جایگاه وبلاگ در انتخابات  (انتخابات مجلس هشتم )63


محمد امامی
Emami41@yahoo.com
www.bahareno.blogfa.com

دنیای مجازی و به عبارتی روشن تر اینترنت، با ابزارهای ساده وکارآمد ارتباطی که فراروی کاربران خود قرار داده ، ویژگی بسیارجذابی را به ارتیاطات اجتماعی داده است، به نحوی که با ایجاد امکان ارتباطات دوسویه و ارتباط مستقیم منبع و مقصد پیام و امکان تبادل بازخورد بین آنان ، شرایط پویایی را در ارتباطات اجتماعی فراهم آورده است.
در این راستا وبلاگ ها بی تردید ابزاری ساده و کارآمد و ارزان برای نشر اطلاعات و افکار و اندیشه ها محسوب می شوند که امکان انتشاردانش ، عقاید و تجارب و اندیشه را برای کاربران و بلاگرها به ارمغان آورده اند.
وبلاگ ها این روزها با توجه به ماهیت و ویژگی دوسویه بودن خود وامکان برقراری راتباط دوسویه با مخاطبان در کانون توجه کسانی قرارگرفته است که علاوه بر علاقه به انتشار تجارب و اندیشه های خود،دغدغه مخاطب و آگاهی از بازخوردهای مخاطب را نیز دارند.
شرایط پیش رو در کشور ما که می رود تا با آمادگی فضای ذهنی جامعه،شرایط نوینی را برای انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی بیافریند ،شرایطی دیگرگونه است و نقش و کارکرد وبلاگ ها در این رویداد سیاسی اجتماعی می تواند بی نظیر باشد.
گرایش فعالان عرصه انتخابات و به ویژه کاندیداهای احتمالی به وبلاگ به عنوان یک ابزار ارتباطی دوسویه و فعال ، گرایش رو به رشد درتعامل مناسب با مخاطبان و شهروندان است.
وبلاگ ها در یک محیط الکترونیکی قادر است این امکان را برای فعالان انتخابات فراهم آورد تا افکار و اندیشه های خود را به صورت طبقه بندی شده ، حول محورهای مورد نظر به طور گسترده ای در معرض بهره مندی علاقه مندان و افکار عمومی قرار دهند و جستجوگران اندیشه و علاقه مندان نیز متقابلا می توانند با استفاده از یک مرورگر وب در هر نقطه ای به محتویات وبلاگ دستیابی داشته باشند و در هر زمان که فرصت دارند به غور و تفحص پیرامون اندیشه ها و تجارب فعالان انتخابات وکاندیداها بپردازند.
وبلاگ با دارا بودن امکان آرشیو مطالب این توانایی را دارد علاوه برمطالب روز، دربردارنده افکار و اندیشه های بلاگر در زمینه های مختلف و در زمان های مختلف باشد و زمینه های مناسبی را برای شناخت نویسنده ی خود در اختیار خواننده قرار دهد.
در شرایطی که برخی به دلایل گوناگون امکان بهره مندی از سایر رسانه هایی همچون رادیو ، تلویزیون و مطبوعات را  برای گفتن و بیان اندیشه های خود نمی یابند ولی می دانند که باید بگویند ، شاید وبلاگ بهترین گزینه برای نشر اندیشه ها و عقاید و تجاربشان باشد.
وبلاگ ها در انتخابات پیش رو در صورت استفاده ی صحیح و بجا و به موقع، می توانند با تنه زدن به رسانه های موجود، به عنوان یک رسانه ی بی نظیر و تعاملی ، یک ساختار عقلایی و منطقی را برای تبادل اندیشه وتضارب افکار در اختیار شهروندان و کاندیداهای انتخابات فراهم کنند.
کاندیداها می توانند در این ساختار عقلایی و منطقی ضمن بیان و تشریح دیدگاههای خود و با دریافت بازخوردهای مخاطبان و شهروندان به نقد وبررسی مجدد و ارتباط کارآمد با شهروندان دست یابند.
وبلاگها به عنوان یک ابزار ارتباطی کارآمد و ارزان و دوسویه دارای شرایطی بهینه و مناسب برای آزادی مدنی می باشند که زمینه های خوبی را برای نشر دیدگاهها و اطلاعات در جامعه فراهم آورده و مخاطبان با رویکردی آزادانه قادر به مطالعه مطالب منتشر شده و در صورت تمایل بیان دیدگاه خود در رابطه با آن ها می باشند.
در شرایطی که احزاب هنوز کارکردهای خود را در جامعه نیافته اند وبخشی از وظایف و کارکردهای آن را مطبوعات و سایر مکانیزم ها به دوش می کشند، وبلاگ ها می توانند به خوبی از عهده ی  بخشی از وظایف ارتباطی احزاب و تشکلها و صاحبان اندیشه و نظر برآیند و شبکه ای ازهوادران را در اطراف خود ایجاد کنند.
با ایجاد شبکه ای از هواداران از طریق وبلاگ ها می توان هواداران را در تولید، نشر، ارائه و گسترش اطلاعات و دیدگاهها مشارکت داد وتضارب اندیشه ها را در یک مقیاس گسترده طراحی و برنامه ریزی نمود.
کاری که شاید در محیطی خارج از وبلاگ امی دشوار و یا ناشدنی است.
به هر حال امروزه وبلاگ ها می توانند شرایط جدیدی را در انتخابات پیش رو و تعامل شهروندان و کاندیداها  و گسترش شناخت و آگاهی نسبت به برنامه ها و دیدگاههای آنان رقم زده  و سهم آگاهی و دانایی را درانتخاب شهروندان و حرکت به سوی جامعه ای آزاد و آگاه افزایش بخشند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا