دکتر صدرا ابرقویی: طرح های پژوهشی باید به سمت تولید فناوری و ثروت  در کشور پیش رود

دکتر ناصر صدرا ابرقویی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد اظهار داشت :کارها و طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در کشور ما باید کاربردی باشد و کشور ما از نظر تولید مقاله اشباع شده است لذا باید طرح های پژوهشی به سمت تولید فناوری و ثروت  در کشور پیش رود
وی افزود: دانشگاه باید پاسخگوی بخش های اقتصادی خصوصآ تولیدی باشد. دانشگاه در  طراحی و تدوین رشته های تحصیلی خصوصآ تحصیلات تکمیلی باید با توجه به نیاز جامعه اقدام نماید به گونه ای که فاغ التحصیلان  آن بتوانند با تکیه بر علوم فرا گرفته  در توسعه فناوری و تولید ثروت موثر  باشند.
دکتر صدرا ابرقویی در این راستا  با اشاره به سه خصلت مهم یک مدرس گفت: مدرس خوب باید نظام مند تدریس کرده و به صورت مرحله ای با تحریک هوش هیجانی و هوش عقلی و با زبانی ساده و شیوا  دانشجو  رادر فراگیری مطالب علمی کمک نماید و پر واضح است که در این راستا مدرس می بایست فعالیت های تحقیقی و پژوهشی مستمر را در برنامه های خود قرار دهد  

وی در ادامه در خصوص در پیش رو بودن فصل امتحانات دانشگاه ها و با بيان اين‌كه دانشجو بايد تعامل ذهن با مطالب علمي را در طول ترم ايجاد كند، خاطرنشان كرد: براي فهم درست و كامل يك مطلب حداقل سه مرحله روخواني، خواندن و تمرين و تكرار بايد طي شود تا مطالب يك درس در حافظه بلند او قرار گرفته و  ملكه ذهن شود. زيرا با يكبار خواندن و سطحي خواندن نمي‌توان به فهم درستي دست يافت.

وی با اشاره به اين‌كه فرآيند تعليم و آموزش يك پروسه تدريجي، مستمر و زمان‌بر است، گفت: اگر قرار باشد دانشجو فقط در يك هفته فرجه امتحانات يا شب امتحانات درس بخواند مثل اين است كه بگوييم يك دوره چهار ساله كارشناسي را چهار ماهه مي‌توان تمام كرد.

وي تصريح كرد: البته بعضي دانشجويان سركلاس، درس را فرا مي گيرند كه اين يك ويژگي است و اين افراد در ايام امتحانات يا فرجه امتحان، دروس را مرور مي‌كنند اما بعضي از دانشجويان در اين ايام، براي نخستين‌بار كتاب يا جزوه را باز مي‌كنند كه به هيچ وجه مطلوب نيست. در هر مقطع تحصيلي براي آن‌كه مطالب در ذهن فرد ماندگار و پايدار شود بايد ذهن خود را با مطالب و مباحث علمي در کلاس فعال كنند؛ در غير اين صورت نمي‌توان در یک مدت کوتاه  روز يك كتاب را به صورت عمیق فهميد.

وي مشغله ذهني را دليل عدم مطالعه دانشجويان در طول ترم عنوان كردو افزود: اقتضاي سن دانشجويان، فكر كردن درباره آينده خود به ويژه آينده شغلي است كه ممكن است روي درس خواندن دانشجو اثر بگذارد؛ اگر يك دانشجو در دوران تحصيل خود به اين مسايل بينديشد نه تنها از موفقيت در تحصيل باز مي‌ماند بلكه نمي‌تواند مهارتي براي آينده شغلي خود نيز كسب كند و در نتيجه آينده شغلي وي نيز با چالش مواجه مي‌شود. به همين دليل بايد به درس خواندن كه وظيفه‌ي اصلي يك دانشجو است، تمركز كنند و با هدف و برنامه‌ريزي براي تحصيل در مدارج بالاتر افكار اضافي و حاشيه‌اي را از ذهن خود دور كند.

دکتر صدرا ابرقویی با بیان اینکه ذهن دانشجو بايد بر درس خواندن متمركز باشد، تصريح كرد: دانشجويان بايد از مسايل حاشيه‌اي ذهن خود كاسته و هدف اصلي خود را رسيدن به يك درجه علمي مناسب قرار دهند. زيرا گاهي ديده مي‌شود مسايل حاشيه‌اي جاي مسايل اصلي را مي‌گيرد و اصل بحث  كه تحصيل است به حاشيه مي‌رود.

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا