقا دهد باید این تفاوت ها را قائل شود.

ایجاد مرکزی فعال برای ارتباط با صنعت

دکتر محمد مهدی ابوترابی زارچی عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی نیز ارتباط نداشتن با صنعت را یکی از مشکلات اساسی موجود دانست و افزود ما باید یک مرکز فعال در دانشگاه ایجاد کنیم تا با صنعت در ارتباط باشد و بخش هایی که باید مرتبط با صنعت باشند حالت روزمرگی دارند. مشکل کمبود مزایا و مسکن از دیگر مسائلی بود که وی مطرح کرد.

 از همه دانشگاهیان نظرخواهی شود

در ادامه جلسه، دکتر رویا دستجردی عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی در سخنان خود خاطرنشان کرد: از آنجا که ما بیشتر عمر مفید خود را در دانشگاه می گذرانیم باید یک محیطی ایجاد شود که  کار کردن در آن لذت بخش باشد و عدم رعایت اخلاقیات علمی از مشکلات دیگری است که باید درصدد حل آن تلاش کنیم. وی با بیان اینکه برخی اوقات حقوق اعضای هیأت علمی جوان مورد اجحاف قرار می گیرد افزود: اگر بتوانیم ضمانت های  اجرایی برای افراد بگذاریم همانطور که برای یک جامعه هنجارگریز باید قانون اتخاذ شود  درباره اخلاقیات علمی نیز باید در مقابل تخریب ها، یک مکانیزم موثری را فعال کنیم. به گفته وی جوان نبودن قانون گذاران باعث می شود، در قوانین و آیین نامه ها توجه چندانی به بسترسازی برای رشد استادان جوان نشود. دکتر دستجردی همچنین خاطرنشان کرد: در ارزیابی دستآوردها باید نسبت دستاوردها به امکانات به عنوان ضریب شایستگی در نظر گرفته شود. وی با مفید و موثر دانستن دیدگاه خواص و صاحب نظران در تصمیم گیری های دانشگاه افزود: چنانچه در برخی موارد و تصمیم گیری ها از آرای عموم دانشگاهیان استفاده شود، این امر کمک خواهدکرد همه جوانب موضوع دیده شود و در اجرا با مشکلات کمتری مواجه شود.

سطح کیفی دانشجویان را باید بالا ببریم

دکتر زلفا زینل پورعضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر در ادامه این نشست گفت: متاسفانه دغدغه همه اعضای هیات علمی این است که سطح کیفی دانشجویان رو به تنزل است و ظرفیت پذیرش دانشجو بالاست و  سعی ما این است که سطح کیفی را ثابت نگه داریم. به گفته وی باید راهکاری تعیین شود که سطح کیفیت دانشجویان بالا رود دانشگاه باید با تبلیغات بیشتر پتانسیل ها و توانمندی های خود را اطلاع رسانی کرده و دانشجویان نخبه را بیشتر جذب کند. وی تاکید کرد: اعضای هیأت علمی نیز باید توجه داشته باشند که برند دانشگاه یزد را ارتقا دهند. مشکل دیگری که این عضو هیأت علمی جوان مطرح کرد تعداد زیاد حذف پزشکی است که به نظر می رسد دانشگاه باید در اینگونه مسایل جدی تر برخورد کند. وی افزود: اگر تعداد دانشجویان کمتر باشد اما کیفیت بهتری داشته باشند، می توانند دستاورد بهتری هم داشته باشند و این خود باعث بالا رفتن کیفیت دانشگاه می شود. دکتر زینل پور ادامه داد: بخش های آموزشی نیز باید به سمتی پیش بروند که هدفشان فقط دانش آموخته کردن دانشجویان با کیفیت باشد.

 مسأله اصلی، مسکن است

دکتر محمدرضا رضایی عضو هیات علمی گروه جغرافیا در این نشست گفت: اصلی ترین مشکل ما در حال حاضر بحث مسکن و تسهیلات است که باید یک راهکار مناسب برای حل این مشکل اندیشیده شود. به گفته وی دانشگاه باید تسهیلات بدهد تا دغدغه استادان جوان در این خصوص مرتفع شود و با فراغ بال و امید بیشتری به کار خود ادامه دهند. دکتر رضایی خاطرنشان کرد: بار اصلی برای رسیدن به هدف عالی دانشگاه و قرار گرفتن بین 10 دانشگاه برتر، بر دوش جوانان است. البته اینکه دانشگاه بتواند با سازمان ها و بخش های صنعتی ارتباط برقرار کند، هم یک مزیت بسیار مهم است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

به نیازهای معیشتی هیات علمی جوان توجه کنید

در ادامه این جلسه، دکترحسین افراسیابی مدیر گروه جامعه شناسی با تشکر از توجه رییس دانشگاه به نیروی انسانی جوان گفت: در دوره جدید از سطح وزارت خانه گرفته تا سطوح زیر مجموعه آن، بر روی مباحث معیشتی و مسایل و معضلات اقتصادی تاکید زیادی شده است و انتظار می رود در مورد نیازهای معیشتی هیات علمی جوان توجه بیشتری شود. وی نیز مهمترین دغدغه هیأت علمی جوان را مشکل مسکن دانست و ابراز امیدواری کرد راهکاری اندیشیده شود که این مشکل اساسی جامعه، دست کم برای هیأت علمی که باید مهمترین دغدغه اشان تولید علم باشد، حل شود. دکتر افراسیابی افزود: اگر می خواهیم پیشرفتی داشته باشیم این نیازها را باید رفع کنیم. مشکل دیگری که وی مطرح کرد: مسأله استخدامی اعضای هیأت علمی جوان است که برای نیروهای جدید چالش هایی را به وجود آورده است. به گفته وی، فرایند جذب باید در عین حرفه ای بودن، تسهیل شود. وی با قدردانی از انتخاب مشاور و مدیر حوزه ریاست از میان نیروهای جوان و پرانرژی دانشگاه، خواهان پر رنگ تر شدن عضویت هیات علمی جوان در شوراهای دانشگاه به ویژه شوراهای مرتبط با امور رفاهی و مسکن شد. دکتر افراسیابی همچنین در سخنان خود بر نهادینه سازی تعامل استاد و دانشجو در دانشگاه تأکید کرد.

در هر تصمیمی باید به اصول روان شناسی آن هم توجه شود

دکتر کاظم برزگر بفرویی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده علوم انسانی در این جلسه گفت: در جلسات تصمیم گیری دانشگاه حضور استادان و صاحب نظران روان شناس می تواند مثمرثمر باشد. وی در ادامه به بحث پژوهانه اشاره کرد و گفت: اختصاص پژوهانه به اعضای هیأت علمی و  حسابرسی مجدد از نحوه هزینه کردن آن بر اساس اصل تقویت در روان شناسی درست نیست. وی کیفیت محیط آموزشی را بسیار پایین دانست و افزود پایین بودن کیفیت محیط آموزشی نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت. وی شلوغی کلاس ها و نامناسب بودن مکان برگزاری امتحانات را دغدغه دیگری دانست که باید برای رفع آن چاره جویی شود. تقویت مرکز مشاوره دانشگاه نیز از دیگر درخواست های این عضو هیأت علمی جوان و روان شناس دانشگاه یزد بود.

 به فعالیت های پژوهشی بیشتر بها داده شود

دکتر داوود شیشه بری عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع در این نشست گفت:  به فعالیت های پژوهشی در این دانشگاه نسبت به دانشگاه های طراز اول کمتر بها داده شده است در حالی که بحث ارایه مقالات علمی پژوهشی به عنوان یک فاکتور مهم در ارتقای استادان و رتبه بندی دانشگاه هاست. وی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه یزد بخواهد رتبه خود را ارتقا دهد باید به فعالیت های پژوهشی بیشتر بها داده شود و اعضای هیأت علمی هم باید تلاش کنند تا فعالیت های پژوهشی بیشتری انجام دهند.

چرا مدارکم چندین بار گم شد؟

مهندس مجتبی شریف نژاد عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری، زیاد بودن آمار پذیرش دانشجو و کمبود امکانات فیزیکی و سخت افزاری را از دغدغه های مهم دانشکده هنر و معماری دانست و ادامه داد: کمبود سیستم های گرمایش و سرمایش، ارتباط ضعیف علمی با سازمان های خارج از دانشگاه، پایین بودن ضریب واحدهای عملی و کارگاهی، بی نظمی در سیستم اداری و ارسال نامه ها که به گفته وی باعث گم شدن مدارک ارسالی وی به تهران شده است و همچنین بحث شفافیت سازی شرایط بورس شدن برای دوره دکترا و ضرورت در نظرگرفتن تفاوت های موجود میان رشته های مختلف در ارزیابی ها و تصویب قوانین از جمله مواردی بود که در ادامه صحبت های این عضو هیات علمی جوان مورد توجه قرار گرفت.

 به فعالیت های ورزشی بانوان توجه شود

دکتر مریم مستاجران از دانشکده فیزیک در این جلسه گفت: به فعالیت های ورزشی بانوان شاغل در دانشگاه توجه شود. وی در ادامه افزود: در دانشکده فیزیک قصد داشتیم باشگاه فیزیک راه اندازی کنیم و لی به دلیل اینکه نفوذ زیادی در دانشگاه نداریم تاکنون نتوانستیم کاری از پیش ببریم. وی درباره ارتباط با صنعت نیز پیشنهاد کرد: یک سری کارگروه برای بازدیدها ایجاد شود. مشکلات استفاده از پژوهانه و کمبود فضا در دانشکده نیز از دیگر مواردی بود که وی مطرح کرد. دکتر مستاجران همچنین خواستار حمایت مسوولان دانشگاه یزد از سفرهای خارجی اعضای هیات علمی شد.

ورودی های دانشگاه زیادند

دکتر مریم صالح زاده ابرقویی عضو هیات علمی علوم روانشناسی وی در ابتدا از زیاد بودن تعداد ورودی های این رشته گلایه کرد و نداشتن فضای آموزشی و همچنین محدودیت امکانات آموزشی را مشکلات این گروه دانست. وی کمبود تجهیزات آزمایشگاه روانشناسی و کمبود بودجه را از دیگر مواردی ذکر کرد که این گروه با آن مواجه است. وی همچنین در سخنان خود به بحث کمبود نیروی انسانی برای برگزاری امتحانات اشاره کرد.

 به فعالیت های آموزشی بیشتر بها داده شود

در ادامه دکتر سمانه اسعدی عضو هیات علمی گروه روانشناسی گفت: باید موضوع کاهش انگیزه در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه آسیب شناسی شود. به گفته وی سطح انگیزشی در دانشگاه بسیار پایین است و اگر سطح انگیزشی دانشجویان پایین باشد، کیفیت هم پایین می آید. وی افزود: باید پژوهش هایی انجام شود تا مسایل و مشکلات شناسایی شود. از نظر وی وظیفه اصلی دانشگاه آموزش نیروی انسانی است که باید با کیفیت بالا دانش آموخته شوند بنابراین باید به آموزش بهای بیشتری داده شود. دکتر اسعدی خاطرنشان کرد: وابستگی ارتقای علمی به بحث های پژوهشی، این وظیفه اصلی را تحت الشعاع قرار داده است.

آزمایشگاه های دانشگاه را تجهیز کنید

دکتر ربابه حاجیان عضو هیات علمی گروه شیمی نیز در این نشست گفت: دانشگاه باید قبل از جذب نیروی انسانی فضای کاری مناسب را برای وی ایجاد کند تا دچار رکود نشود و از اطلاعات روز عقب نماند. وی همچنین خواهان توجه بیشتر به مسأله تجهیز آزمایشگاه های این گروه شد.

 امنیت شغلی نداریم

در این جلسه دکتر آفاق تابنده ساروی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی گفت: دانشکده منابع طبیعی و گروه ژنتیک بسیار با کمبود امکانات مواجه است و علاوه بر آن همکاری مناسبی هم بین دانشکده های مختلف این دانشگاه وجود ندارد و امنیت شغلی هم برای ما وجود ندارد.

 کمبود امکانات آزمایشگاهی؛ مشکل اصلی

دکتر سمیه قاسمی جوان ترین عضو هیات علمی دانشگاه هم که در این نشست حضور داشت، کمبود امکانات آزمایشگاهی  را مشکل اصلی دانست همچنین برای واحدهای عملی این دانشکده به نبود آزمایشگاه استاندارد اشاره کرد.

 کمبود منابع کتابخانه ای

دکترالهام رسولی ثانی آبادی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی در سخنان خود با استقبال از ابتکار عمل دانشگاه یزد در تشکیل این نشست، گفت: وقتی پیامک دانشگاه را برای دعوت به این جلسه دریافت کردم، بسیار خوشحال شدم که در سطح مدیریت کلان دانشگاه با وجود مشغله فراوان، به این نکات ظریف هم توجه می شود. در این جلسه کمبود منابع در کتابخانه مرکزی دانشگاه را مشکل این گروه دانست. وی پیشنهاد کرد در دانشکده علوم انسانی یک کتابفروشی تخصصی ایجاد شود تا کتاب های تخصصی مورد نیاز دانشجویان را ارایه کند. وی مشکلات ناشی از شیوه برگزاری امتحانات و کمبود فضای آموزشی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد.

 از نگرش کمی گرا پرهیز کنیم

دکترسید محمد مهدی المدرسی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت نیز در این نشست گفت: ما در دانشگاه یزد علاوه بر اینکه با کمبود نیروی اداری مواجه هستیم باید بدنه علمی دانشگاه را هم رشد دهیم. وی نگرش کمی گرا را عامل اصلی عقب ماندگی در جامعه علمی کشور معرفی کرد و آن را ناشی از حاکمیت رشته های مهندسی و علوم پایه بر جامعه علمی و عدم توجه لازم و کافی به رشته های بین رشته ای و علوم انسانی دانست. به گفته وی، نگرش کمی گرا در مدیریت و برنامه ریزی باعث یک سری محدودیت هایی می شود. دکتر المدرسی خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی باید کمتر به فکر مقالات و رزومه پر کردن باشند بلکه باید به دنبال حل مساله باشند. وی در همین خصوص خواهان تغییر ملاک های ارزیابی علمی شد.

 تکریم اعضای هیأت علمی جوان را هم جدی بگیریم

در ادامه این جلسه دکتر سعید ابراهیمی عضو هیات علمی گروه مکانیک گفت: مشکل مسکن اساتید غیر بومی باید با یک سیاست درست حل شود و پیمانی بودن قراردادها نیز مشکل دیگر هیات علمی جوان است که باید با حمایت مسوولان برای آن چاره جویی شود. وی همچنین از برخورد ناشایست برخی دانشجویان با اعضای هیات علمی گلایه کرد و گفت: باید شرایط به صورتی باشد که دانشجویان با تمامی اعضای هیأت علمی چه جوان و چه باسابقه برخورد مناسبی داشته باشند.

 پژوهشکده های بین رشته ای تأسیس شود

محسن رفیعیان عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری گروه شهرسازی گفت: ما می توانیم بحث های بین رشته ای را ایجاد کنیم و با ایجاد یک پژوهشکده میان رشته ای با هیات علمی جوان می توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم.

پایداری کیفیت در گرو تلاش همه دانشگاهیان است

رییس دانشگاه یزد بعد از شنیدن دغدغه ها و مسائل اعضای هیات علمی جوان در این نشست گفت: ما روی توانمندی و قابلیتهای شما حساب کردیم نیروی جوان از تجربیات نسل گذشته درس می گیرد و همراه با تحولات علمی به پیش می روند. دکتر محمد صالح اولیاء  صداقت، صراحت و پویایی را از ویژگی های بارز اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه بر شمرد و افزود: همه این خصوصیات نشان می دهد که می توان حساب ویژه ای روی جوانان باز کرد و این جلسه خاص را نیز با همین نیت برگزار کردیم.

رییس دانشگاه یزد با بیان اینکه با توجه به ویژگی های خاص جوانان عضو هیأت علمی، انتظارات دانشگاه هم از آنان خاص است، افزود: این انتظارات می تواند هم در روند پیشرفت خودتان و هم در روند توسعه و اعتلای دانشگاه تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای کیفیت در گرو انگیزه، تلاش و مسوولیت پذیری همه دانشگاهیان گفت: انگیزه استاد روی دانشجو تاثیرگذار است و اگر باور داشته باشیم که دانشگاه یزد می تواند به جایگاه بالا برسد مطمئنا دانشجویان هم چنین اعتماد به نفسی را پیدا  خواهند کرد. رییس دانشگاه یزد در زمینه جذب دانشجویان نخبه به برخی از تمهیداتی که اخیرا در کمیسیون دایمی هیات امنای این دانشگاه اندیشیده شده است، اشاره کرد و افزود: ما از طریق برخی مشوق ها در تلاشیم رتبه های بالای کنکور را مورد توجه ویژه قرار داده و جذب کنیم اما بر این باوریم پایداری کیفیت در گرو تلاش همه ماست. اگر در دانشگاه یزد ما مزیت های ویژه قرار دهیم اعم از علمی و غیر علمی اثر خود را در ورودی های بعدی خواهد گذاشت و این مهم مستلزم تلاش همه دانشگاهیان است.

دکتر اولیاء در ادامه سخنان خود اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه را به توجه بیشتر به نظم در امور توصیه کرد و افزود: جدیت و مسئولیت پذیری در فرآیند تدریس و مشاوره دادن به دانشجویان بسیار مهم است. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد همواره بهترین افراد را انتخاب و جذب می کند و از آنان بیشترین انتظار را هم دارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما به دنبال سیاست شفاف سازی و داشتن شاخص هستیم و در ارزیابی کار گروه ها و دانشکده ها نیز قدم اول را برای شفاف سازی برداشته ایم و سعی داریم فرصت ها را برای بروز خلاقیت ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد سیاست تفویض اختیار و تخصیص بودجه ها را شروع کردیم و بر این باوریم که با هزینه های کم و ابتکارات فردی می توان راه حل های خوبی ارائه داد. شاخص های این دانشگاه استاندارد است.کار بزرگ ما در این دوره مدیریت بهبود توام با کیفیت بهره وری است تا با استفاده از روشهای علمی و تجربیات عملی بتوانیم کیفیت و بهره وری را در این مجموعه افزایش دهیم.

وی درباره تعامل اساتید و دانشجو گفت: عضو هیأت علمی می‌تواند در عین جدیت، با دانشجویان بسیار خوب برخورد کند و رفتار مناسب با دانشجو روی انگیزه و رشد علمی آنان نیز تاثیرگذار است. وی دادن اعتماد به نفس به دانشجو را نیز بسیار مهم ذکر کرد و افزود: باید به جنبه روانی رفتار با دانشجویان نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

رییس دانشگاه یزد در پایان پیشنهاد کرد اعضای هیأت علمی جوان این دانشگاه ایده ها و نیازهای خود را با تشکیل تعاونی، انجمن و تشکل های علمی و رفاهی پی گیری کنند. دکتر اولیاء در تبیین اهمیت و ضرورت تحقق این پیشنهاد گفت: فعالیت شما در قالب این تشکل ها باعث می شود تا صدایتان رساتر به گوش ما برسد و دانشگاه نیز ازایجاد این بسترها حمایت خواهد کرد.

گزارشگر: الهام میرفخرایی

عکس: مهدی دهقان چناری

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا