حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع با ذخیره اکتشافی 2.5 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و زغالسنگ حرارتی در 4 ناحیه پروده، نایبند، مزینو و آبدوغی یکی از بزرگترین ناحیه های زغالی در خاورمیانه است که از سال 1357 عملیات شناسایی و اکتشافی آن انجام شده و اکنون نیز ادامه دارد.

حمید رضا حجازی: با توجه به بررسی های انجام شده و به منظور تامین زغالسنگ کک شو صنعت فولاد ایران، ناحیه پروده با وسعت 1200 کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی 1.1 میلیارد تن به عنوان بزرگترین حوضه زغالسنگ کک شو ایران معرفی و از سال 1371 مطالعات امکان پذیری جهت استخراج تمام مکانیزه آن آغاز شد و نهایتا در قالب فاز یک با ظرفیت  تولید 1.5 میلیون تن زغالسنگ خام در سال که شامل 750 هزار تن کنسانتره است از پروده یک و فاز 2 با تولید 750 هزارتن زغالسنگ خام که 450 هزارتن آن کنسانتره است و همچنین از معدن پروده 4 تولید 2.4 میلیون تن زغالسنگ خام در سال شامل 1.2 میلیون تن کنسانتره، طراحی معدنی شد.

* معادن پروده طبس به جدیدترین تجهیزات استخراجی روز دنیا مجهز است

عملیات اجرا و تجهیز معدن پروده طبس در سال 1382 آغاز شد و در این معادن از جدیدترین تجهیزات استخراجی روز دنیا استفاده شده است که پس از نصب تجهیزات، آموزش و بکارگیری نیروی انسانی در سال 1387 توسط دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور وقت این معدن افتتاح شد.

کنسانتره حاصل از فرآوری زغالسنگ خام در کارخانه زغالشویی، توسط خطوط ریلی و جاده ای به کارخانه های کک سازی اصفهان و زرند کرمان حمل می شود.

کارخانه زغالشویی

 کارخانه زغالشویی نیز در جوار معدن و با ظرفیت 300 تن در ساعت در مساحت 5620 مترمربع احداث و همزمان با معدن توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

*معدن پروده طبس ضامن توسعه فولاد کشور

با توجه به مصرف روزافزون کک و برنامه های توسعه صنایع فولاد سازی کشور، سالانه مقدار قابل توجهی زغالسنگ و کک از خارج وارد کشور می شود که در نتیجه هزینه های ارزی قابل ملاحظه ای را در بر می گیرد که بهره برداری از این ذخایر داخلی خودکفایی، صرفه جویی ارزی، توسعه اجتماعی و اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت.

معدن پروده طبس با ذخایر خود تضمین کننده توسعه فولاد کشور در راستای تحقق سند چشم انداز 20 ساله ایران خواهد بود.

مدیر عامل شرکت زغالسنگ پروده طبس در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه بزرگترین معادن زغالسنگ خاورمیانه در طبس وجود دارد؛ سال آینده را اوجگیری بهره برداری از معادن پروده طبس عنوان کرد و گفت: : در سال آینده معدن زون شرقی به بهره برداری خواهد رسید و معدن زون 4 یال شمالی که 300 هزارتن ذخیره آن است نیز اوایل سال 1393 به تولید خواهد رسید.

رمضان کریتی ثانی ادامه داد: زون‌های 6، 7، 8 و بخشی از زون 4 را شرکت ذوب آهن اصفهان که در مزایده برنده شده کارهای طراحی، تجهیز و استخراج آنها را انجام خواهد داد که 27.49 درصد از محصول آن متعلق به مااست.

وی گفت: کارگاه های P5 ، P6 و W0 در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کریتی افزود: زغالسنگ پروده طبس یک شرکت 100 درصد دولتی است که هرساله 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنیم.

* ماهیانه 20 میلیارد ریال حقوق پرسنل شرکت زغالسنگ پروده طبس است

وی با بیان اینکه 98 درصد نیروهای شاغل در زغالسنگ پروده طبس بومی هستند گفت: 1092 نفر استخدام این شرکت هستند و 385 نفر نیز در بخش‌های پیمانکاری پروده مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در ماه 20 میلیارد ریال حقوق پرسنل ماست و زغال شرکت های خصوصی را نیز ما خریداری می کنیم.

کریتی گفت: در 10 ماه امسال زغال استخراج شده 390 هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل 90 هزارتن رشد داشته است.

*زغالسنگ طبس جایگزین زغالسنگ وارداتی شده است

وی با بیان اینکه زغالسنگ طبس جایگزین زغالسنگ وارداتی شده است گفت: صادرات زغال نداریم و کشور مصرف کننده این محصول است.

کریتی گفت: زغالسنگ طبس به کارخانه های کک سازی اصفهان و زرند کرمان حمل می شود.

*مدیر عامل شرکت زغالسنگ پروده طبس:تحریم ها را دور زدیم

مدیر عامل شرکت زغالسنگ پروده طبس در پاسخ به خبرنگار ما مهمترین چالش مدیریتی خود را تحریم ها دانست و افزود: ما توانستیم تحریم ها را دور زده و بسیاری از تجهیزاتی را که لازم داشتیم در داخل تولید کنیم و سایر موارد را هم به هر نحوی که بود از خارج تهیه کردیم.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا