آزمايشگاه پردازش موازی گروه علوم کامپیوتر دانشکده ریاضی دانشگاه یزد با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، تنی چند از مسؤولان و اعضای هیأت علمی این دانشکده ریاضی افتتاح شد.

به گفته مسؤول راه اندازی آزمایشگاه پردازش موازی،  اين آزمايشگاه   يک مرکز محاسباتی  و با هدف  ارائه خدمات  دررابطه با آموزش و اجرای برنامه ها بصورت موازی در زمينه‎های ديناميک سيالات محاسباتی، محاسبات اجزای محدود سازه‎ای، محاسبات نانوتکنولوژی و بیوانفورماتیک و سایرزمینه ها به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید است. 

دکتر شاهزاده فاضلی با بیان اینکه به دليل پيچيدگی و حجم بالای محاسبات مورد نياز مسائل محاسباتی در اکثررشته ها که عمدتاً مسائل واقعی هستند، انجام محاسبات و تحليل نتايج آنها روی رايانه‎های معمولی و به صورت سری در عمل غيرممکن است، افزود: راه اندازی آزمایشگاه های پردازش موازی يکی از راهکارهای متداول برای غلبه بر اين محدوديت هاست که بر همين اساس دانشکده ریاضی دانشگاه یزد آزمايشگاه پردازش موازی را راه‎اندازی کرده‎است.

وی گفت: این آزمایشگاه مجهز به یک کلاستر متشکل از سرور و تعدادی کامپیوتر چنده پردازنده ای است که سیستم عامل لینوکس و نرم افزار MPI نیز برروی آن نصب و قابل استفاده است.

وی ابراز امیدواری کرد: بهره برداری از اینگونه آزمایشگاه ها بتواند گام مهمی درراستای ارتقای دانشگاه یزد و کشور باشد .

خبرنگار:الهام میرفخرائی

تصاویر:رویا جلالی

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا