گروه استان ها _ روشن كردن آتش و بازي با مواد محترقه آتش زا و منفجره از جمله رسم هاي غلط و پرمخاطره اي است كه در چهارشنبه آخر هرسال انجام مي شود كه آسيب ها و پيامدهاي مخرب و جبران ناپذيري به همراه دارد.
مراسم چهارشنبه آخر سال از گذشته تا به امروز
آنچه از گذشتگان به ما رسيده اين است كه مردم قديم ايران اسلامي ما در شب چهارشنبه آخر سال به محض تاريک شدن هوا، جوانان با لباس‌هاي مبدل و ظروف مخصوص به “قاشق‌زني” مي‌پردازند به اين ترتيب كه با ضربات قاشق و ملاقه به ظروف گوناگون، سر و صدا به پا كرده و تقاضاي بذل و بخشش از همسايه‌ها مي كنند و در اين بين شوخي هايي انجام مي شوند که اين قسمت بسيار مفرح و نشاط آور است.
در اين شب معمولاً شيريني يا آجيل كه همان دانه‌هاي نباتي باقي ‌مانده از ذخيره زمستان است مانند: تخم‌ هندوانه و كدو، پسته، فندق، گردو، شاهدانه، برگه زردآلو و قيسي و نخودچي و كشمش خورده مي‌شود و اعتقاد بر اين است كه كساني كه از اين آجيل بخورند با هم مهربان مي‌شوند.
هداياي جنسي كه در مراسم قاشق‌زني گرفته مي شود؛ شامل برنج، آرد، گندم،‌ حبوبات و ... است كه مواد آش يا خوراک نذري‌اي را فراهم آورده و در روزهاي بعد ديگي بار گذاشته و اين غذاي نذري بين همسايگان توزيع مي شود.
واقعيت اين است كه انرژي هاي نهفته در انسانها كه حاصل تغذيه ، محيط و حتي ژنتيك انساني است در سنين مختلف و به فراخور محيط و خصايص افراد به نوعي تخليه مي گردد كه عمدتا" تخليه انرژي هاي نهفته با هيجانات همراه است .
اين هيجانات به فرد امكان تسكين روحي و رواني داده و هنگامي که اين هيجانات در ميان اجتماع بروز داده شود مي تواند از شدت بيشتري بويژه در كودكان و نوجوانان و جوانان برخوردارو با خطر نيز همراه باشد .
در طول دوران مختلف تاريخ و در جوامع مختلف بروز هيجانات را در قالب جشن ها و مراسمات مختلف شاهد هستيم و در كشور ما نيز اين گونه مراسمات و جشن ها وجود داشته و اجراء مي شده است ، ليكن بدليل پيشرفت بشر در زمينه هاي مختلف و توليد مواد آتش زا و منفجره و اجراي اين گونه مراسمات با اين وسائل نوظهور ، اين مراسمات را به بهانه اي جهت سلب آسايش عمومي جامعه تبديل نموده است كه از آن جمله مي توان به مراسم چهارشنبه آخر سال اشاره نمود .
آسيب ها و پيامدها آتش بازي در چهارشنبه آخر سال
مواد محترقه بنا به نوع ساختار (آتش زا ، انفجاري ، فشفشه اي و .....) با آسيب هاي مختلفي همراه است كه عمده ترين آسيب آن متوجه سلامت افراد جامعه و حتي خود استفاده كننده از اين مواد گرديده و بخشي از آسيب ها و پيامدهاي آن نيز متوجه اقتصاد و فرهنگ جامعه و ... خواهد شد .
مواد محترقه از هر نوع بر امنيت و آسايش روحي و رواني جامعه تأثير منفي بر جاي نهاده و افراد بيمار،کودكان و نوجوانان بيشترين آسيب ها را از اين مواد متحمل ميگردند. آثار مخرب ، جبران ناپذير و آمار بالاي ضايعات جسمي ناشي از بازي با مواد محترقه هر سال مؤيد اين مسئله است .
قوانين و مقررات مربوطه :
درماده 1قانون تشديد مجازات ، مواد محترقه در زمره كالاهاي ممنوع الورود قرار گرفته است .
هر چند اين قانون موضوع واردات مواد محترقه را مورد توجه قرار داده ليكن موارد استفاده از مواد محترقه كه ممكن است سلب آسايش عمومي و ايجاد آسيب و خسارت جاني و مالي به ساير افراد را در بر داشته باشد در قوانين مربوط به اين جرائم مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت .
پيشنهادات و راهكارها :
تجربه سالهاي گذشته پليس نشان مي دهد فعاليتها و اقدامات برخي ازسازمانها در كاهش تقاضا و عرضه به شدت توانسته از آسيب ها و پيامدهاي مصرف اين مواد بكاهد . اقدامات پليسي در سه حوزه اطلاعاتي – عملياتي – فرهنگي متمركز گرديده است كه در اين چرخه آموزش همگاني به منظور فرهنگ سازي مناسب از مهمترين اقدامات پليس ارزيابي مي گردد زيرا اين اقدامات باعث كاهش تقاضا شده و خانواده ها را نيز به اين موضوع حساس نموده است .
پيشنهاد مي گردد :
1- آسيب هاي اجتماعي – بهداشتي استفاده از اين مواد از طريق رسانه هاي ارتباط جمعي به اطلاع عموم رسانده شود .
2- با بهره گيري مناسب از رسانه ها نسبت به جلب مشاركت عمومي در زمينه مبارزه با عرضه و مصرف اين مواد اقدام گردد .
3- از آسيب ديدگان سالهاي قبل عكس و فيلم تهيه و به نمايش عموم گذاشته شود .
4- حداكثر بهره گيري از نهادهاي آموزشي كشور جهت تبيين آسيب و پيامدها براي فرگيران مقاطع مختلف آموزشي صورت گيرد .
5- نسبت به تهيه بروشورهاي آموزشي مناسب اقدام گردد .
6- برخوردهاي قضائي و مجازاتهاي اعمال شده در خصوص مصرف کنندگان اعلام شود .
7- سازمانهاي ذيربط چون شهرداري محلهائي را از پيش جهت انجام مراسمات خاص تعيين و اعلام نمايند .
معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا