" سید محمد میر محمدی " روز دو شنبه در همایش بزرگداشت روز ملی مهندس که از سوی سازمان های نظام مهندسی استان در سالن غدیر برگزار شد، با اشاره به نقش مهم مهندس در امور مهم کشور گفت: وجود مهندسی فرهنگی و اجتماعی در کنار تفکر مهندسی، لازمه توسعه در همه امور به ویژه برون رفت از بحران کم آبی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، استاندار با بیان اینکه نگرش مهندسی به معنای نگرش همه جانبه و نه نگرشی چند بعدی است، گفت: مهندسی، محدود به دو یا چند کار نیست چراکه امروز مهندسی را در همه عرصه ها  از جمله مهندسی پزشکی، معدن، ساختمان، منابع طبیعی و مواردی از این دست شاهد هستیم. از این رو در کنار این ها، وجود مهندسی فرهنگی و اجتماعی نیز به شدت احساس می شود.
وی ادامه داد: ما باید مهندسی فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم در غیر این صورت، به طور طبیعی در بسیاری از کارهایی که در حال انجام هستیم با مشکل روبه رو خواهیم شد.
وی با بیان اینکه همه دغدغه های مهم استان در بخش هایی از جمله گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیست، دست یابی به انرژی های خورشیدی، توسعه پارک ها و مراكز علم و فناوری، تولید و مهم تر از همه محور آب استان، تفکر مهندسی را می طلبد، اظهار داشت: مهندسان نقشی کلیدی در همه زمینه ها دارند و این مهندسان هستند که می توانند با تفکر مهندسی خود بیشترین دستاورد ها را برای کشور داشته باشند.
میر محمدی افزود: خوشبختانه غنای کار مهندسان یزدی بالا است از این جهت که برای نمونه، در این استان شاهد بافتی تاریخی هستیم که الگویی از هنر، تجلی اخلاق و نگاه مهندسی مهندسان این دیار بوده و این را با مشاهده اماکنی مانند میدان امیر چخماق و مسجد جامع نیز می بینیم.
 به گفته وی، احساس زنده بودن زوایای این ساختمان ها و همچنین احساس گفت و گوی انسان با این اماکن تاریخی، همه بر آمده از وجود تفکر مهندسی است.
میر محمدی همچنین گفت: این مهندسان هستند که برای هر منطقه و شرایطی نماد خاص خود را معرفی می کنند، این را در معماری ساختمان های کویر نیز شاهد هستیم و منشا همه اینها همان تفکر مهندسی است.
وی افزود: تفکر مهندسی یعنی تفکر بهره وری؛ به این معنی که یک مهندس با این تفکر از جزئی ترین موارد، بیشترین بهره برداری را به عمل آورد.
استاندار در پایان خطاب به تشکل های مهندسی استان گفت: تشکل هایی که با هدف هم اندیشی و هم فکری ایجاد شده اند تا با چنین مجالسی دست آورد های خود را ارتقا داده و پاسخ گوی همه زوایای کار باشند، حضور تفکر مهندسی در این استان را رقم زده اند.
در این مراسم همچنین، مسئولان سه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ساختمان و معدن مختصری از وضعیت کنونی سازمان خود را ارائه و در پایان نیز بیانیه سازمان نظام مهندسی یزد به مناسبت روز مهندس قرائت و از خانواده شهیدان مهندس و همچنین مهندسان پسشکسوت استان تقدیر شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا