استاندار يزد در مراسمي که به مناسبت گراميداشت هفته منابع طبيعي در دانشگاه يزد برگزار شد، از اهميت حفظ، احيا و بهره برداري از منابع طبيعي موجود به ويژه در استان فرا خشک يزد سخن گفت.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "سيد محمد مير محمدي" روز دو شنبه در مراسم بزرگداشت هفته منابع طبيعي در دانشگاه يزد، با بيان اهميت اقتصاد مقاومتي در منابع طبيعي همچنين با اشاره به واژه " قناعت " که از دير باز به مردمان شهر قنات و قنوت و قناعت نسبت داده شده است، گفت: اقتصاد سالم اقتصادي است که هر چيز را در جاي خود به کار بگيرد و همچنين بهره برداري بهينه به ويژه در حوزه منابع طبيعي به عنوان مهمترين سرمايه ما را در نظر داشته باشد.
استاندار ادامه داد: زمان در حال گذر است و گذشته، ديگر بازيافت ندارد. ما در هر زمينه اي که بنگريم به ضايعات بالا در منابع در نتيجه عدم استفاده بهينه از سرمايه هاي طبيعي مان در طول سال هاي گذشته بر مي خوريم. اين در حالي است که وقت آن است که فضايي جهاني در ذهن خود ايجاد کنيم. از اين رو، از يزدي ها که از گذشته به قناعت پيشگي شهرت يافته و طبق تعاليم اسلامي، زندگي درست اقتصادي را پيش گرفته اند، انتظار مي رود كه بيش از پيش حافظ منابع طبيعي ديار شان باشند.
مير محمدي، با بيان تقدم سرمايه هاي طبيعي به سرمايه هاي انساني، گفت: همه نياز هاي انسان ريشه در منابع طبيعي دارد و تا هنگامي که زير ساخت هاي منابع طبيعي فراهم نباشد، زندگي انسان و سرمايه هاي انساني نيز تحت شعاع قرار خواهد گرفت. از اين رو، اين پرسش مطرح است که آيا نبايد ما انسان ها براي احيا و حفظ منابع طبيعي شهرمان کوشا باشيم و آيا نبايد براي بهره برداري درست از سرمايه هاي طبيعي ديارمان فرهنگسازي کنيم؟
وي افزود: نهادينه شدن جايگاه منابع طبيعي در وجود هر يک از ما همراه با تعامل ميان دستگاه هاي علمي، پژوهشي و اجرايي هر استان لازمه تحقق اين مهم است. با اين وصف، ما بايد در نظر داشته باشيم که در چنين مناسبت هايي تنها وظيفه کاشت يک نهال آن هم در قالب ارايه نمادي در هفته درختکاري را نداريم چراکه اين هفته خواهد گذشت و همچنان مسئوليت ما ادامه دارد. ما براي حفظ، احيا و بهره برداري از اين درختان نيز مسئول هستيم.
به گفته مير محمدي، اثر تخريبي از بين بردن يک بوته گياه در استان فرا خشک يزد بسيار بيشتر از مناطق ديگر کشور است. از اين رو، ما بايد بدانيم که هر بوته در اين استان بايد به مثابه فرزندي براي ما باشد که اگر نسبت به آن دلسوزي نداشته باشيم در وهله اول به خود لطمه زده ايم.
استاندار با ابراز خوشحالي از اينکه مراسم بزرگداشت هفته منابع طبيعي در دانشکده منابع طبيعي برگزار شده است، گفت: اين دانشگاه ها هستند که سازندگان اصلي کشور را تربيت مي کنند. از اين رو، حضور دانشجويان، مدرسان و مديران در اين مراسم نشان از تعامل ميان آنهاست که اگر اين چرخه تعامل صورت نگيرد و براي سازندگي کشور به ويژه منابع طبيعي، مشارکت همه دستگاه ها نباشد، منابع طبيعي و در نتيجه زندگي ما در معرض تهديد قرار خواهد گرفت.
"محمد صالح اوليا" رييس دانشگاه يزد نيز در اين مراسم با بيان دستاورد ها و جايگاه کنوني دانشکده منابع طبيعي و کوير شناسي دانشگاه يزد در سطح کشور گفت: پژوهشکده مناطق خشک و بياباني دانشگاه يزد اين گنجايش را دارد که استان يزد را به قطب کوير شناسي و مناطق بياباني کشور تبديل کند و تحقق اين مهم با توجه به دغدغه هاي استاندار يزد در حوزه منابع طبيعي و حمايت هاي ايشان دشوار نيست.
در اين مراسم همچنين مدير کل اداره منابع طبيعي و آبخيز داري استان، رئيس دانشکده منابع طبيعي و کوير شناسي دانشگاه يزد و مدير کل اداره جهاد کشاورزي استان حضور داشتند و به بيان سخناني در خصوص اهميت منابع طبيعي پرداختند.

 




 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا