یک کارشناس مامایی در یزد با اشاره به روشهای کاهش درد قاعدگی در دختران توصیه کرد: در این دوران استفاده از مسکن‌های مفنامیک اسید، آسپیرین با تجویز پزشک مؤثر انجام گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، نازیلا نقشین کارشناس مامایی با بیان این که بلوغ یک مرحله بحرانی است گفت. درگذر از این دوره زیربنای زندگی بزرگ‌سالی فرد پی‌ریزی می‌شود و عدم توجه به بهداشت این دوران می‌تواند منجر به مشکلات عدیده جسمی و روحی در بزرگسالی شود.

وی در ادامه    شکل‌گرفتن و کامل‌شدن پستان‌ها (۱۲-۷ سالگی)،  رویش مو در زیر بغل و عانه (۱۵-۹ سالگی)،  جهش رشد (۲ سال بعد از جوانه زدن پستان‌ها تایک سال قبل از عادت ماهانه)،  شروع عادت ماهانه‌ (۱۶-۹ سالگی و  رشد موهای زهار مانند بالغین (۱۸-۱۲ سالگی) از مهمترین علائم و نشانه های این دوران است.

نقشین با اشاره به دوره قادعدگی در دختران افزود: به خونریزی‌ قاعدگی در فواصل زمانی مشخص دوره‌های قاعدگی اطلاق می‌شود  از زمان شروع خونریزی قاعدگی تا شروع خونریزی دوره بعدی یک دوره عادت ماهیانه گفته می‌شود.

این کارشناس مامایی عنوان کرد:     شروع عادت ماهانه‌ بین سنین ۱۶-۹ سالگی و سن متوسط شروع عادت ماهانه ۱۳ سالگی استبه عبارتی،

  حدود ۲ تا ۲/۵ سال بعد از شروع رشد پستان‌ها، دختران اولین قاعدگی خود را تجربه می‌کنند.

نقشین با بیان این مطلب که زمان شروع قاعدگی در هر دختری متفاوت و تا حدودی ارثی است افزود:    دوران قاعدگی به طور طبیعی بین سنین ۹ تا ۱۶ سال شروع می‌شود. تأخیر بیش از ۱۶ سال باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که گاهی ممکن است، در یک دوره خونریزی کم و دوره دیگر بسیار زیاد شودمتذکرشد: به ندرت در اولین قاعدگی‌ها، خونریزی ممکن است آن‌قدر شدید شود که نیازمند به ویزیت پزشک باشد.

وی ادامه داد: طول مدت هر دوره قاعدگی (از اولین روز خونریزی قاعدگی تا شروع خونریزی دوره بعد) از ۲۱ تا ۳۵ روز است، که طبیعی تلقی می‌شود،   معمولاً فاصله دو قاعدگی ۲۸ روز است. اگر در مورد میزان و فواصل قاعدگی دختران سؤالی دارید، بهتر است به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

   نقشین تاکید کرد: خونریزی‌های زیاد، کاهش آهن خون و لزوم جبران آن است که باید به آن توجه داشت.

این کارشناس مامایی متذکرشد: در حالت طبیعی حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد دختران و زنان قبل از خونریزی ماهانه و در شروع آن دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می‌شوند که معمولاً خفیف و جزئی هستند. به این اختلالات تنش‌های قبل از قاعدگی گفته می‌شود. این اختلالات شامل کج خلقی، ضعف و خستگی، نفخ شکم،     میل شدید به مصرف برخی از مواد غذایی  و شیرینی،   یبوست، سردرد، افسردگی، میل به گریه‌کردن،  اختلالات خواب، جوش صورت دل‌پیچه، دردناک شدن پستان‌ها و غیره می شود.

 

وی با اشاره به رعایت نکاتی برای تسکین و یا بهبود ناراحتی‌های جسمی و روحی پیش از قاعدگی  گفت:

مصرف کمتر مواد غذایی که حاوی قند یا شکر به مقدار زیاد هستند و به جای آن استفاده بیشتر از نان، سیب‌زمینی، خرما و حبوبات

مصرف کمتر چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز و جای‌گزینی آن با روغن‌های گیاهی و گوشت سفید (مرغ و ماهی) از جمله این موارد است.

وی توصیه کرد: دختران دقت کنند مصرف کمتر نوشابه‌های کافئین‌دار نظیر قهوه و چای ، کاهش مصرف نمک تا حد ممکن ، مصرف کمتر مواد غذایی که حاوی قند یا شکر به مقدار زیاد هستند و به جای آن استفاده بیشتر از نان، سیب‌زمینی، خرما و حبوبات از دیگر مواردی است که باید توجه کنند.

 

 نقشین با اشاره به روشهای کاهش علایم و شدت  درد قاعدگی گفت: این افراد یک پارچه یا حوله را گرم و روزانه چند بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی موضع درد قرارداده و در بقیه ساعات نیز لباس زیر گرم بپوشند،    از فعالیت‌های شدید در حین بروز درد اجتناب کرده و از دیگر سو    خم‌شدن روی آرنج و زانو‌ها و انجام برخی نرمش‌ها و پیاده‌روی می‌تواند مؤثر باشد.

      وی همچنین بر مصرف غذاهای ساده و زود هضم استفاده، ماساژ شکم، کمر و پهلو‌ها ، پرهیز از خواب زیاد یا کم‌خوابی  تاکید کرد.

     

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا