به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي استان يزد ، دكتر "حميد امين اسماعيلي" در آيين تكريم و نكوهداشت خدمات دكتر "سيد‌حبيب الله ميرغفوري" رييس سابق جهاددانشگاهي استان يزد كه در سمت رياست دانشگاه علم و هنر ابقاء شد و معارفه دكتر " مهدي باصولي" رييس جديد جهاددانشگاهي استان يزد، جهاددانشگاهي را يكي از مولودهاي به تعبير مقام معظم رهبري، مبارك انقلاب در دانشگاه خواند و گفت: اين نهاد از معدود مولودهايي است كه از سال 1359 با هدف پوند محيط‌هاي دانشگاهي با محيط‌هاي اجرايي و تخصصي كشور تاسيس شده و تاكنون باقي مانده است.
وي با اشاره به سه حوزه‌هاي تعريف شده براي اين نهاد شامل حوزه‌هاي پژوهشي، آموزشي و فرهنگي، تصريح كرد: جهاددانشگاهي در طول حيات خود بالغ بر 10 هزار طرح پژوهشي و فناورانه در حوزه پژوهشي انجام داده كه از ويژگي‌هاي اين طرح‌ها، كاربردي و توسعه‌اي بودن آنهاست.
امين‌اسماعيلي اين ويژگي‌ را نه تنها مختص حوزه پژوهشي بلكه در ديگر حوزه‌ها مانند حوزه آموزشي جهاددانشگاهي به دو صورت كوتاه مدت و بلندمدت ذكر كرد و ادامه داد: آموزش‌هاي كوتاه مدت جهاددانشگاهي به منظور افزايش سطح مهارت‌هاي عمدتا دانش‌آموختگان و دانشجويان است و در بخش آموزش‌هاي بلندمدت نيز با توجه به نياز كشور، آموزش متخصص با فعاليت در حوزه آموزش‌هاي عالي و رسمي كشور است.
وي خاطرنشان كرد: سالانه 500 هزار نفر از آموزش‌هاي ارتقاي مهارتي، قريب 30 هزار نفر در بخش آموزش‌هاي رسمي و 70 هزار نفر نيز در آموزش‌هاي علمي كاربردي، خدمات دريافت مي‌كنند.
معاون جهاددانشگاهي كشور در ادامه نيز اظهار كرد: جهاددانشگاهي در حوزه فرهنگي نيز با تعريف حوزه‌هاي مختلفي به ارائه خدمات و محصولات فرهنگي براي عمدتاً اقشار جوان در كشور فعاليت مي‌كند.
وي ضمن تشريح ساختارهاي سازماني جهاددانشگاهي، تصريح كرد: ساختار سنتي جهاددانشگاهي شامل واحدهاي استاني است كه در هر استان يك واحد و در تهران 13 واحد را شامل مي‌شود كه در مجموع 43 واحد استاني هستند.
وي پژوهشكده‌هاي جهاددانشگاهي را دومين ساختار اين مجموعه بيان كرد و گفت: در حال حاضر 25 پژوهشكده و سه پژوهشگاه زير نظر جهاددانشگاهي فعاليت دارند كه از شناخته‌ترين آنها، رويان است.
امين‌اسماعيلي با اشاره به دو ساختار ديگر جهاددانشگاهي، گفت: هم‌اكنون 2 پارك علم و فاوري در استان‌هي البرز و كرمانشاه و 18 مركز رشد، و نيز 9 شركت و شش موسسه نيز زير نظر جهاددانشگاهي در كشور فعاليت دارند.
وي هدف از اين ساختارها را تلاش براي رفع نيازهاي مشخص جامعه در اسرع وقت و با ارائه پاسخ‌هاي مشخص خواند.
وي جهاددانشگاهي را يك نهاد دانش‌بنيان عمومي و غيردولتي نام برد كه عمدتاً خوداتكاست و فقط 20 تا 25 درصد از هزينه‌هاي خود را باكمك‌هاي ذولتي سامان مي‌دهد و مابقي هزينه‌هايش را با فعاليت‌هاي تعريف شده براي حوزه‌هاي مختلف كه عمدتا پژوهشي است، تامين مي‌كند.
اين مسئول با تاكيد بر روزآمد شدن و هماهنگ شدن جهاددانشگاهي با شرايط جديد كشور، از مهمترين اولويت‌هاي جهاددانشگاهي و مراكز زيرمجموعه آن را حركت به سمت برنامه‌ريزي و كار و تلاش بر اساس برنامه‌، برشمرد.
وي عنوان كرد: متاسفانه با وجود آغاز برنامه‌هاي توسعه‌اي جهاددانشگاهي از سال 1370، به عنوان يك سازمان دانش‌بنيان و انقلابي در سال‌هاي اخير فاقد برنامه بوده است.
امين‌اسماعيلي در بخش ديگري از سخنانش به پتاسيل‌هاي موجود در جهاددانشگاهي يزد و ظرفيت‌ها و ويژگي‌هاي اجتماعي و اقتصادي موجود در استان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در اين مدت اقدامات ارزنده‌اي در بخش اموزش صورت گرفته است كه بايد با توجه به مخاطراتي كه آينده اموزش كشور را تهديد مي‌كند، اين اقدامات تعميق يابد.
وي حوزه پژوهشي واحد يزد را نيازمند تلاش مضاعف دانست و گفت: در اين حوزه نير در بخش‌هايي كه به نظر ما حوزه‌هاي استراتژيكي به شمار مي‌ايند، اقداماتي صورت گرفته و بايد برنماه ريزي شود تا در آينده حرف براي گفتن داشته باشيم.
معاون پژوهش و فناوري جهاددانشگاهي كشور در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: با توجه به ظرفيت‌هاي واحد و استان به آينده جهادانشگاهي استان يزد اميدوارم.
دكتر "سيد حبيب‌الله ميرغفوري" رييس دانشگاه علم و هنر نيز در اين مراسم به بيان اقدامات صورت گرفته در مدت دو سال و هشت ماه فعاليت خود به عنوان رييس جهاددانشگاهي استان پرداخت و گفت: متاسفانه همزمان با تصدي اينجانب تنها ساختمان نيمه ملكي جهاددانشگاهي يزد با فشارهاي استانداري يزد به اداره دارايي پس داده شد لذا اولويت برنامه واحد تامين ساختمان‌هاي ملكي بود كه در اين مدت سه ساختمان ملكي با دو هزار مترمربع عرصه و يكهزار و 200 مترمربع اعياني خريداري و تجهيز شد كه دو ساختمان از نها به يك باب مركز آموزشي و آزمايشگاه تشخصي طبي واحد اختصاص يافت.
وي در ادامه از توسعه آموزش‌هاي كوتاه مدت واحد با وجود مشكلاتي كه گريبانگير مراكز آموزشي ديگر است، خبر داد و گفت: در سالجاري 50 درصد افزايش درآمد در اين بخش نسبت به سال گذشته داشته‌ايم.
ميرغفوري همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه فرهنگي، در رابطه با اقدامات بخش پژوهشي واحد گفت: در دو سال اخير مجوز قطعي دو گروه پژوهشي شامل گروه بوم‌شناسي حيات وحش و تنوع زيستي و گروه نانو مواد اخذ شده است و با توجه به فعاليت گروه تخصصي سراميك و توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه مواد فلزي و غيرفلزي، شاهد راه‌اندازي پژوهشگاه مواد در استان باشيم.
وي ابراز اميدواري كرد با توجه به امكانات موجود در دانشگاه علم و هنر و جهاددانشگاهي استان و هم‌تواني اين دو بخش شاهد موفقيت جايگاه اين نهاد در استان و كشور باشيم.
دكتر "مهدي باصولي" رييس جديد جهاددانشگاهي استان نيز با اشاره به ماهيت جهاددانشگاهي، اين نهاد را مجموعه‌اي پويا، جوان و انعطاف‌پذير با دامنه فعاليت‌هاي گسترده خواند و ادامه داد: جهاددانشگاهي نهادي دائم در حال جوشش دروني، كم هزينه و كم ادعا است.
وي ضمن ياد كردن از موهبتي، هاشمي، شرافت و ميرغفوري روساي گذشته جهاددانشگاهي يزد از ابتدا تاكنون، از اقدامات خيرانه دكتر ميرغفوري در توسعه زيربنايي و زيرساختي مجموعه جهاددانشگاهي استان قدرداني كرد.
باصولي با بيان اين كه جهاددانشگاهي براساس اساسنامه پلي ميان دانشگاه و جامعه است، گفت: البته بنا به دلايلي در يزد، جهاددانشگاهي را بيشتر به عنوان دانشگاه مي‌شناسند ولي در واقع اين نهاد در استان يزد از ظرفيت‌هاي بسيار خوبي برخوردار است.
وي با اشاره به اين ظرفيت‌هاي در بخش‌هاي مختلف مهخمترين جهت‌گيري واحد يزد در برهه اخير و پس از جدايي سازماني از مجموعه دانشگاه علم و هنر را توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي و فرهنگي و گسترش روابط و همكاري‌ها با ساير دستگاه‌هاي استان خواند.
رييس جهاددانشگاهي استان همچنين به ظرفيت‌هاي موجود در شهرستان‌هاي تابعه استان اشاره كرد و از آمادگي جهاددانشگاهي يزد براي ورود در عرصه‌هاي مورد نياز و كاربردي در اين مناطق براساس اين ظرفيت‌ها و با تاكيد بر مقوله‌هايي مانند توسعه‌هاي منطقه‌اي و احياء صنايع دستي و غيره خبر داد.
گفتني است؛ پايان‌بخش اين مراسم كه با حضور افخمي مشاور استاندار يزد، اميني رييس دانشگاه پيام نور استان و جمع ديگري از مسئولان استان در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علم و هنر برگزار شد، نيز اعطاي لوح تقدير از طرف  رئيس جهاددانشگاهي كشور آقاي دكتر طيبي به نمايندگي از طرف معاون پژوهشي جهاددانشگاهي به آقاي دكتر ميرغفوري به پاس زحمات و حكم انتصاب به رييس جديد جهاددانشگاهي  استان به  آقاي دكتر باصولي  بود.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا