بشارت نو نوشت:شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق براساس مصوبه ای مبهم و در سکوت مطلق واگذار شده است .

در حالی که تمام مصوبات هیئت واگذاری در سایت سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد شرکت سنگ آهن بافق به همراه معادن چغارت و سه چاهون که از جمله معادن بزرگ سنگ آهن کشور است براساس مصوبه ای که در این سایت قرار ندارد! به صندوق بازنشستگی فولاد و از جمله شرکت های زیر مجموعه های تامین اجتماعی واگذار شده است.

آب انتقالی به یزد از جمله چیزهایی است که برای استخراج و تبدیل این سنگ آهن به کنستانتره از آن استفاده می شود و برای انتقال آب از اصفهان به یزد مردم استان یزد بهای زیادی پرداخته اند. علاوه بر پرداخت عوارضی که از سوی تک تک مردم استان با افزایش نرخ بر قبوض مختلف آنها پرداخت شده، بابت انتقال آب به یزد بارها بر این مردم از سوی استان همجوار منت نهاده شد. حتی از مسئولان کشور نیز باج خواهی و سهم خواهی شده است که آخرین آن ها اعتراض و تهدید به قطع دوباره آب انتقالی به یزد از سوی جمعی از مردم اصفهان بوده است. این تهدید البته بعد از دوبار تخریب و قطع آب یزد صورت گرفته است.

از سوی دیگر به جز شرکت سنگ آهن، در این نقشه ای که برای مردم یزد کشیده شده قراربه واگذاری معادن سنگ آهن چغارت و سه چاهون نیز است.

جدا از اینکه واگذاری این معادن به عنوان انفال مخالف اصل 45 قانون اساسی است به معنای فروش خاک یزد نیز است.

در حالی که گفته می شود تنها عوارض شرکت سنگ آهن بافق که در سال  92باید به دولت پرداخت می شد 800 میلیارد تومان بوده است ، واگذاری این معادن به بخش خصوصی به قیمت 3 هزار و 200 میلیارد تومان آن هم در هشت قسط چهار ساله یعنی چه؟ آیا معنی آن جز این است که خریدار می‌تواند با بخشی از سود که در حد عوارض سال 92 خود است هرساله قسط خرید  معادن را پرداخت کند؟!

35 میلیون تن، دپوی سر معادن

ازسوی دیگر گفته می شود بر سر معدن چغارت، 20 میلیون تن ذخیره سنگ آهن وجود دارد که از  معدن استخراج شده و در همانجا دپو شده است. همچنین بر سر معدن سه چاهون نیز 15 میلیون تن سنگ آهن استخراج شده به همین منوال وجود دارد.

بطوریکه  اگر این معادن تا سه سال دیگر هم تعطیل شوند و از آن ها استخراج و بهره برداری صورت نگیرد تنها و تنها با استفاده از دپوی سر معدن، کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌تواند فعالیت کند.

اما آیا  این 35 تن در قیمت گذاری واگذاری معادن به بخش خصوصی برآورد شده است؟

شواهد و نظرات در این زمینه حاکی از عدم قیمت‌گذاری این مقدار عظیم از مواد معدنی است لذا اگر به ازای هر تن تنها 50 هزار تومان قیمت‌گذاری شود، ارزش این مقدار مواد معدنی که در قیمت‌گذاری لحاظ نشده است را حساب کنید. این پول گیر چه کسانی خواهد آمد؟!

800 میلیاد تومان طلب ذوب آهن از شرکت‌های فولادی

نکته دیگر اینکه گفته می‌شود شرکت سنگ آهن مرکزی ایران حدود 500 میلیارد تومان از ذوب آهن اصفهان و 300 میلیارد تومان از سایر شرکت‌های فولادی بستانکار است.

آیا این مقدار بستانکاری و طلب نیز به حساب خریدار نوشته شده است؟! این مورد نیز همانند مورد قبل با توجه به قیمت 3 هزار و 200 میلیارد تومانی که بر این معادن گذاشته شده، به نظر می‌آید به عنوان هدیه ناقابل به خریدار از آن چشم‌پوشی شده است!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا