ديدار صدها نفر از علما، فضلا، روحانيان و طلاب استان يزد با رهبر انقلاب اسلامي

 

يزدفردا :حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امشب در ديدار صدها نفر از علما، فضلا، روحانيان و طلاب استان يزد با اشاره به بروز مسائل پيچيده اقتصادي، مالي، سياسي و اجتماعي، نياز جامعه امروز به دانش دين را بيشتر از گذشته دانستند و بصيرت، وسيع نگري، پارسايي، تقويت بنيه علمي و پاسخگويي به نيازهاي همه قشرهاي مردم را ضروريات امروز روحانيت برشمردند.

ايشان  و خاطرنشان كردند: بايد صاحب نظراني كه داراي بنيه قوي فقهي و نگاه امروزي به مسائل هستند با تلاش مضاعف و تكيه بر فقه و مبادي فقهي به تبيين مسائل مختلف و پاسخگويي ديني به اين نيازهاي جديد بپردازند.
ايشان «رشد و تقويت استخوان بندي و بنيه علمي حوزه ها را امري ضروري برشمردند و با اشاره به رويش مباركي كه در حوزه علميه مشاهده مي شود افزودند: اين رويش خجسته، بايد گسترش و توسعه يابد به گونه اي كه پس از مدت زماني مشخص، در همه شهرهاي كشور، مجتهديني با تراز بالا براي گسترش دانش دين حضور داشته باشند كه اين كار نياز به تقويت توان علمي حوزه ها دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي،‌وسيع نگري را از ديگر نيازهاي روحانيان و حوزه هاي علميه دانستند و با اشاره به خدمت بسيار ارزشمند امام راحل عظيم الشأن مبني بر مطرح كردن مسائل جامعه و جهان در حوزه هاي علميه افزودند: اگر روحاني از وسيع نگري برخوردار نباشد مصاديق واقعي احكام و اوامر الهي را نمي شناسد و اين آيات سعادت بخش را در ابعادي محدود و كوچك، منحصر مي سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه، به بحث امر به معروف و نهي از منكر پرداختند و افزودند: مصداق كامل و تمام امر به معروف، ايجاد جامعه و حكومت اسلامي و مصداق كامل نهي از منكر، نهي از يك جامعه طاغوتي است اما در صورت فقدان وسيع نگري، اين حكم عظيم خداوند، در مسائل جزيي خلاصه خواهد شد.
ايشان بصيرت را ديگر خصوصيت لازم روحانيت برشمردند و خاطرنشان كردند: روحانيِ مفيد، يعني روحاني بصير چرا كه اگر بصيرت نباشد، شخص در تشخيص جايگاه خود و موقعيت دشمن، اشتباه مي كند و همانگونه كه متأسفانه در مسائل سياسي، ديني و اجتماعي بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودي را مورد حمله قرار مي دهد.
ايشان تأكيد كردند طلبه نمي تواند و نبايد فقط به مطالعه در حجره بسنده كند بلكه بسيار مهم و ضروري است كه از مسائل داخلي و جهاني، جريانهاي سياسي، منفذهاي احتمالي نفوذ دشمن و ديگر مسائل مهم،‌ به خوبي آگاه باشد.
ايشان، گسترش و تنوع مخاطبان روحانيت را مورد اشاره قرار دادند و خاطرنشان كردند: نبايد فقط با اكتفا به ظاهر افراد، آنها را بي نياز و بي اعتنا به دين فرض كرد بلكه بايد آحاد مردم را مخاطبان روحانيت دانست و براي تبليغ دين در ميان آنان آمادگيهاي لازم را كسب كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، كشف و درك جوهره ‌دينداري ملت ايران را از بركات و درسهاي بزرگ امام خميني رضوان الله تعالي عليه برشمردند و با اشاره به اعتماد مستمر و عميق امام راحل به مردم افزودند: مردم امروز نيز به «قرآن و دين و روحانيت» علاقه مندند و روحانيان بايد با اتكا نكردن به حرفهاي تكراري براي همه قشرها و سطوح مختلف فكري، حرفهاي نو و جذاب داشته باشند.
ايشان در همين زمينه، بازخواني مكرر و تفكر در آثار و افكار استاد شهيد مرتضي مطهري را براي مبلغان و طلاب، لازم و واجب دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي،‌پارسايي را در كنار علم و دانش، ديگر خصوصيت لازم روحانيت برشمردند و خاطرنشان كردند: روحانيت بايد به گونه اي عمل كند كه مردم حرص نزدن درباره دنيا را در رفتار او كاملاً مشاهده كنند و دستيابي به اين خصوصيت نيازمند تهذيب و افزايش معنويت است.
رهبر انقلاب اسلامي، گسترش ارتباط متقابل و صميمانه روحانيت و دستگاه مديريت كشور به وي‍ژه مديريت اجرايي را نيز مورد تأكيد قرار دادند.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان استان يزد را دارالعباده و دارالعلم خواندند و با تجليل از علماي برجسته و شخصيتهاي گرانقدر ديني اين منطقه افزودند: يزد خاستگاه علمِ دين بوده است و روحانيت و طلاب استان بايد سطح علمي آن را به نقطه درخشاني برسانند كه از گذشته تا امروز ما به آن افتخار مي كنيم.
ايشان با بزرگداشت ياد شهيد آيت الله صدوقي، مرحوم آيت الله خاتمي و مرحوم آيت الله اعرافي افزودند: اين سه عالم جليل القدر، منطقه يزد‌ هريك خصوصيات برجسته اي داشتند و طلاب جوان بايد با پشتكار و تلاش مضاعف، راه آنان را ادامه دهند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين صدوقي امام جمعه يزد و نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به تلاش حوزه علميه يزد در تربيت طلاب فاضل و توانا گزارشي از وضع اين حوزه علميه بيان كرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا