با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا ازخدمت خواهران و برادران مرخص ، و به سوی جایگاه ابدی سفر می كنم . و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم . و از خدای رحمان و رحیم می خواهم كه عذرم را در كوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد

این آخرین جملات متن وصیت نامه همان کسی است که عظیم ترین انقلاب دوران را رهبری کرد. رهبری مجتهد ، فیلسوف ، عالم به زمان ، سالک الی الله و شخصیتی اسلامی به تمام معنا. داغ این فراغ را اگر وصال جانشینی چون حضرت آیت الله خامنه ای نبود به راستی چگونه می توانستیم تسلا دهیم.

در بیست و پنجمین سالگرد حضرت روح الله با میثاق او پیمانی دوباره می بندیم و با جانشین بر حقش عهدی دوباره . اما حضرت امام ارشاداتشان را در یک میراث عظیم به ما سپردند که جا دارد هر روز آنرا مرور کنیم. وصیت نامه امام که ارزش بار ها خواندن و توجه دارد.

در سال های حیات ایشان همواره ما به عنوان دانشگاهیان  بار ها مورد خطاب او بودیم و در وصیت نامه نیز بار ها بر اهمیت دانشگاه و اهمیت توجه به آن تاکید  داشته اند. آنجا که در وصف دانشگاه می نویسد" مقدرات كشورها دردست محصولات آنها است " ویا آنجا که نجات کشور و ملت را وابسته به نجات دانشگاه از انحراف میدانند.

توصیه موکد ایشان در وصیت نامه به جلوگیری از غرب و شرق زدگی دانشگاه هاست. که هرچه ما غربزده یا شرقزده شویم استقلال و هویت خود را از دست خواهیم داد اهمیت دانشگاه را امام در آنجا میداند که دولتمردان از بین اینان انتخاب می شوند از این وجه اگر میخواهیم فردای کشور تامین باشد بایستی ابتدا دانشجویان امروز را بسازیم

حضرت روح الله  به تمام عناصر دانشگاه از دانشجو تا استاد توجه میدهد و میخواهند از همگان که هیچگاه نسبت به این مسئله بی تفاوت نباشند که اگر دانشگاه به فساد کشیده شد کل یک ملت نابود می شود و اگر دانشگاه اصلاح شد کل کارها اصلاح میشود

ایشان اصلاح را وظیفه همگان می داند ولی از همه بیشتر دانشگاه و دانشجویان را مورد خطاب قرار میدهد که این وظیفه همه ما مدعیان پیرو امام و رهبر را سنگین میسازد و بایستی در تمام دانشگاه ها توجه کامل به اصلاح دانشگاه و دانشگاهی داشته باشیم.

از توطئه هایی که امام راحل ما را به آن توجه می دهد توطئه جدا کردن دانشگاه و دانشگاهیان از روحانیون و حوزه هاست که با دور اندیشی خاصی دو طرف را به وحدت و همدلی میخواند وتوجه میدهد که دوری و بدبینی این دو قشر به یکدیگر حاصل خدعه های دشمنان است و نتیجه اش باز شدن پای استعمارگران می شود. او در بخشی از وصیت نامه خود چنین می فرماید:

"توصیه اینجانب آن است كه نسل حاضر و آینده غفلت نكنند ودانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محكمتر و استوارتر سازند و از نقشه ها وتوطئه های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنكه فرد یا افرادی را دیدند كه باگفتار و رفتار خود در صدد است بذر نفاق بین آنان افكند او را ارشاد و نصیحت نمایند؛ و اگر تاثیر نكرد از او روگردان و مخصوصا اگر دراساتید كسی پیدا شد كه می خواهد انحراف ایجاد كند، او را ارشاد و اگر نشد، ازخود و كلاس خود طرد كنند. و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است . و توطئه ها در دانشگاهها از عمق ویژه ای برخوردار است و هرقشر محترم كه مغز متفكر جامعه هستند باید مواظب توطئه ها باشند"

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا