به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان یزد، به منظور آشنایی بیشتر اعضای کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد، دبیرخانه کارگروه تصمیم گرفت تا سلسله بازدیدهایی را از مراکز علمی و تحقیقاتی برتر کشور در حوزه گیاهان دارویی ترتیب دهد. با توجه به فعالیت های استان اصفهان در این زمینه و همجوار بودن با استان یزد، این استان به عنوان اولین مقصد بازدید انتخاب گردید.
 از اهداف این بازدید می توان  به مشاهده و آشنایی با فعالیت های عملی انجام گرفته در حوزه گیاهان دارویی ، بررسی مسائل مختلف کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی ، توجه به نقاط آسیب پذیر و حساس در موضوع کشت گیاهان دارویی ، بررسی مسائل بازار در حوزه گیاهان دارویی اعم از عرضه گیاهان به صورت فله، بسته بندی شده، اسانس و عصاره، داروهای گیاهی و .... ، هم اندیشی در مورد مشکلات مختلف فروش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و سایر فراورده ها و آشنایی با فرایند تولید دارو و بررسی مشکلات در این زمینه و کسب راهکارنام برد.
به منظور آشنایی با موضوع کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی، اولین بازدید به کلکسیون گیاهان دارویی اختصاص داشت. در این بازدید اعضا با انواع گیاهان دارویی و گونه های مختلف، روش کاشت، ویژگی ها و خواص و مسائل و مشکلات آن آشنا شدند. همچنین ارتباط بین حوزه کاشت با حوزه بازار گیاهان دارویی در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.
مناسب بودن زمین و آب، متراژ بالای کشت، کشت گیاهان دارویی برای فضای سبز شهری، کشت چند نوع گیاه برای پوشش ریسک نوسان قیمت در بازار، استفاده از گیاهان دو بعدی (خوراکی- دارویی)، تقبل هزینه اولیه به منظور فرهنگ سازی کشت گیاهان دارویی، کشت بر اساس قرارداد متقن و دقیق،  توجه به ساختار شرکتی قوی به منظور حضور موفق در بازار، در نظر گرفتن پتانسیل صادراتی برای انتخاب نوع گونه مورد کشت، برخی از موضوعاتی بود که در این بازدید مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت .
بازار گیاهان دارویی اصفهان، محل تجمع و فروش انواع محصولات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می¬باشد. شرکت های فعال در زمینه کشت و تولید، فراوری و تبدیل و بازرگانی که تشکیل دهنده یک چرخه کامل در امر بورس مبادلات عمده گیاهان دارویی می باشند، در این بازار نمایندگی داشته و محصولات خود را عرضه می نمایند. در این بازدید، اعضا با شرکت های مختلف و محصولات آن ها آشنا شده و مسائل حوزه بازار گیاهان دارویی را بررسی نمودند. در جریان این بازدید، مدیر بازار نیز توضیحاتی در مورد فعالیت های بازار و محصولات گوناگون ارائه نمود. در پایان نیز جلسه ای با حضور تعدادی از اعضا و مدیر بازار برگزار و مسائل و تجربیات به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.
برخی از موضوعاتی که در این بازدید مورد تحلیل و بررسی اعضا گرفت عبارتند از: انواع و اشکال بسته بندی و نوآوری در ارائه محصولات گیاهان دارویی، تجمیع مراکز فروش فرآورده های گیاهان دارویی، فرهنگ سازی از طریق برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی مختلف در ارتباط با موضوعات گوناگون گیاهان دارویی، تقویت بخش کشت و تولید به صورت انبوه، تولید گیاهان دارویی با صرفه اقتصادی بر اساس نیاز بازار، توجه به ضمانت های مناسب برای اطمینان در تولید.
بازدید آخر از شرکت داروسازی رها انجام شد. در ابتدا یکی از مسئولین شرکت ضمن خیر مقدم به تشریح فعالیت های شرکت رها و معرفی انواع محصولات آن پرداخت. سپس اعضا سوالات خود را مطرح نموده و با فعالیت های داروسازی بیشتر آشنا شدند. در ادامه بازدید میدانی از خطوط تولیدِ دارو در شرکت انجام شد و اعضا از نزدیک با فرایند تولید دارو آشنا شدند. در پایان این بازدید نیز جلسه جمع بندی با حضور مدیر عامل شرکت برگزار گردید و اعضا سوالات خود را در مورد تولیدِ دارو و سایر موارد، مطرح نمودند.
 بررسی و تشریح وظایف واحدهای مختلف شرکت داروسازی، شیوه¬های کنترل کیفیت در مراحل تولید، توجه به فرایند فرمولاسیون در داروسازی، صادرات دارو، هزینه ها و فرایند تولید دارو، مجوزهای لازم جهت تولید، چگونگی فروش دارو در بازار داخل و خارج، توجه به داروهای گیاهی و بیوتکنولوژی، کاربرد نانو در گیاهان دارویی از فعالیتهای انجام شده در این بازدید بود.
لازم به ذکر است در پایان از اعضا در مورد کیفیت بازدید نظرسنجی به عمل¬ آمد. همه اعضا از کیفیت بازدید و کاربردی بودن آن ابراز رضایت نموده و خواهان استمرار این گونه بازدیدها شدند. همچنین به منظور ترویج فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی، اعضا خواهان برگزاری یک جشنواره استانی گیاهان دارویی در سطح استان یزد شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا