احسان عابدی

کاری ندارم که موسیقی و کنسرت خوب است یا بد. این مساله باید با هم‌اندیشی علمای اهل فکر و مسئولین استان بررسی و به هرحال حل شود که یزد کنسرت می‌خواهد یا نمی‌خواهد.

اما وقتی برگزاری یک کنسرت موسیقی یا هر برنامه دیگری مجوز اجرا از مراکز ذی‌صلاح دریافت می‌کند، نباید با  اخلال‌گری و زیر پا گذاشتن قانون آن را تعطیل کرد. بارها و بارها رهبر معظم انقلاب قانون‌مداری مردم و مسئولین را تذکر داده‌اند و فصل الخطاب را قانون دانسته‌اند. هرکس معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی و پیروی از ولایت فقیه است ملزم است قوانین نظام را – خوب یا بد- رعایت کند.

اتفاقات اخیری که در جریان کنسرت یک خواننده سنتی در یزد روی داد، مصداق بارز قانون‌شکنی و ناهنجاری اجتماعی بود که هیچ منطقی برای دفاع ندارد. اگر جریانی مخالف برگزاری کنسرت است باید قبل از صدور مجوز و قطعی شدن برنامه، از مراجع قانونی و دینی پیگیری کند و با ارائه دلایل و مستندات خود، مانع برگزاری شود. نه اینکه بعد از صدور مجوزها و طی مراحل قانونی و تبلیغات و بلیط فروشی، آن هم در حین اجرا با هوچی‌گری و داد و بیداد برنامه را بر هم بزند.

مردم ما خاطرات بدی از قانون شکنی و غوغاسالاری دارند. بدترین‌شان هم اغتشاشات اسف‌بار در جریان فتنه 88 است که چند ماه عده‌ای شعبان بی‌مخ با هدایت سران فتنه به خیابان‌ها ریخته و به بهانه دروغ بزرگ تقلب، امنیت و آسایش را از مردم گرفته بودند.

اگرچه عمق فاجعه‌ای که در سال 88 افتاد به هیچ وجه قابل مقایسه با برهم زدن یک کنسرت در یزد نبوده و نیست اما هر جا قانون‌شکنی شود باید با آن برخورد شود. متاسفانه رسانه‌های داخلی و خارجی این مساله را به طور نازیبایی منتشر کردند که در شأن دارالعباده یزد نبود. البته برخی رسانه‌های مغرض هم از این آب گل‌آلود، ماهی‌های سیاسی خود را گرفتند و ناجوانمردانه بدون هیچ سندی این جریان را به اصولگرایی ربط دادند.

نکته مهمی هم که باید مورد توجه مسئولین ارشد استان باشد این است که برنامه‌های فرهنگی و هنری در دارالعباده یزد باید متناسب با روحیات و بافت مذهبی این دیار باشد. مبادا به نام فرهنگ و هنر، در پازل تهاجم فرهنگی دشمن بازی کنیم. مدت‌هاست که فضای عمومی و مذهبی یزد با برگزاری کنسرت در یزد مخالفت می‌کند و علما و ائمه جمعه نیز بارها در این باره تذکر داده‌اند. لذا بهتر است مسئولین استان و طیف مخالف به ویژه علماء در این باره گفتگو کرده و به قول معروف سنگ‌های خود را وابکنند!

نکته پایانی و قابل تامل اینکه رسانه‌هایی که 5 سال پیش در برابر آشوب‌های خیابانی و سلب امنیت و حتی کشتار مردم توسط فتنه گران سکوت کرده و قانون‌شکنان را «خداجو» هم می‌نامیدند، حالا برای اخلال در یک کنسرت، عربده قانون‌گرایی سر داده و خواستار برخورد قانونی با متخلفین شده‌اند!
این هم طنز روزگار است...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا