جلسه ستاد راهبردي سوادآموزي در استانداری یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش و پرورش استان يزد ، معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد در جلسه ستاد راهبردي سوادآموزي با اشاره به جايگاه مناسب استان يزد در مقوله علم و سواد ، اظهار داشت : رتبه برتر كنكور و همچنين بالاترين سرآمدهاي دانش آموزي و دانشجويي به استان يزد تعلق دارد و با توجه به پيشينه علمي قوي ، به نام " دارالعلم " موسوم شديم كه همه موارد ذكر شده ، رسالت سنگين ما در بحث سوادآموزي را موجب مي شود .

" محمد علي طالبي " افزود : رسالت هايي در بخش سوادآموزي وجود دارد كه شامل تلاش در راستاي سواد آموزي مردم بومي استان ، مهاجرين بي سواد به دليل صنعتي بودن استان و اتباع بیگانه است.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد با اشاره به اينكه احساس مي كنم رتبه فعلي درصد باسوادي ، زيبنده استان يزد نيست ، گفت : بنابر دلايلي كه مهم ترين آن اتباع بيگانه است ، جايگاه شايسته اي در زمينه درصد باسوادي نداريم .

وي ادامه داد : اولويت سواد آموزي با دانش آموزان اين اقشار است و سپس بايد به والدين و ساير افراد بي سواد پرداخته شود .

معاون استاندار وظيفه اساسي ما در راستاي حفظ منافع ملي را با سواد كردن اتباع بيگانه دانست و گفت : افغاني هايي كه در جمهوري اسلامي تحصيل كرده اند ، بيشتر حافظ منافع كشور بوده اند.

وي خاطر نشان كرد: با سواد كردن اتباع بيگانه از بسياري ناهنجاري هاي اجتماعي و امنيتي جلوگيري خواهد كرد .

طالبي در ادامه ، ظرفيت هاي مرتبط با مردم همچون شوراهاي روستايي در راستاي مبارزه با بي سوادي را يادآور شد و گفت : افراد مورد قبول در محلات مي توانند در اين زمينه به دستگاه هاي مرتبط كمك نمايند.

مدير كل آموزش و پرورش استان نيز با اشاره به وجود 8 ميليون بي سواد در كشور ، اظهار داشت : با توجه به تأكيدات رهبري انقلاب و رياست جمهوري مبني بر ريشه كني بي سوادي ، اميدوارم در اسفند ماه سال 94 جشن باسوادي در كشور را به معناي واقعي برگزار نماييم .

" احمد شيرزاد " از دستگاه هايي كه در زمينه ريشه كني بي سوادي ، بيشترين همكاري را با اين اداره كل داشته اند صميمانه سپاسگزاري كرد.

در اين جلسه نمايندگان دستگاه هاي مدعو به ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته پرداختند و بحث و تبادل نظر پيرامون وظايف مشخص شده در خصوص تعامل با معاونت سواد آموزي استان انجام شد.

گفتني است استان يزد طبق سرشماري سال 90 در رده سني بالاي 6 سال با دارا بودن 87 و هشت دهم درصد باسواد در رتبه چهارم كشور قرار دارد و در رده سني 10 تا 49 سال كه جامعه هدف سواد آموزي نيز محسوب مي شود رتبه ششم كشور را با 95 و يك دهم درصد باسواد به خود اختصاص داده است.

لازم به ذكر است از نظر مليّت ، 60 درصد بي سوادان استان يزد را افراد غير ايراني تشكيل مي دهند و وجود اتباع ، مهاجرت ، عدم ماندگاري سواد و خود اظهاري به بي سوادي ، مهم ترين مشكلات پيش روي آموزش و پرورش استان در راستاي مبارزه با اين معضل است.

***

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا